Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwaj do Górki Narodowej prawie gotowy. Wkrótce próbny przejazd

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
Wideo
od 16 lat
Powoli dobiega końca jedna z najbardziej wyczekiwanych przez mieszkańców miasta inwestycja komunikacyjna. Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej to największa i najważniejsza inwestycji infrastrukturalnych w północnej części Krakowa. Już w najbliższy poniedziałek, 28 sierpnia odbędzie się poważny test. Tego dnia będzie miał miejsce pierwszy przejazd tramwajowy tą trasą. Jeżeli wszystko pójdzie dobrze, to już na początku września, zgodnie z obietnicą władz miasta mieszkańcy Krakowa będą mogli z niej korzystać.

Próbny przejazd już za kilka dni

Mieszkańcy północnej części Krakowa już niedługo będą mogli na dobre zapomnieć o zatłoczonych autobusach i ogromnych korkach. Wszystko za sprawą nowej linii tramwajowej do Górki Narodowej, która niebawem ma zostać sfinalizowana. Najpierw jednak poważny test, czyli pierwszy przejazd tramwaju, które odbędzie się już w najbliższy poniedziałek - 28 sierpnia br. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, tramwaje powinny rozpocząć regularne kursowanie już na początku września br. czyli wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego - tak jak obiecywali urzędnicy.

Jak informuje Jan Machowski, rzecznik prasowy Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie, przez kilka pierwszych tygodni, regularna komunikacja nie będą dojeżdżała do samej pętli na Górce Narodowej, ale będzie się zatrzymywała jeden przystanek wcześniej. Jeszcze przez kilka tygodni pętla będzie placem budowy. Najprawdopodobniej na przełomie października i listopada będzie można już korzystać zarówno z pętli jak również dwupoziomowego parkingu park&ride na ok. 470 pojazdów z terminalem autobusowym.

5 kilometrów nowej trasy

Nowa trasa tramwajowa licząca 5 kilometrów rozpoczyna się przy pętli Krowodrza Górka, u zbiegu ul. Bratysławskiej, dr. Twardego i Wybickiego. Następnie linię poprowadzono w kierunku północnym do ul. Pachońskiego, gdzie tramwaj skręci w prawo, w kierunku wschodnim i pojedzie wzdłuż ulic Pachońskiego i Siewnej.

W rejonie ul. Bociana projektowana trasa tramwajowa skręca na północ w kierunku ulic Kuźnicy Kołłątajowskiej i Banacha, aż do pętli autobusowo-tramwajowej z nowoczesnym dworcem. Bezpośrednio przy końcówce linii tramwajowej zlokalizowany będzie wielopoziomowy parking P+R wraz ze stanowiskami postojowymi przystosowanymi do ładowania pojazdów elektrycznych.

Jakie linie?

Po nowym torowisku mają kursować linie tramwajowe numer 18, które będą jeździć co 7,5 minuty do pętli Czerwone Maki P+R oraz linia numer 50, która będzie jeździć co 5 minut do pętli Kurdwanów P+R/Borek Fałęcki. Łącznie na trakcie tramwajowym z rejonu Górki Narodowej, co 3 minuty będzie wyjeżdżał tramwaj w kierunku Centrum Krakowa. Oznacza to, że średnio 20 tramwajów na godzinę będzie przejeżdżało odcinkiem Krowodrza Górka - Górka Narodowa.

- W związku z uruchomieniem komunikacji tramwajowej, planowane są zmiany w układzie linii autobusowych na obszarze Górki Narodowej i Prądnika Białego. W ramach zmian planuje się m.in. skrócenie trasy linii 164 z Piasków Nowych do Nowego Kleparza. W zamian, linia 137 będzie kursować na wydłużonej trasie Górka Narodowa Wschód – Nowy Kleparz - informuje ZTP.

Linia 154 zostanie skierowana do pętli Tonie, co zapewni mieszkańcom rejonu ulicy Łokietka dodatkowe połączenie do centrum miasta. Linia 503 zostanie przedłużona do nowej pętli tramwajowo-autobusowej na Górce Narodowej. Trasy linii 144, 169/469 i 537 nie ulegną zmianie. Dzięki ujednoliceniu częstotliwości kursowania, autobusy na wspólnych odcinkach będą jeździć co 7,5 lub co 15 minut. Ponadto, po przebudowie układu drogowego na ulicy Kuźnicy Kołłątajowskiej, autobusy standardowe zostaną skierowane do obsługi linii 137 i 537.

Nasadzenia na jesień

Przez całą jesień będą również trwały nasadzenia: blisko 3,5 tys. drzew oraz ponad 40 tys. krzewów, zarówno bezpośrednio w rejonie samej inwestycji, jak i przy ul. Węgrzeckiej, gdzie ma powstać Park Krakowian.

Dlaczego nasadzenia dopiero jesienią?

- Zgodnie ze sztuką ogrodniczą, drzewa – szczególnie liściaste, a takich będzie zdecydowana większość – sadzi się poza sezonem letnim i zimowym - wyjaśniają urzędnicy.

Należy również przypomnieć, że wszędzie tam, gdzie to możliwe ze względów technologicznych, zastosowano tzw. zielone torowisko. Oznacza to, że około 60 proc. linii będzie zielona. Do tego dojdą wiaty przystankowe z dachami z rozchodników.

W ramach trasy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej wykonano też dwukomorowy tunel drogowy o długości ok. 100 m w ciągu ul. Opolskiej. Takie rozwiązanie ma zapewnić bezkolizyjny i sprawy przejazd komunikacji tramwajowej z północnych osiedli do centrum miasta.

Budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej powstaje przy znacznym dofinansowaniu zewnętrznym. Chodzi zarówno o środki z Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Realizacja projektu została wsparta także przez środki rządowej przeznaczone Gminie Kraków w ramach przygotowań igrzysk europejskich.

Dostęp do telefonu zaufania będzie utrudniony

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Tramwaj do Górki Narodowej prawie gotowy. Wkrótce próbny przejazd - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto