Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Powstanie kolejny odcinek obwodnicy Niepołomic i Podłęża. Budowa - od połowy lutego. Będą ogromne utrudnienia w ruchu

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Pierwszy odcinek obwodnicy Niepołomic i Podłęża otwarto w marcu 2022 roku. Teraz rusza II etap inwestycji, dzięki któremu trasa ta połączy „Węzeł Niepołomice” na autostradzie A4 z DK 75
Pierwszy odcinek obwodnicy Niepołomic i Podłęża otwarto w marcu 2022 roku. Teraz rusza II etap inwestycji, dzięki któremu trasa ta połączy „Węzeł Niepołomice” na autostradzie A4 z DK 75 fot. Overlia Studio
Termin rozpoczęcia II etapu budowy obwodnicy Niepołomic i Podłęża – stanowiącej połączenie Niepołomickiej Strefy Inwestycyjnej (NSI) z siecią dróg krajowych - wyznaczono na połowę lutego. Wojewoda Małopolski właśnie poinformował, że wydał decyzję zezwalającą na przeprowadzenie prac. Inwestycja warta blisko 55 mln zł obejmie przystosowanie do ciężkiego ruchu trzech niepołomickich ulic: Kwiatkowskiego, Wimmera i Kolejowej prowadzących do drogi krajowej 75 i mostu na Wiśle na granicy Niepołomic i Krakowa. Podczas robót, które zaplanowano do połowy 2025 roku trzeba liczyć się z bardzo dużymi utrudnieniami w ruchu, szczególnie z dojazdem do strefy przemysłowej.

Rozpoczynająca się inwestycja to kontynuacja prac z lat 2020-2022. Powstał wtedy pierwszy odcinek obwodnicy Niepołomic i Podłęża, czyli budowana od podstaw droga (2,2 km) od autostradowego „Węzła Niepołomice” do ul. Kwiatkowskiego w NSI. Dla I etapu przedsięwzięcia inwestorem była gmina Niepołomice, natomiast w przypadku II etapu jest nim województwo małopolskie (Zarząd Dróg Wojewódzkich).

Prace, które obejmą modernizację w sumie ok. 5,3 km dróg - od obwodnicy, która powstała w I etapie do mostu na Wiśle – wraz z przebudowę siedmiu skrzyżowań (w tym pięć na rondo), podzielono na dwie części.

W połowie lutego ruszy modernizacja odcinka I o długości 3,9 km: od zbiegu ulic Kwiatkowskiego i Diesla do DK 75 i mostu na Wiśle. Natomiast dla odcinka II - od skrzyżowania Kwiatkowskiego/Diesla do rejonu Kwiatkowskiego/Grabska (ok. 1,4 km) trwają jeszcze procedury projektowe. Dokumentacja techniczna i zrid dla tego fragmentu mają być gotowe w trzecim kwartale 2024 roku.

- Z informacji przekazanych nam przez ZDW wynika, że od połowy lutego do czerwca zaplanowano prace związane z poszerzeniem ulic na I odcinku, a w lipcu ma pojawić się tam pierwsza nakładka asfaltowa. Potem rozpocznie się przebudowa skrzyżowań, w pierwszej kolejności będzie budowane rondo na zbiegu ulic Brzeskiej i Kolejowej. Do końca 2024 roku na I odcinku mają zostać położone wiążące warstwy asfaltu, do tego terminu powinna zakończyć się również modernizacja poboczy – powiedział nam Wojciech Borkowski, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Niepołomicach.

Ostatnie ustalenia odnośnie organizacji ruchu na czas prac jeszcze trwają. Na dziś wiadomo, że pierwszym etapem utrudnień będzie ruch wahadłowy, wprowadzany jednak nie na całości modernizowanej trasy, ale na jej odcinkach o długości po ok. 300 m.

Natomiast w miarę postępów prac, na pewno podczas budowy rond (mają być one wykonywane „ćwiartkami”), konieczne będzie częściowe zamykanie ulic, m.in. Kolejowej, gdzie ma zostać wprowadzony wtedy ruch jednokierunkowy w stronę południową oraz zakaz skrętu w lewo z DK 75, a dla samochodów osobowych i ciężarowych zostaną wyznaczone objazdy.

W ramach budowy drugiego i ostatniego odcinka obwodnicy Niepołomic i Podłęża ronda powstaną na skrzyżowaniach ulic: Kolejowej i Brzeskiej (DK 75), Wimmera/Kolejowej/Portowej, Kwiatkowskiego/Wimmera, Kwiatkowskiego/Diesla/Trawniki, Kwiatkowskiego/Półłanki, a dwie kolejne krzyżówki zostaną zmodernizowane – Wimmera/Fabryczna oraz Kwiatkowskiego/Grabska (wykonane będą tam m.in. lewoskręty).

Jezdnia w ciągu ulic Kwiatkowskiego – Wimmera – Kolejowa zostanie poszerzona, a jej konstrukcja wzmocniona i dostosowana do ciężkiego ruchu. Powstaną pobocza, chodniki (na niektórych odcinkach będą to ciągi pieszo-rowerowe) i zatoki autobusowe.

Inwestycja pochłonie 54,5 mln zł. Część tej kwoty pokryje dofinansowanie – 39,9 mln zł – ze Skarbu Państwa (dotacja celowa Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej). Pozostałe pieniądze wyłożą gmina Niepołomice (7,370 mln zł) i województwo małopolskie (7,151 mln zł).

Obwodnica Niepołomic i Podłęża poprawi dostęp do autostrady A4 i drogi krajowej 75. Usprawni komunikację między Krakowem, Wieliczką, Dobczycami i Niepołomicami. Ułatwi dojazd do stref aktywności gospodarczej oraz obszarów atrakcyjnych turystycznie, m.in. Puszczy Niepołomickiej. Mieszkańcom pozwoli odetchnąć od ruchu, w tym ciężkiego, na lokalnych ulicach, a kierowcom zapewni komfort podróżowania.

Drożejące mieszkania w Polsce

od 7 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto