Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowy węzeł na zakopiance pod Krakowem. Siedem firm chce budować bezkolizyjny zjazd i wyjazd na drogę krajową

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
Na zakopiance w Krzyszkowicach w miejscu skrzyżowania z drogą powiatową powstanie węzeł drogowy
Na zakopiance w Krzyszkowicach w miejscu skrzyżowania z drogą powiatową powstanie węzeł drogowy GDDKiA
Węzeł na zakopiance w Krzyszkowicach chce budować siedem firm, które zgłosiły się do przetargu organizowanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. W piątek, 15 grudnia oferty przetargowe zostały otwarte. Oferenci zaproponowali kwoty od najniższej prawie 91,1 mln zł - to propozycja firmy firma Nowak-Mosty do najwyższej prawie 103,3 mln zł propozycji firmy PORR.

Od zakopianki do drogi powiatowej

Budowa węzła drogowego w ciągu drogi krajowej nr 7 na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1942K w Krzyszkowicach pozwoli na bezkolizyjny wjazd na zakopiankę. Jadąc od Krakowa do Krzyszkowic będzie zjazd z zakopianki w prawo, a następnie pod krajówką nową drogą do powiatowej trasy prowadzącej przez wioskę w kierunku Sieprawia.

Dojazd z Myślenic do Krzyszkowic oraz z Krzyszkowic do Krakowa planuje się przebudowaną drogą powiatową biegnącą w pobliżu zakopianki.

Te nowe rozwiązania na węźle Krzyszkowice zrealizuje jeden z podmiotów, które stanęły do przetargu. GDDKiA podaje kwoty zaproponowane przez wszystkie firmy startujące w przetargu.

Propozycje wszystkich oferentów

  • Nowak-Mosty – 91 076 804,98 zł
  • Swietelsky – 95 107 322,49 zł
  • Konsorcjum firm: IMB-Podbeskidzie, Eurovia – 95 998 326,71 zł
  • SKANSKA – 98 236 685,41 zł
  • Mota-Engil – 98 402 539,80 zł
  • Strabag – 99 347 100,00 zł
  • PORR – 103 277 360,11 zł

Jak informuje zarządca drogi na sfinansowanie zamówienia zaplanowano 115 117 355,16 zł. Okazuje się, że wszyscy oferenci zmieścili się w tej kwocie.

- Komisja przetargowa rozpocznie teraz ocenę złożonych ofert. Oprócz kryterium ceny, bardzo ważnym okaże się kryterium jakości. Chcemy uzyskać jak najdłuższą gwarancję na obiekty mostowe, a także na ekrany akustyczne. Przewidujemy, że w ciągu trzech miesięcy będziemy mogli podpisać umowę - informuje GDDKiA Oddział w Krakowie.

Wygodniej dla kierowców i pieszych

Planowany bezkolizyjny węzeł jest jednym z istotnych punktów zmian na DK7. Opracowany projekt zakłada m.in.: likwidację lewoskrętów, budowę tunelu pod DK7 dla ruchu lokalnego i pieszych, pasów włączenia i wyłączenia, budowę chodnika, przejść dla pieszych na łącznicach i jezdniach dodatkowych, a także korektę lokalizacji zatok autobusowych wraz z peronami przystankowymi.

Węzeł bezkolizyjny poprawi bezpieczeństwo

W okolicy przyszłego węzła zakopianką przejeżdża codziennie prawie 40 tysięcy pojazdów. Te dane pochodzą z ostatniego Generalnego Pomiaru Ruchu, przeprowadzonego w latach 2020-2021. Dzięki budowie węzła i likwidacji lewoskrętów zdecydowanie poprawi się bezpieczeństwo w tym miejscu.

W latach 2017-2021 doszło tutaj do 45 kolizji drogowych i 18 wypadków, w których zginęła jedna osoba, a 23 zostały ranne. Te statystyki świadczą o konieczności poprawy bezpieczeństwa w Krzyszkowicach.

Wykonawca na budowę węzła będzie miał 18 miesięcy od podpisania umowy, nie licząc 3-miesięcznych przerw zimowych. Uwzględniając te przerwy węzeł powinien powstać w ciągu 2 lat.

Za co można dostać mandat w zimie?

od 7 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto