Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nie trać głowy i nie daj się nabrać na świąteczne promocje

Redakcja
Zanim zdecydujemy się na zakup, warto sprawdzić czy rzeczywiście ...
Zanim zdecydujemy się na zakup, warto sprawdzić czy rzeczywiście ... Łukasz Żołądź
Zanim zdecydujemy się na zakup, warto sprawdzić czy rzeczywiście jest to okazja. "Świąteczna cena" może bowiem oznaczać… wyższą cenę.

Popadamy w świąteczne szaleństwo zakupowe?


W szale przedświątecznych przygotowań warto kupować w sposób przemyślany, pamiętając o kilku zasadach.

W 2010 roku miejski rzecznik konsumentów prowadził ok. 600 spraw, z czego zdecydowana większość zakończyła się pomyślnie dla klientów. Klienci najczęściej zgłaszali nieprawidłowości dotyczące usług telekomunikacyjnych, bankowych, usług remontowo-budowlanych. Często reklamowano także obuwie.

- Po pierwsze, zanim skusimy się na zakup, warto sprawdzić czy rzeczywiście jest to okazja. "Świąteczna cena" może bowiem oznaczać…wyższą cenę - radzi Jerzy Gramatyka, miejski rzecznik konsumentów.

Ważna zawartość, nie opakowanie

Nie sugerujmy się także wielkością opakowania - należy sprawdzać gramaturę, cenę za kg lub liczbę sztuk. W dużych opakowaniach często znajduje się mniej produktu niż wskazuje na to wielkość tego opakowania. Kupując artykuły spożywcze, zwróćmy uwagę na datę ważności. Sprzedawca nie ma prawa oferować przeterminowanego towaru po obniżonej cenie.

Poducent nie powinien również przypisywać towarowi nadzwyczajnych właściwości, jeśli wszystkie inne podobne produkty spożywcze je posiadają.

Jeśli żywność okaże się nieświeża, zawsze przysługuje nam prawo do reklamacji. Żywność pakowaną można reklamować w terminie 3 dni od chwili otwarcia, natomiast produkty spożywcze sprzedawane luzem - 3 dni od momentu zakupu. Do reklamacji niezbędne są dowody zakupu - najlepiej paragony lub rachunki uproszczone, które na nasze żądanie powinien wydawać nie tylko sprzedawca w sklepie, ale również handlujący na targowisku czy bazarze.

Jeśli produkt nie ma wad, ale doszliśmy do wniosku, że nie będzie nam potrzebny, od dobrej woli sprzedawcy zależy czy przyjmie go z powrotem. Obowiązujące w Polsce przepisy - poza wyjątkowymi sytuacjami -  nie przewidują zwrotu pieniędzy za zakupiony towar.

Sklepy wysyłkowe i internetowe

Kupujesz w sklepach wysyłkowych lub w internetowych? Warto pamiętać, że zawierając tzw. umowę na odległość mamy więcej praw niż klient podpisujący umowę w siedzibie firmy. W przeciwieństwie do tradycyjnej sprzedaży w przypadku zakupów na odległość sprzedawca ma obowiązek przyjąć z produkt z powrotem, bez względu na przyczyny rezygnacji. By odstąpić od umowy wystarczy złożyć stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni. Najlepiej wysłać oświadczenie listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, zachowując jeden egzemplarz dla siebie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto