Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Mija miesiąc od rozpoczęcia prac przy budowie tramwaju do Mistrzejowic. Wiele zdążyło się już wydarzyć

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
Wideo
od 16 lat
Minął już miesiąc od rozpoczęcia budowy nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic. W tym czasie prace skoncentrowane były na przygotowaniu terenu pod przebudowę infrastruktury podziemnej oraz miejsca pod budowę przyszłego torowiska. W tym samym czasie odbyły się również głośne protesty mieszkańców i aktywistów wobec wycinki drzew pod budowę tej inwestycji.

- Naszym pierwszym zadaniem było odpowiednio przygotować teren, dlatego prace zaczęliśmy od usuwania elementów kolidujących. Wiązało się to z wyburzeniem kilku lokali użytkowych oraz wycinką drzew. Rozpoczęliśmy także prace nad przebudową sieci wodociągowej na południowo-wschodniej stronie ronda Polsadu oraz rozebraliśmy wał ziemny przy ul. Krzesławickiej – mówił Krzysztof Dziobek, dyrektor kontraktu z firmy Gülermak i dodał: - Wielkimi krokami zbliżamy się do robót zasadniczych, dlatego rozpoczęliśmy także proces inwentaryzacji budynków w bliskim sąsiedztwie inwestycji.

Krakowski magistrat informuje zarazem, że mieszkańcy, którzy są zainteresowani przeprowadzeniem inwentaryzacji w swoich budynkach (znajdujących się w pobliżu prowadzonej inwestycji) nadal mają możliwość zgłoszenia swojego udziału.

Utrudnienia od 16 sierpnia

Od dzisiaj, 16 sierpnia mieszkańców części ulicy Meissnera czekają czasowe utrudnienia związane z budową Tramwaju do Mistrzejowic. Tymczasowo zostanie wprowadzony zakaz parkowania. Zgodnie z projektem czasowej organizacji ruchu w dniu 16 sierpnia br., od godziny 9. zostanie wprowadzona tymczasowa zmiana organizacji ruchu, która potrwa do 4 dni roboczych.

Wprowadzana organizacja ruchu będzie polegała na zakazie parkowania wzdłuż ul. Meissnera (strona zachodnia, na odcinku między ul. Pilotów a ul. Chałupnika) oraz na parkingu przy Meissnera 4, 6, wzdłuż zieleńca, gdzie znajdują się drzewa. Od strony bloków parkowanie będzie możliwe.

Mieszkańcy podczas prowadzonych robót będą mieli możliwość zaparkowania swoich samochodów przy stadionie Klubu Sportowego Wieczysta Kraków.

Chodniki znajdujące się na terenie prowadzonych prac zostaną tymczasowo ogrodzone lub będą monitorowane przez pracowników budowy.

Wielkie kontrowersje wokół wycinki drzew

Połowa lipca br. czyli rozpoczęcie wycinki drzew pod budowę linii tramwajowej do Mistrzejowic spotkało się z protestami mieszkańców i aktywistów w tej sprawie. Wówczas na terenie budowy było naprawdę gorąco. Mieszkańcy weszli na plac budowy na plac budowy trasy tramwajowej do Mistrzejowic, chcąc zablokować w ten sposób dalszą wycinkę drzew. Kilka osób przywiązało się łańcuchami do koparek i drzew. Jednak zdania wówczas był podzielone, ponieważ część krakowian stanowczo przeciwstawiała się tym protestom mówiąc, że realizowana inwestycja jest bardzo potrzebna.

W ramach całej inwestycji pierwotnie zaplanowano wycięcie 1059 drzew (ostatecznie może uda się usunąć mniej).

Magistrat informował wówczas, że zgodnie ze złożonymi deklaracjami prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego, wykonawca wspólnie z jednostkami zaangażowanymi w projekt, przeanalizował postulaty złożone przez protestujących.

- Pragnę podziękować wszystkim osobom, organizacjom, instytucjom, które aktywnie przyczyniły się do dokonania zmian, które docelowo zmniejszą konieczną wycinkę drzew o około 100 sztuk. Ponadto podjąłem decyzje o zobowiązaniu Zarządu Zieleni Miejskiej do wykonania dodatkowych nasadzeń drzew w bezpośrednim sąsiedztwie realizowanej inwestycji jeszcze w tym roku, oczywiście poza nasadzeniami obowiązkowymi, wynikającymi z treści decyzji o budowie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju IV - podkreślał wówczas prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Więcej na ten temat pisaliśmy w tekście: Spór o wycinkę drzew w ramach budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic. Jest odpowiedź prezydenta

Tramwaj do Mistrzejowic z tunelem i rozbudowaną pętlą

Przypomnijmy, że nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema – Meissnera. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu.

Projekt przewiduje m.in. budowę tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej. Partnerem Prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider konsorcjum), a generalnym wykonawcą – Gülermak sp. z o.o. Z ramienia miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 r.

81 % populacji ucierpiało z powodu upałów

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Mija miesiąc od rozpoczęcia prac przy budowie tramwaju do Mistrzejowic. Wiele zdążyło się już wydarzyć - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto