Kraków. Żądają wstrzymania budowy Trasy Łagiewnickiej. Dosyć betonowania! [ZDJĘCIA Z BUDOWY]

Piotr TymczakZaktualizowano 
Aktywiści uważają, że nowa droga nie jest „ekologicznym rozwiązaniem”. Urzędnicy twierdzą, że odciąży Aleje Trzech Wieszczów.

Mieszkańcy i aktywiści miejscy przeciwni budowie Trasy Łagiewnickiej organizują dziś protest w formie konferencji pod hasłem „Rozwój całościowy, a nie betonowy”.

- Nie będziemy się użalać na uciążliwości, które towarzyszą budowie Trasy Łagiewnickiej. Jesteśmy po prostu przeciwni tej inwestycji, bo stała się symbolem polityki miasta, przeciwko której protestujemy - mówi Magdalena Ruta, mieszkanka okolic Trasy Łagiewnickiej. - Z jeden strony urzędnicy ograniczają ruch w centrum miasta, wprowadzają na Kazimierzu strefę czystego transportu, a z drugiej strony - dwa kilometry dalej budują trasę większą niż obwodnica autostradowa. W związku z tą inwestycją wycięto tysiące drzew. Jak to się ma do dbania o czyste powietrze i przystosowania miasta do zmian klimatycznych? - dodaje Magdalena Ruta.

Protestujący podkreślają, że Trasa Łagiewnicka to najdroższa w przeliczeniu na kilometr inwestycja drogowa w Europie. Droga o długości 3,5 km ma kosztować 802 mln zł, ale wraz ze spłatą kredytu (do 2042 r.) ok. 1,2 mld zł. Zwracają uwagę, że to przedsięwzięcie, które stawia na transport indywidualny (samochody), a nie zbiorowy (tramwaje), a w dodatku jest „przeskalowane”: sześciopasmowa droga będzie przecinać gęsto zabudowane osiedla Kurdwanów, Borek Fałęcki i Ruczaj.

„W ciągu minionych dwóch dekad Kraków zmienił się urbanistycznie nie do poznania. Przybyło tysiące nowych budynków, gigantycznie rozrósł się ruch samochodowy, zniknęły tysiące hektarów zieleni, dającej ukojenie w letnie upalne dni, a wraz z nimi przycichł poranny śpiew ptaków. Urzędnicy, inwestorzy, planiści, deweloperzy i wreszcie politycy w zaciszu swoich gabinetów podejmowali szereg decyzji, mających ulepszyć nasze życie. Pora postawić granice, powiedzieć STOP!!!” - podkreślają protestujący i żądają wstrzymania budowy Trasy Łagiewnickiej na dwa tygodnie, by przeprowadzić ponownie konsultacje społeczne.

W odpowiedzialnej za inwestycję spółce Trasa Łagiewnicka nie za bardzo wyobrażają sobie możliwość przerwania budowy. - Konsultacje społeczne odbywały się na etapie pozyskiwania decyzji środowiskowej i lokalizacyjnej dla Trasy Łagiewnickiej. Zostały one wydane, co oznacza, że wszystko przebiegało zgodnie z prawem - przekonuje Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka.

Wyjaśnia, że inwestycja jest tak kosztowna, bowiem znaczna część drogi będzie poprowadzona w tunelach. - Nad dwoma z nich zostanie zasadzona zieleń - zaznacza Krzysztof Migdał. Zieleń, ścieżki rowerowe i alejki dla pieszych mają się pojawić nad tunelem między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II. Nad drugim tunelem, o długości ok. 700 metrów, między ul. Ludwisarzy a Turonia, też mają być nasadzenia, powstaną tam boiska oraz miejsca do rekreacji.

Krzysztof Migdał przypomina uzasadnienie urzędu dotyczące planów budowy Trasy Łagiewnickiej, mówiące o tym, że ta nowa droga ma odciążyć Alej Trzech Wieszczów od nadmiernego ruchu, m.in. tranzytowego między dzielnicami. To nie przekonuje ekologów, którzy wypominają, że w związku z budową trasy wycięto ponad 2,6 tys. drzew i krzewów. Zwracają uwagę, że sama Trasa Łagiewnicka niewiele da bez kolejnych tras: Pychowickiej i Zwierzynieckiej. - Już sama budowa Trasy Łagiewnickiej może doprowadzić miasto do bankructwa. Tu nie chodzi o poprawianie czegoś w mieście, tylko przerobienie gigantycznej kasy. Mówienie przez urząd, że chodzi o rozwój komunikacji zbiorowej to slogan. Gdyby tak było, to powinno się zrobić linię tramwajową z Łagiewnik na lotnisko w Balicach - komentuje Mariusz Waszkiewicz, prezes Towarzystwa na Rzecz Ochrony Przyrody.

Podczas dzisiejszego protestu, który rozpocznie się o godz. 12 przy placu budowy Trasy Łagiewnickiej (od strony ul. Rostworowskiego 11), zaplanowano kilka wystąpień ekspertów i naukowców, m.in. dotyczące takich tematów jak: „Ruch samochodowy, beton i asfalt, a ocieplenie klimatu, przegrzewanie się miast i problemy zdrowotne z tego wynikające”, „Bliska dostępność przyrody jest kluczowa dla zdrowia fizycznego i psychicznego mieszkańców miast, a miejskie autostrady rozwalają sprawę”.

Trasa Łagiewnicka:

Nowa droga o długości ok. 3,5 km (w tym pięć tuneli o łącznej długości 2,3 km), ma biec od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej.

W ramach inwestycji powstanie linia tramwajowa między pętlą w Kurdwanowie a ul. Zakopiańską. Część trasy tramwajowej przebiegnie w tunelu o długości ok. 700 m, który wyznaczono na terenie między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II. Przy moście nad Wilgą, łączącym oba miejsca kultu, powstanie podziemny przystanek.

Trasa ma powstać do końca 2020 roku.

Po ukończeniu Trasy Łagiewnickiej planowana jest (od ok. 2025 r.) budowa tras: Pychowickiej (od ul. Grota Roweckiego do ul. Księcia Józefa) i Zwierzynieckiej (od ul. Księcia Józefa do ul. Armii Krajowej z tunelem pod wzgórzem św. Bronisławy).

Główne zaniechania i błędy miasta według protestujących:

Brak konsultacji społecznych w dzielnicy VIII Dębniki;

zlekceważenie opinii ekspertów;

przeskalowanie: parametry trasy (łącznie sześć pasów) są „lepsze” od parametrów obwodnicy autostradowej;

przebieg trasy w gęsto zabudowanych rejonach miasta;

wzrost natężenia indywidualnego ruchu samochodowego, brak priorytetu dla rozwoju komunikacji zbiorowej;

znaczny (ponad sześciokrotny) wzrost zanieczyszczenia powietrza;

dewastacja kilkunastu hektarów terenów zielonych;

pozorowana budowa tunelu pod ulicami Kobierzyńską i Grota-Roweckiego (nie będzie dokończony do czasu budowy Trasy Pychowickiej);

ogromne koszty budowy Trasy Łagiewnickiej - ponad 1,2 mld zł;

brak wpływu powstania Trasy Łagiewnickiej na zmniejszenie ruchu w centrum Krakowa.

WIDEO: ZAKAZ WSTĘPU - Teatr Łaźnia Nowa

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Żądają wstrzymania budowy Trasy Łagiewnickiej. Dosyć betonowania! [ZDJĘCIA Z BUDOWY] - Dziennik Polski

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

r
ruczajek

Ja również jestem mieszkańcem w pobliżu trasy łagiewnickiej i mówię zdecydowane TAK dla tej budowy!!! parę osób niech sobie nie przywłaszcza miana "protestu mieszkańców"

K
Krakus
2019-06-25T07:16:16 02:00, henrk:

W czasach III RP aby wybudować czterokilometrowy odcinek drogi trzeba powołać spółkę gdzie zatrudnionych jest kilkunastu biurokratów z tzw.TWA /towaszystwo wzajemnej adoracji/. Ludzie w tramwaju mówia, że jest ich więcej niż robotników na budowie. Czy ktoś słyszał o naborze do pracy specjalistów inżynierii drogowej do tej spółki? nie , tam są zatrudnieni sami swoi z kosmicznymi pensjami . Co ciekawe, panuje opinia , że całą budowę prowadzi podwykonawca, bo fachowcy ze spółki nie mają zielonego pojęcia o prowadzeniu prac budowlanych.

Tak,tak, teolodzy historycy, politolodzy i socjolodzy to właśnie fachowcy z tej spółki. Budowa drogi Łagiewnickiej jest prowadzona nie pod kątem dogodzenia mieszkańcom Krakowa, ale dla pielgrzymów aby mogli szybko i wygodnie dotrzeć do kościelnego zagłębia, strzyżenia dewotów z kasy .

Nie wiem jak w rzeczywistości wygląda sprawa odnośnie "spółki TWA", ale jak chodzi o celowość ten inwestycji, to jesteś całkowicie w błędzie, żeby nie powiedzieć: bredzisz!

Po pierwsze, faktycznie chodzi o utworzenie obwodnicy, która odciąży Al. 3 Wieszczów, a to jest jej pierwszy etap.

Po drugie, na Kurdwanowie jest olbrzymie osiedle, które nie ma dobrego połączenia z resztą Krakowa, a ludzie do pracy jakoś dojechać muszą.

Po trzecie, obecnie prawie całkowicie brak jest możliwości przejazdu pomiędzy ul. Grota-Roweckiego (rejon Kampusu UJ), a ul. Zakopiańską w rejonie Centrum "Zakopianka".

Na pewno lepiej byłoby od razu wykonać całą obwodnicę od al. Armii Krajowej do ul. Witosa, ale to jest zadanie na kilkadziesiąt lat, a nie "na już".

h
henrk

W czasach III RP aby wybudować czterokilometrowy odcinek drogi trzeba powołać spółkę gdzie zatrudnionych jest kilkunastu biurokratów z tzw.TWA /towaszystwo wzajemnej adoracji/. Ludzie w tramwaju mówia, że jest ich więcej niż robotników na budowie. Czy ktoś słyszał o naborze do pracy specjalistów inżynierii drogowej do tej spółki? nie , tam są zatrudnieni sami swoi z kosmicznymi pensjami . Co ciekawe, panuje opinia , że całą budowę prowadzi podwykonawca, bo fachowcy ze spółki nie mają zielonego pojęcia o prowadzeniu prac budowlanych.

Tak,tak, teolodzy historycy, politolodzy i socjolodzy to właśnie fachowcy z tej spółki. Budowa drogi Łagiewnickiej jest prowadzona nie pod kątem dogodzenia mieszkańcom Krakowa, ale dla pielgrzymów aby mogli szybko i wygodnie dotrzeć do kościelnego zagłębia, strzyżenia dewotów z kasy .

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3