Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Trasy Pychowicka i Zwierzyniecka – jest raport z konsultacji społecznych

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Przypomnijmy, że Trasę Pychowicką zaplanowano od oddanej niedawno do użytku Trasy Łagiewnickiej (kończy się na ul. Grota-Roweckiego) do ul. Księcia Józefa, a Trasę Zwierzyniecką od ul. Księcia Józefa do ronda Ofiar Katynia (w jej ramach ma powstać tunel pod wzgórzem bł. Bronisławy, na którym znajduje się Kopiec Kościuszki). Obie nowe drogi mają mieć po dwa pasy w każdym kierunku. Zadanie ma też objąć budowę linii tramwajowej z planowanego węzła w Przegorzałach na Salwator. Przy ul. Księcia Józefa zaplanowano węzeł przesiadkowy z pętlą tramwajową, pętlą autobusową, parkingiem park&ride i przystankiem dla autobusów turystycznych.
Przypomnijmy, że Trasę Pychowicką zaplanowano od oddanej niedawno do użytku Trasy Łagiewnickiej (kończy się na ul. Grota-Roweckiego) do ul. Księcia Józefa, a Trasę Zwierzyniecką od ul. Księcia Józefa do ronda Ofiar Katynia (w jej ramach ma powstać tunel pod wzgórzem bł. Bronisławy, na którym znajduje się Kopiec Kościuszki). Obie nowe drogi mają mieć po dwa pasy w każdym kierunku. Zadanie ma też objąć budowę linii tramwajowej z planowanego węzła w Przegorzałach na Salwator. Przy ul. Księcia Józefa zaplanowano węzeł przesiadkowy z pętlą tramwajową, pętlą autobusową, parkingiem park&ride i przystankiem dla autobusów turystycznych.
Spółka Trasa Łagiewnicka informuje o zakończeniu procesu konsultacji społecznych, dotyczących kluczowego dla Krakowa zadania – „Budowa Trasy Zwierzynieckiej i Pychowickiej (węzeł „Ofiar Katynia” – węzeł „Ruczaj”)”. Gotowy jest już raport zawierający wnioski z przeprowadzonych konsultacji. Trasy mają domknąć III obwodnicę Krakowa, kosztować będę miliardy złotych, są jednak konieczne by zakończona budowa Trasy Łagiewnickiej miała sens. Zapewne wytyczanie ich ostatecznego przebiegu wzbudzi wątpliwości okolicznych mieszkańców.
  • przeprowadzono pięć otwartych spotkań z mieszkańcami miasta, które były transmitowane w internecie (zapisy są dostępne na stronie internetowej spółki Trasa Łagiewnicka)
  • odbyły się cztery dyżury projektantów w siedzibach Rad Dzielnic, podczas których można było dowiedzieć się więcej na temat projektu i zadać pytania bezpośrednio jego twórcom
  • udostępniono również osiem dyżurów telefonicznych projektanta, aby umożliwić mieszkańcom wygodny kontakt z zespołem.

Ponadto za pośrednictwem poczty oraz wizyt osobistych mieszkańcy składali formularze konsultacyjne. Zawarte w nich opinie i sugestie, zarówno te o charakterze ogólnym, jak i te dotyczące konkretnych punktów trasy czy wręcz pojedynczych działek, są nieocenionym źródłem informacji dla zespołu. W trakcie prac nad raportem do procesu konsultacji dołączyła również Politechnika Krakowska, której eksperci odnieśli się do zaprezentowanych przez nas wariantów w formie koreferatu.

Po przeanalizowaniu przekazanych materiałów, podjęta została decyzja o przyjęciu wariantu rekomendowanego przez projektanta, powstałego w oparciu o przedstawione w trakcie konsultacji postulaty mieszkańców. Wykonawca otrzymał polecenie rozpoczęcia opracowywania wariantu wynikowego, który zostanie zaprezentowany do publicznej wiadomości, w celu zebrania ewentualnych dodatkowych uwag.

PEŁNY RAPORT Z KONSULTACJI SPOŁECZNYCH - TRAS PYCHOWICKIEJ I ZWIERZYNIECKIEJ

Podsumowanie konsultacji:

Podstawowym celem konsultacji było zebranie opinii mieszkańców Krakowa na temat inwestycji i wykonanie na jej podstawie najkorzystniejszego rozwiązania projektowego pod względem środowiskowym i społecznym. Na potrzeby konsultacji społecznych sporządzono cztery warianty dla Trasy Zwierzynieckiej a także 2 warianty dla Trasy Pychowickiej. Warianty dotyczące Trasy
Pychowickiej powstały z uwzględnieniem kanału krakowskiego, który jest przewidziany w rządowych planach przyszłościowych. Również docelowy wariant wynikowy będzie uwzględniał możliwość wykonania w/w kanału w przyszłości bez ingerencji w trasę główną przebiegającą głębokim tunelem zarówno pod rzeką Wisłą jak i pod rezerwą terenową przewidzianą pod przyszły kanał.

Raport z konsultacji społecznych

Zebranie wielu postulatów i uwag a także treści zawarte w niezależnym Koreferacie, posłużyły do sporządzenia głównych założeń, służących wykonaniu wariantu wynikowego. Wariant ten następnie posłuży do opracowania na zlecenie Inwestora projektu budowlanego i wykonawczego na kolejnym etapie a następnie rozpoczęcie robót budowlanych. Głos społeczeństwa był bardzo istotnym aspektem wpływającym na proponowane założenia projektowe Trasy Zwierzynieckiej i Trasy Pychowickiej, a poruszane podczas konsultacji społecznych przez mieszkańców problemy były pomocne w przyjęciu ogólnych założeń dla przyszłych rozwiązań zapewniających komfort podróżowania i minimalizację oddziaływania w środowisko. Jednym z najczęściej pojawiających się postulatów była ochrona Lasu Łęgowego, który zlokalizowany jest w północnym międzywalu Wisły, pomiędzy Salwatorem a Przegorzałami. Cały drzewostan łęgowy stanowi podmiot ochrony projektowanego użytku ekologicznego "Łęg Przegorzalski". Jest to wysokopienny wielowarstwowy drzewostan o luźnej strukturze przestrzennej zdominowany głównie przez topole (w tym topolę czarną Populus nigra), wierzby (Salix alba, S, fragilis) i czeremchy (Prunus sp.). W warstwie krzewów występują głównie podrosty topolowo-wierzbowe i bzy.\

Warstwa runa jest bardzo bujna, złożona głównie z pokrzywy Urtica dioica, jeżyny Rubus sp. oraz gatunki pnące: winobluszcz Parhtenocissus inserata (gatunek obcy), przytulię czepną Galium aparine i chmiel zwyczajny Humulus lupulus. Największym zagrożeniem dla tego siedliska są wycinka, melioracja i osuszenie obszarów podmokłych, zabudowa i inne rodzaje antropogenicznych przekształceń. Rekomendowane poprowadzenie trasy w tunelu pod Wisłą pozwoli jednak na całkowity brak ingerencji w drzewostan łęgowy. Rozwiązania projektowe na całym obszarze inwestycji zostały przyjęte tak, aby wycinkę ograniczyć do niezbędnego minimum. Wycinka drzewostanu powinna odbywać się poza okresem lęgowym ptaków. Pozostawiona istniejąca roślinność będąca w liniach rozgraniczających, powinna zostać zabezpieczona w czasie prowadzenia robót budowlanych w taki sposób, aby uniknąć uszkodzeń korzeni, pni oraz koron przez pojazdy budowy. Inwestycja uporządkuje teren i wprowadzi zieleń zastępczą wpisującą się w otaczający krajobraz.

W raporcie w pkt. 4.7 wskazano rekomendacje Projektanta, uwzględniające w jak największym stopniu postulaty z konsultacji społecznych, przy uwzględnieniu opinii zawartych w niezależnym Koreferacie sporządzonym przez Politechnikę Krakowską.
Wprowadzenie tych sugestii do dokumentacji projektowej pozwoli spełnić większość postulatów zgłaszanych w trakcie trwania procesu konsultacyjnego. Reasumując docelowy projekt powinien spełniać następujące założenia:

  • • prowadzenie Trasy Pychowickiej w tunelu pod rzeką Wisłą,
  • • maksymalizacja odcinków prowadzonych w tunelach płytkich tam gdzie istnieje możliwość,
  • Budowa Trasy Zwierzynieckiej i Pychowickiej (węzeł „Ofiar Katynia”, węzeł „Ruczaj”)
  • str. 53
  • Raport z konsultacji społecznych
  • • brak linii tramwajowej wzdłuż Trasy Pychowickiej i Trasy Zwierzynieckiej, do czasu
  • opracowania w ramach odrębnego zadania „Studium wykonalności budowy szybkiego,
  • bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie”.
  • • zachowanie rezerwy terenowej pod ewentualną budowę linii tramwajowej wzdłuż TP,
  • • zachowanie rezerwy terenowej pod przyszły Kanał Krakowski,
  • • koordynacja projektowa Trasy Zwierzynieckiej z systemem szybkiego, bezkolizyjnego
  • transportu szynowego,
  • • minimalizacja rozmiarów węzłów przy spełnieniu warunków przepustowości,
  • • w rejonie Przegorzał przesunięcie układu drogowego wraz z węzłem na wschód,
  • • minimalizacja ingerencji w obszary cenne przyrodniczo oraz w obszary ROD,
  • • przestrzeń nad tunelami i rezerwa terenowa pod budowę kanału krakowskiego powinna
  • zostać zagospodarowana na cele rekreacyjne,
  • • obligatoryjna budowa linii tramwajowej od Salwatora do nowego centrum przesiadkowego,
  • • centrum przesiadkowe w formie minimalizującej zajętość obszaru (np. parking nad pętlą),
  • • dostosowanie układu dróg lokalnych do zagospodarowania istniejącego,
  • • priorytety dla komunikacji zbiorowej,
  • • zastosowanie dogodnych rozwiązań dla ruchu pieszego i rowerowego,
  • • zapewnienie dogodnych rozwiązań dla skomunikowania różnych środków komunikacji
  • zbiorowej.

Najspokojniejsze kraje na świecie, zobacz zestawienie

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto