Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków się doczekał. Aleja 29 Listopada wreszcie otwarta dla kierowców! Nie wszystko skończone, ale można już jechać

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Otwarta al. 29 Listopada w Kralowie, 29.12.2023
Otwarta al. 29 Listopada w Kralowie, 29.12.2023 Anna Kaczmarz
Do ruchu oddana została rozbudowana aleja 29 Listopada. Na odcinku od ul. Woronicza do granicy Krakowa kierowcy mają do dyspozycji dwie jezdnie po co najmniej dwa pasy ruchu. Na niektórych odcinkach dróg rowerowych i chodników nadal przez najbliższe tygodnie będą prowadzone jeszcze prace wykończeniowe. Wprowadzono też sporo zmian w ruchu, a przejazd otwarto bez oficjalnych uroczystości.

Otwarcie al. 29 Listopada w Krakowie - piątek, 29.12.2023

Miało być wszystko gotowe 30 listopada, później przed świętami Bożego Narodzenia. Nie udało się. Następnie drogowcy mówili bezpiecznie "jeszcze w tym roku", później pojawiła się konkretna data 31 grudnia, bo to w sumie ostatni dzień 2023 roku, Sylwester. A tu niespodzianka! 29 grudnia otwarto 29 Listopada.

Nowa inwestycja jest już dostępna dla użytkowników. Wszystkie prace pozwalające na bezpieczne użytkowanie wykonanej infrastruktury zostały zrealizowane i uzyskały pozwolenie na użytkowanie. Na odcinku 2,6 km od ul. Woronicza do granicy miasta i budowanej obecnie północnej obwodnicy, kierowcy mogą korzystać z dwóch jezdni – każda po co najmniej 2 pasy ruchu. Warto zaznaczyć, że po oddaniu do użytkowania, w niektórych miejscach, na fragmentach ciągów pieszych i rowerowych, nadal przez kilka najbliższych tygodni prowadzone będą jeszcze prace wykończeniowe. Podobnie jak na poboczach, gdzie wyrównywany będzie teren i wysiewana trawa.

Łatwiejszy wyjazd na północ zapewniają też nowe i przebudowane skrzyżowania z takimi ulicami jak: Węgrzecka, Witkowicka, Belwederczyków, planowana ulica Iwaszki, Papierni Prądnickich, planowana Felińskiego, Banacha, ks. Meiera, Kuźnicy Kołłątajowskiej, Siewna, Powstańców, Rybianka, Dobrego Pasterza i Chlebowa, Nad Strugą i Woronicza. Wraz z oddaniem do ruchu rozbudowanej al. 29 Listopada na skrzyżowaniach oraz na ciągu głównym arterii uruchomiona będzie sygnalizacja świetlna. W pierwszym okresie, sygnalizacja będzie działać w trybie stało-czasowym. Docelowo, będzie ona funkcjonować w trybie akomodacyjnym, czyli takim, który dostosowuje się do aktualnie panujących warunków ruchu.

Dodajmy, że w ramach realizacji powstały ścieżki rowerowe i ciągi pieszo-rowerowe o długości 5,3 km. Wytyczono też buspasy na długości ok. 2,8 km. Przebudowano dwa wiadukty kolejowe – w rejonie ul. Siewnej i ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej. Nasadzono 371 drzew i ponad 17 tys. krzewów – część na trzech skwerach w rejonie ul. Chlebowej, ul. Rybianka, ul. Felińskiego, utworzonych w ramach zadania.

Rozbudowa al. 29 Listopada na odcinku od ul. Woronicza do granicy Krakowa uzyskała unijne dofinansowanie na kwotę ponad 100 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wykonawca zadania było konsorcjum firm STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. (Lider), STRABAG Sp. z o.o. (Partner).

Przebudowa 29 Listopada

Roboty w terenie rozpoczęły się jesienią 2020 roku. Wylotówka na Warszawę została rozbudowywana na odcinku ok. 2,6 km do dwóch jezdni posiadających po dwa pasy ruchu, odcinkowo z dodatkowym pasem dla komunikacji zbiorowej. Inwestycja to także przebudowa skrzyżowań, budowa nowych chodników, ścieżek rowerowych i ekranów akustycznych. W ramach zadania przebudowane zostały także dwa wiadukty kolejowe.

Po rozbudowie aleja 29 Listopada to wreszcie arteria wylotowa na miarę XXI wieku. Na odcinku ok. 2,6 km ruch samochodowy poprowadzono dwoma jezdniami po co najmniej dwa pasy ruchu w każdą stronę. W ramach zadania przebudowano i wybudowano łącznie 15 skrzyżowań z następującymi ulicami: Banacha, Belwederczyków, Chlebową, Dobrego Pasterza, Kuźnicy Kołłątajowskiej, ks. Meiera, Nad Strugą, Powstańców, Rybianka, Siewną, Woronicza, Węgrzecką, Witkowicką, a także z planowanymi ulicami Felińskiego i Iwaszki oraz linią Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.

Koszt - około 150 mln zł. W tym 100 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Wprowadzenie docelowej organizacji ruchu na al. 29 Listopada

Zmiany dotyczą linii autobusowych 105, 132, 137, 139, 199, 217, 247, 257, 277, 280, 405, 503, 537, 610, 637, 917

  • Dobrego Pasterza 04 – przystanek zostanie przeniesiony do docelowej lokalizacji;
  • Ks. Meiera 01, 02 oraz 04 – przystanki zostaną przeniesione do docelowych lokalizacji;
  • Belwederyczków 01 oraz 02 – przystanki zostaną przeniesione do nowych zatok przystankowych na wysokości powstającej pętli Górka Narodowa P+R;
  • Węgrzce Trzecia Góra – przystanki zostaną przeniesione do tymczasowych lokalizacji, znajdujących się przy skrzyżowaniu z ulicą Witkowicką.

Bilety okresowe dla linii 217, 247, 257, 277,280, 307 bilety sieciowe oraz bilety do kasowania wykupione na I strefę taryfową zachowują ważność na odcinku Belwederczyków – Węgrzce Trzecia Góra.

Budowa kładki Kazimierz – Ludwinów: pierwsze zmiany w organizacji ruchu

Od 3 stycznia, od godz. 9.00, wprowadzona zostanie czasowa zmiana w organizacji ruchu w związku z budową kładki Kazimierz – Ludwinów. Zmiana będzie dotyczyć głównie ruchu pieszych i rowerzystów po stronie Ludwinowa.

Roboty budowlane związane z nową przeprawą dla pieszych i rowerzystów rozpoczną się od przebudowy sieci gazowej po stronie ul. Ludwinowskiej. Na wysokości połączenia bulwaru Wołyńskiego z ul. Ludwinowską oraz w rejonie dojazdu do przedszkola integracyjnego „Pod Kasztanami” uruchomiony będzie wjazd i wyjazd z placu budowy – na drodze dojazdowej będzie obowiązywał zakaz zatrzymywania się i postoju.

W ramach tej czasowej organizacji, od 3 stycznia, od godz. 9.00, dla ruchu pieszego i rowerowego zamknięty zostanie bulwar Wołyński na odcinku od ul. Ludwinowskiej do okolic balonu widokowego zlokalizowanego po zachodniej stronie hotelu Forum. Ruch pieszy i rowerowy będzie się odbywał zgodnie z oznakowaniem, z wykorzystaniem ulic Ludwinowskiej i Konopnickiej. Od strony zachodniej bulwaru zapewnione będzie dojście do barek hotelowych. Taka organizacja ruchu będzie obowiązywać aż do odwołania.

Przypomnijmy, że kładka pieszo-rowerowa Kazimierz – Ludwinów realizowana jest na podstawie umowy pomiędzy Zarządem Inwestycji Miejskich w Krakowie a firmą Primost Południe Sp. z o.o. Wartość kontraktu to 113,7 mln zł z terminem realizacji 26 miesięcy.

Budowa S7: nocne zmiany w kursowaniu tramwajów

Trwa budowa drogi S7 w rejonie nowohuckiego kombinatu. W związku z kolejnym etapem prac przez trzy noce – z 2 na 3, z 3 na 4 i z 4 na 5 stycznia – wstrzymywany będzie ruch tramwajowy pomiędzy przystankami „Plac Centralny” – „Struga” – „Kombinat”. Swoje trasy zmienią linie tramwajowe nr 4 i 22.

Ruch tramwajowy będzie wstrzymywany od godz. 23.30 do 4.00. W tym czasie kursy linii tramwajowych nr 4 i 22 będą kierowane na trasę objazdową ulicami Ptaszyckiego i Ujastek Mogilski.

Obie linie na trasie objazdowej będą zatrzymywać się na istniejących przystankach. Z kolei przystanek tramwajowy „Struga” pozostanie bez obsługi.

Szczegóły na stronie internetowej ztp.krakow.pl.

Przypominamy, że linia nr 4 kursuje na trasie z pętli „Bronowice Małe” do „Zajezdni Nowa Huta”. Z kolei linia nr 22 łączy pętle „Borek Fałęcki” i „Kopiec Wandy”.

Zmiana organizacji ruchu na ul. Grzegórzeckiej i Blich

Dobiega końca prowadzona na zlecenie PKP PLK modernizacja linii kolejowej E30. W związku z tym pod koniec roku zmianie ulegnie organizacja ruchu na ulicach Grzegórzeckiej i Blich – informuje Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

Na ul. Dietla i Grzegórzeckiej przywrócony zostanie ruch pojazdów w kierunku ronda Grzegórzeckiego. Jednocześnie w rejonie wiaduktu kolejowego (na wysokości ul. Blich) zostanie umożliwione zawracanie w kierunku ul. Wielopole. Przez ul. Grzegórzecką wyznaczony zostanie przejazd rowerowy ułatwiający komunikację rowerową z ul. Kopernika poprzez ul. Blich. Z uwagi na lokalizację przystanku kolejowego w ciągu ul. Dietla i Grzegórzeckiej wyznaczone zostaną miejsca postojowe TAXI oraz miejsca postojowe Kiss&Ride w bezpośrednim sąsiedztwie wiaduktu.

Zmianie ulegnie także obsługa komunikacyjna Hali Targowej – wjazd odbywać się będzie przez ul. Metalowców, natomiast wyjazd zapewniony będzie zarówno do ronda Grzegórzeckiego, jak i w kierunku ul. Wielopole.

Otwarta dla ruchu zostanie również zmodernizowana ul. Blich. Na odcinku od ul. Grzegórzeckiej do ul. Sołtyka będzie obowiązywał ruch jednokierunkowy z kontraruchem rowerowym oraz wyznaczonymi miejscami postojowymi (możliwość parkowania na pasie postojowym oraz w zatokach). Na pozostałym odcinku, tj. od ul. Kopernika do ul. Kołłątaja, ruch odbywać się będzie dwukierunkowo.

Tesla Bot ma wyręczyć ludzi

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto