Kraków. Rewolucja w cenach biletów komunikacji miejskiej nadchodzi

Bartosz Dybała
Bartosz Dybała
Szykują się bardzo duże zmiany w cenniku biletów komunikacji miejskiej. W środę miejscy radni poznali propozycje, jakie przygotowali urzędnicy. Przede wszystkim wycofany ma zostać bilet 20-minutowy oraz okresowe ważne na jednej lub dwóch liniach. Magistrat przekonuje, że zmiany są konieczne.

Propozycja miejskich urzędników zakłada m.in., że zmianie ulegnie pakiet biletów krótkoterminowych. Jednoprzejazdowy ma kosztować 4 zł, a np. ten ważny przez godzinę 5. Pasażerowie mieliby również możliwość kupienia biletów ważnych przez 15 (3 zł), 30 (4 zł) i 90 minut (6 zł). Krakowianie powinni natomiast powoli odzwyczajać się od możliwości kasowania w autobusach i tramwajach biletu 20-minutowego, którego po zmianach miałoby już nie być.

„Założeniem zmian w cenniku jest przekonanie jak największej liczby osób do stałego korzystania z komunikacji zbiorowej na podstawie biletów okresowych” - argumentują proponowane zmiany urzędnicy. Propozycja jest taka, by cena dla mieszkańców (posiadaczy Karty Krakowskiej) wynosiła w tym przypadku 72 zł.

„Byłaby to najniższa stawka wśród dużych polskich miast - w żadnym z nich cena biletu okresowego nie jest niższa niż 90 zł, większość oscyluje wokół 100 zł” - chwalą się na swojej stronie internetowej przedstawiciele krakowskiego magistratu. Jednocześnie ze sprzedaży wycofane zostałyby bilety okresowe, ważne na jednej lub dwóch liniach.

Zdaniem urzędników zmiany są potrzebne, gdyż konieczne jest urealnienie „ceny biletów w stosunku do wzrostu cen i wysokości pensji w Polsce”. Chodzi przede wszystkim o wzrost cen energii elektrycznej, co automatycznie odbija się na kosztach funkcjonowania m.in. sieci tramwajowej. Według wyliczeń, jakie przedstawiają urzędnicy, w przyszłym roku koszty te wzrosną o 15 mln złotych.

Konkretne uchwały w sprawie zmian cennika biletów mają się pojawić z początkiem przyszłego roku.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

FLESZ: Koniec papierowego L4. Twoje zwolnienie w internecie

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Rewolucja w cenach biletów komunikacji miejskiej nadchodzi - Gazeta Krakowska

Komentarze 22

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jan
Tak zagłosowali krakowianie :(
A
Anonim
chcieliście starego prezydenta to macie! A teraz płaćcie!
A
Anonim
Ukryta podwyżka. Jacku odejdź, wstydu oszczędź!
A
Anonim
Dziękuję debilom z "Magistratu". Mój diesel jest stary, ale jary, mocno dymi, ale jeździ. Walcie sie na ryj z tymi "dobrymi zmianami". Likwidacja okresowych na 1 lub 2 linie TO CHORY POMYSŁ. Wsiadam w auto, z przykrością zwiększę poziom smogu.
G
Gość
No tak, darmowa komunikacja jest, a ważność biletów okresowych nie jest wydłużana - dlatego chcą żeby wszyscy mieli bilety okresowe.
A
Anonim
Bilet na jedną linię zachęcał do korzystania z komunikacji miejskiej swoją ceną. Niestety, ale mi nie jest potrzebny dwukrotnie droższy bilet sieciowy do przejazdów na jednym odcinku. Zwłaszcza, że na przystanku muszę czasem trochę postać, bo opóźnienia są spore. A przy nowej cenie raczej zdecyduję się na jazdę samochodem. Ot taka walka Krakowa ze smogiem.
A
Anonim
JAk można zabrać bilet na jedną i dwie linie, skoro istnieje od WIELU WIELU lat i dobrze się sprawdza. Ludzie zostawiają samochody i przesiadają się na komunikację miejską - POTRZEBUJĄ tych biletów!!! Pracują dla Krakowa i nie mają żadnych zniżek a teraz jeszcze te bilety!!!wrrr
M
Matuesh
Z czystym sumieniem wsiadam do mojego turbodisela. Miasto mnie skutecznie zachęciło. Pozdrawiam!
D
Dd
Darmowe przejazdy w czasie smogu to pokazówka. Jakby rzeczywiście miały być darmowe, kiedy jest smog to by z miesiąc musiały być.
A
Anonim
I co z tego, że bilety są tańsze niż w innych dużych miastach ? W Warszawie przy zakupie biletu na 3 miesiące cena jest niższa, a można korzystać z autobusów, tramwajów, metra i co najważniejsze z lini skm. Kraków mając bardzo rozwinięta infrastrukturę kolejową nie potrafi porozumieć się z przewoźnikiem kolejowy i wdrożyć kolej miejską w cenie biletu. Trójmiasto już od dawna oferuje podobne rozwiązanie jak i większość polskich miast. Smog sięga wartości kuriozalnych, może raz lub 2 razy w roku z tego powodu transport publiczny był bezpłatny ponieważ wskaźniki pyłu zawieszonego wskazywały powyżej 50, patrząc na aplikacje w telefonie informująca o zanieczyszczeniu powietrza przynajmniej 2 miesiące z całego roku przekracza ponad 50, dla przykładu 17 grudnia 2018 z tego powodu był bezpłatny a do dziś dnia stężenie nie uległo poprawie i nie było w związku z tym bezpłatnej komunikacji poza tym jednym dniem.
k
krakus
Skoro Kraków taki sprawiedliwy i ma być PRAWNY to obowiązkowo żądam wprowadzenia biletów przystankowych - dlacego mam płacić za przejazd lini huta podgórze jak jadę rondo czyżyńskie - awf 3 przystanki - czy to nie jest przymusowe wyłudzanie ?
T
Tuptuś
Po co mi bilet na wszystkie linie, jak od lat jeżdżę jedną !?.
To może jeszcze przymusowy obwarzanek przed wejściem w progi komunikacji miejskiej.
A
Anonim
ja niestety będę musiała wrócić do samochodu, dojeżdżam 4 przystanki linią aglomeracyjną, więc dla mnie zmiana z biletu na 1 linię na bilet sieciowy mija się z celem, nie dopłacę tyle
A
Anonim
Trudno się dziwić. Wzrost cen energii od stycznia spowoduje wzrost cen na WSZYSTKO. Tyle, że społeczeństwo nie potrafi łączyć faktów. 500 , obniżka wieku emerytalnego itp itd niesie za sobą konsekwencje. Poczytajcie o cenie tzw "koszyka produktów" W ciągu ostatnich lat co ceny średnio podwoiły się. Czy wasza wypłata wzrosła dwukrotnie? Samorządy też mają większe koszty, to nie ich wina. Następnym razem trzeba iść na wybory i bardzo rozwaznie głosować
A
Anonim
Po pierwsze :co z biletami i cenami na aglomerację? Dalej 123 zeta sieciowa? Po drugie może wystarczy 30 min.za 4 zeta?... i 90 min. za 6 zeta? Po trzecie: w czym i jak przeszkadza sieciowy na 1 lub 2 linie?....Przecież nie drukuje się ich ;) Skoro sieciowy ma być po 72 to niech na 1 linię dalej kosztuje 37 czyli połowę mniej a na dwie 54 czyli 0,75%...Po czwarte: jakie podwyżki prądu? Podobno odwołane... ;)
Dodaj ogłoszenie