Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków: Nowa Huta, szkieletor, metro. Oto, co nam nie wyszło

Redakcja
Rewitalizacja Nowej Huty. Na razie miedzy blokami mamy pustynię.
Rewitalizacja Nowej Huty. Na razie miedzy blokami mamy pustynię. jeden z projektów rewitalizacyjnych/fot. Jan Hubrich
Krakowianie od lat czekają na inwestycje, które przeobraziłyby miasto w prawdziwą metropolię. Z wieżowcem liczącym ponad 100 metrów zamiast rdzewiejącego szkieletora, kursującym pod centrum metrem i na nowo zagospodarowaną Nową Hutą. Na razie to jednak tylko mrzonki zapisane na papierze - pisze Piotr Rąpalski.

Czytaj także: Krakowscy studenci mają dość szkieletora

Krakusi przez lata widzieli różne fatamorgany. Inwestycje, które pojawiały się na papierze lub w czasie przedwyborczych przemówień, aby później wylądować w urzędniczych szufladach lub zginąć gdzieś w radosnym ryku zwycięzców politycznej gonitwy. Przebudowaliśmy stare stadiony, z korkami walczymy uruchamiając nowe linie tramwajowe. Ale to ciągle naprawianie zaniedbań przeszłości. Wielkie inwestycje, które zmieniłyby miasto w metropolię, czekają. Niektóre nawet tak długo, że przestały być użyteczne.

Metro dla Krakowa
To największe marzenie krakusów. Nie jest nierealne, jak wielu sądzi, skoro naukowcy w 2009 roku wytyczyli dwie linie podziemnych szlaków. Najpierw dla tramwajów, ale budowanych tak, aby mogły też przepuszczać szybkie pociągi.

Jeden naukowiec linie południe-północ puścił od Kalwaryjskiej, przez Krakowską i Stradom, do Dworca Gł. i dalej w Prądnicką. Drugi wybrał połączenie wylotu Wielickiej łukiem Alei Trzech Wieszczów z okolicami ul. Doktora Twardego. Jeśli chodzi o linię wschód-zachód, obaj projektanci wyznaczyli te same początki tuneli: rondo Mogilskie i wlot ul. Królewskiej. Pierwszy chce kopać pod ulicami pierwszej obwodnicy i pod miasteczkiem studenckim. Drugi wolał skrócić drogę i wykorzystać tunel szybkiego tramwaju.

Sęk w tym, że na wykopanie tuneli potrzeba 3 mld zł. Kraków długo nie znajdzie tylu pieniędzy, więc trzeba liczyć na rząd.

Szkieletor o mały włos
Budowę wieżowca przerwano w 1979 roku. Była szansa, że ruszy po 33 latach, ale plan przygotowywany przez pięć lat przekreślił jeden ekolog. To mógł być pierwszy w Krakowie budynek mający ponad 100 metrów. Takie są symbolami potęgi miasta. Sukces Szkieletora mógł przyciągnąć innych dużych inwestorów wraz z nowymi firmami i miejscami pracy, ale na razie zapewne przestraszyli się losu pioniera. Ten chciał w Krakowie wydać ok. 100 mln euro, a tak szkielet będzie straszył dalej.

Nowa Nowa Huta
Nowej Huty można było nie lubić zaraz po roku '89, kiedy to, co związane z komuną było znienawidzone. To, że dzielnica po 20 latach dalej traktowana jest po macoszemu to już wstyd. O jej rewitalizacji mówi się od lat i jedyne co na razie udało się zrobić to konkurs na nowe zagospodarowanie Placu Centralnego i Alei Róż. Na projektach widzimy fontanny, amfiteatry, boiska, podziemne parkingi, strzeliste pomniki. Szkoda tylko, że architekci nie pokusili się o wyliczenie kosztów tego wszystkiego. A bez liczb dla urzędników sprawa nie istnieje. Licytować można się tylko w kwestii czasu jaki projekty przeleżą na półkach.

Mieszkańcy Nowej Huty na pocieszenie w roku 2015 mają dostać spalarnie odpadów, w budynku skrytym pod dachem przypominającym wzgórze pokryte łąkami i łanami zbóż. Problem w tym, że ciągle boją się tego co wyleci z kominów.

Obwodnice na papierze
Budowa tras Łagiewnickiej, Pychowickiej i Zwierzynieckiej na zachodzie wraz z trasą S7 na wschodzie miało być rewolucją w komunikacji i śmiertelnym ciosem dla korków w Krakowie. Pierwsze trzy inwestycje to koszt ok. 3 mld zł. Drugą szacuje się na 900 mln. Drogo, bo trzeba kopać tunele i budową mosty. Gmina na zachodnie obejście nie ma pieniędzy. Co rok wydaje tylko grosze na przygotowanie budowy licząc na to, że te środki spadną z księżyca lub...do roboty wezmą się Chińczycy. Nawet ci, którzy porzucili łopaty przy budowie autostrady A2. Trasa S7 czeka na łaskę ministrów.
Inne nie mniej ważne

Lista marzeń krakowian znajduje się w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym do roku 2033. Co roku jest on aktualizowany, ale od lat niewiele się w nim zmienia.
Czekamy na linie tramwaju do Mistrzejowic (396 mln), rozbudowę al. 29 listopada (190 mln) i Szybką Kolej Aglomeracyjną, która z Krakowa mogłaby faktycznie zrobić centrum całego regionu.

Budujmy, bo czas nagli
Mniej więcej 100 lat temu zaprojektowano Kanał Ulgi, który miał chronić Kraków przed wylewaniem Wisły i powodziami. Miasto jednak przez ten czas się rozrosło i kanał nie spełniłby już teraz swoich zadań. Oszczędziliśmy 1,5 mld zł, ale ten przykład daje do myślenia. Za kolejne 100 lat może trzeba będzie budować statki kosmiczne i teleportery, a obwodnice i tramwaje przejdą do lamusa.

Wybieramy najlepszego piłkarza i trenera Małopolski! Weź udział w plebiscycie!

Która stacja narciarska w Małopolsce jest najlepsza? Zdecyduj i oddaj głos!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto