- Forum w Krynicy-Zdroju było dobrą platformą do tego, by porozmawiać o ważnych kwestiach związanych także z naszym miastem. Na miejscu były osoby decydujące bezpośrednio o wielu rzeczach. Udało mi się odbyć kilka ciekawych rozmów z przedstawicielami rządu dotyczących Krakowa. Jednym z tematów był plan budowy Trasy Balickiej - przyznaje wiceprezydent Krakowa Jerzy Muzyk.
- Biorąc pod uwagę rozwój lotniska w Balicach, budowa cywilizowanego dojazdu z milionowej metropolii jaką jest Kraków do międzynarodowego portu lotniczego jest warunkiem koniecznym. Teren pod to przedsięwzięcie jest rezerwowany od ok. 40 lat. Ta inwestycja jest równie ważna i kluczowa jak domknięcie zachodniej obwodnicy Krakowa, czyli budowa tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej - dodaje wiceprezydent Jerzy Muzyk.
Dojazd z ul. Armii Krajowej do lotniska w Balicach i autostrady
Trasa Balicka (ulica gen. Marii Wittek) ma stanowić połączenie III obwodnicy (istniejąca ulica Armii Krajowej i planowana Trasa Zwierzyniecka) z IV obwodnicą (autostrada A4) i Międzynarodowym Portem Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków – Balice.
Trasę Balicką zaprojektowano jako drogę ruchu przyspieszonego z dwoma pasami w każdym kierunku - o szerokości pasa 3,5 m. Ulica miałaby około 6 kilometrów długości.
W ramach koncepcji przewidziano budowę m.in. drogi głównej wraz z chodnikami i ścieżkami rowerowymi, węzła drogowego z autostradą A4, połączenia z ul. Armii Krajowej, a także dwóch parkingów park&ride - w rejonie przystanków kolejowych Kraków Olszanica (500 miejsc postojowych dla aut) i Kraków Zakliki (100 miejsc).
Mieszkańcy obawiają się o zakłócenie sielankowego charakteru i zniszczenie zieleni
Przeciwko planom budowy Trasy Balickiej protestują okoliczni mieszkańcy i ekolodzy. Pod internetową petycją w tej sprawie podpisało się ponad 1200 mieszkańców.
"Budowa Trasy Balickiej naruszy sielankowy, wiejski charakter okolic ul. Zygmunta Starego, otuliny Młynówki Królewskiej. Odetnie te tereny od Doliny Rudawy. Zniszczy jedne z najbardziej atrakcyjnych terenów zielonych w okolicy Bronowic i Krowodrzy" - podkreślają protestujący.
Przestrzegają też, że nowa droga "wtłoczy więcej ruchu tranzytowego na ulice Krowodrzy takie jak: Czarnowiejska, Armii Krajowej, Reymonta, Królewska, pogarszając tym samym jakość powietrza i zwiększając hałas".
Radni z Dzielnicy VII Zwierzyniec podjęli uchwałę, w której wnioskowali, by z uwagi na szczególne walory przyrodnicze i rekreacyjne obszaru, na którym ma powstać Trasa Balicka, w maksymalnym stopniu poprowadzić ją w tunelu.
W ramach przygotowywania koncepcji wzięto pod uwagę ewentualny tunel o długości ok. 1 km, który został zaplanowany na odcinku od ul. Armii Krajowej do wysokości ul. Lindego.
Droga planowana była już na Euro 2012 i igrzyska
Przypomnijmy, że porozumienie gminy Kraków z Województwem Małopolskim, co do budowy Trasy Balickiej zostało podpisane w 2007 r. Pierwotnie nowa droga do Balic miała powstać na piłkarskie Euro 2012. Wtedy przedsięwzięcie wyceniano na ok. 280 mln zł. Ostatecznie w Krakowie nie odbywały się mecze mistrzostw Europy i trasy też nie wybudowano.
Co prawda, zgodnie z porozumieniem zawartym w 2007 r., województwo Małopolskie we współpracy z gminą Kraków zleciło opracowanie wariantowej koncepcji przebudowy układu drogowego w rejonie lotniska, w tym budowy Trasy Balickiej, ale warunkiem rozpoczęcia inwestycji było pozyskanie dofinansowania z Unii Europejskiej. Takich pieniędzy miasto nie otrzymało i prace związane z drogą do Balic wstrzymano.
Później budowa Trasy Balickiej znalazła się na liście inwestycji pozasportowych, które można byłoby zrealizować przy wsparciu finansowym ze strony rządu, przygotowywanych w związku z organizacją w Krakowie i Małopolsce Igrzysk Europejskich 2023 (odbyły się na przełomie czerwca i lipca). Pandemia, wojna w Ukrainie spowodowała, że ostateczne decyzje co do inwestycji na igrzyska i ich finansowania zapadły około półtora roku przed imprezą. Było więc już za mało czasu na wybudowanie połączenia drogowego Krakowa z lotniskiem.
Temat realizacji inwestycji nadal jest jednak aktualny. Wciąż pozostaje kwestia znalezienia środków na to zadanie. Dwa lata temu koszt przedsięwzięcia szacowano na ok. 650 mln zł.
- To potężna inwestycja, którą nie dałoby się zrealizować wyłącznie ze środków miejskich. Będziemy więc szukać finansowania zewnętrznego z pieniędzy rządowych albo unijnych - wyjaśnia wiceprezydent Jerzy Muzyk.
Kiedy mogłaby powstać Trasa Balicka? Wiceprezydent Jerzy Muzyk przyznaje, że na razie priorytetem jest budowa tras Zwierzynieckiej i Pychowickiej. Następna w kolejności mogłaby więc być Trasa Balicka.
Trasę Pychowicką zaplanowano od oddanej niedawno do użytku Trasy Łagiewnickiej (kończy się na ul. Grota-Roweckiego) do ul. Księcia Józefa, a Trasę Zwierzyniecką od ul. Księcia Józefa do ronda Ofiar Katynia (w jej ramach ma powstać tunel pod wzgórzem bł. Bronisławy, na którym znajduje się Kopiec Kościuszki). Plany są takie, by budowa nowych dróg mogła wystartować w 2025 r. i zakończyć się ok. 2030 r.
Wstępne szacunki kosztów budowy tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej wynosiły 2-3 mld zł. W tym przypadku miasto też zamierza szukać dofinansowania zewnętrznego.
Finlandia członkiem NATO

- Wędkarstwo to nie hobby, to styl życia! Oto memy o wędkarzach
- Morskie Oko i Rysy w godzinach szczytu. Brakuje już tylko parawanów!
- Miasta rozwodników w Małopolsce. Tu małżeństwa rozpadają się najczęściej
- Tak mieszkają Iwona i Gerard z "Sanatorium miłości". Ich ogród zachwyca
- Romantyczna Małopolska. W tych miejscach serce może zabić mocniej
- Atrakcyjne nowe kąpielisko pod Krakowem. Woda, molo, plaże ZDJĘCIA
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?