reklama

Kraków. Budowa Trasy Łagiewnickiej się opóźni. Poczekamy na nią może nawet o rok dłużej

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Zaktualizowano 
Nowa droga wraz z linią tramwajową może zostać oddana do użytku nawet z rocznym opóźnieniem, a więc pod koniec 2021 roku.

Wszystko wskazuje na to, że budowa Trasy Łagiewnickiej nie zakończy się zgodnie z planem do końca 2020 r., a opóźnienie potrwa od kilku miesięcy do nawet roku.

- Wykonawca, firma Budimex, zwróciła się o wydłużenie terminu zakończenia prac. Rozpatrujemy ten wniosek i bierzemy pod uwagę możliwość wydłużenia terminu robót. Faktycznie części prac nie można było rozpocząć zgodnie z pierwotnymi założeniami ze względu na dłuższe oczekiwania nie niektóre decyzje administracyjne - przyznaje Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka.

Wyjaśnia, że o około 10-12 miesięcy później niż się spodziewano uzyskano ponowną ocenę oddziaływania inwestycji na środowisko oraz odstępstwa ministerstwa infrastruktury od warunków technicznych, dotyczące np. odległości między skrzyżowaniami (ze względu na układ drogowy Krakowa) czy kąta skrzyżowania drogi w tunelu z przebiegającą nad nią linią kolejową.

- Im wcześniej ta inwestycja się skończy, tym lepiej. Przy każdej budowie są niedogodności, a w tym przypadku są one ogromne. Brudne są ulice, chodniki, jest hałas. Teraz, kiedy są upały, na placu budowy jest jak na pustyni - wystarczy, że przejedzie ciężarówka i unoszą się tumany kurzu - komentuje Magdalena Ruta, mieszkająca w okolicy budowy.

Krzysztof Migdał uspokaja, że wydłużenie terminu zakończenia inwestycji nie oznacza, że np. o rok dłużej potrwają uciążliwości związane z pracami. - Prace budowlane będą kończone etapami i duża część zakończy się w przyszłym roku - zapewnia Krzysztof Migdał.

Czytaj także

W pierwszej kolejności ma być gotowy tunel z węzłem, gdzie nowa droga łączy się z ul. Turowicza i Herberta. W 2020 r. powinien też powstać tunel między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II. Pod koniec 2020 r. na ukończeniu ma być także nowe dwupoziomowe skrzyżowanie Trasy Łagiewnickiej z ul. Zakopiańską. W 2021 r. miałyby natomiast być prowadzone głównie roboty wykończeniowe na odcinku między ul. Zakopiańską a Rostworowskiego.

Dodatkowy czas ma być też spożytkowany na wykonanie głównego punktu zasilania pięciu tuneli, które powstaną w ramach trasy - ten element jest potrzebny do uruchomienia systemów wentylacji i bezpieczeństwa.

W ramach budowy powstaje także linia tramwajowa z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej. Okazuje się, że nawet jeżeli będzie gotowa do końca 2020 r., to i tak będzie trzeba czekać na jej otwarcie na zakończenie całej inwestycji. - Systemy bezpieczeństwa zostały zaplanowane dla całej trasy. Nawet więc jak będą gotowe jej odcinki, to będziemy musieli poczekać na zakończenie całości prac - tłumaczy Krzysztof Migdał.

Jeżeli chodzi o obecne postępy związane z budową Trasy Łagiewnickiej, to od wczoraj przywrócono ruch tramwajowy na odcinku Łagiewniki - Borek Fałęcki. Tramwaje jeżdżą tam nowym torem.

Przypomnijmy, że ich kursy na tym odcinku zostały wyłączone w dniach 24-27 sierpnia w związku z przełożeniem rozjazdów na ul. Zakopiańskiej. Prace były związane z budową nowego węzła tramwajowego, do którego ma zostać dołączone torowisko nowej linii tramwajowej z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej.

Aby tramwaje jadące nową trasą mogły skręcać w ul. Zakopiańską, trzeba przebudować na niej torowisko na odcinku ok. 600 metrów (od rejonu siedziby Instytutu Odlewnictwa do budynku ZUS Łagiewniki). Dotychczasowe torowisko wymagało modernizacji, a poza tym były na tej trasie pochylenia, które uniemożliwiałyby płynne przejazdy tramwajów jadących nową trasą z Kurdwanowa i wjeżdżających w ul. Zakopiańską.

Na razie na wspomnianym ok. 600-metrowym odcinku wykonano jeden nowy tor, po którym od wczoraj mogą jeździć tramwaje do pętli w Borku Fałęckim. To pozwoli rozebrać stary tor, którym dotychczas kursowały tramwaje. Rozpocznie się też budowa drugiego nowego toru.

- Dzięki wprowadzeniu kursów po nowym torze będzie możliwość zwiększenia przepustowości na tej trasie. Do Borku będzie więc mogło dojeżdżać więcej tramwajów - zaznacza Krzysztof Migdał.

Z tunelami i nową linią tramwajową

Trasa Łagiewnicka o długości 3,5 km (w tym pięć tuneli o łącznej długości 2,3 km) powstaje na odcinku od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. W ramach inwestycji, za 802 mln zł, powstanie też nowa linia tramwajowa, która będzie przebiegać od pętli w Kurdwanowie, wzdłuż rzeki Wilgi, pod terenami między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, do ul. Zakopiańskiej. Na trasie przejazdu tramwaju zaplanowano pięć przystanków. Budowa rozpoczęła się w lutym 2018 r.

Z lotu ptaka widać już zarysy nowej drogi. Obecnie prace skupiają się głównie na budowie tuneli. Pierwszy w kolejności ma być gotowy ok. 200-metrowy tunel pod skrzyżowaniem Trasy Łagiewnickiej z ul. Turowicza i Herberta. Powstała już także konstrukcja 700-metrowego tunelu między sanktuariami. Kolejny tunel o długości ok. 700 metrów powstaje w rejonie ul. Ludwisarzy i Turonia. Podziemny przejazd dla samochodów powstanie też pod węzłem Trasy Łagiewnickiej z planowaną ul. 8 Pułku Ułanów. Tunel wybudowany zostanie również w rejonie ul. Pszczelnej, w ciągu ul. Rostworowskiego. Na razie wykonana będzie tylko jego konstrukcja, ale wewnątrz pozostanie ziemia. Obiekt zostanie dokończony w momencie, w którym będzie budowany kolejny odcinek trzeciej obwodnicy - Trasa Pychowicka. Tym tunelem samochody mają bowiem wjeżdżać z Trasy Łagiewnickiej w Trasę Pychowicką.

W ramach inwestycji przebudowywane jest też torowisko na 600-metrowym odcinku ul. Zakopiańskiej. Nowe torowisko będzie przebiegać przez budowany obecnie nowy dwupoziomowy węzeł drogowy, na którym Trasa Łagiewnicka skrzyżuje się z ul. Zakopiańską, a także po nowym moście, jaki powstaje nad terenem, na który zostanie przesunięte koryto Wilgi. Po dwóch nowych torach tramwaje będą mogły przejechać w połowie przyszłego roku.

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Budowa Trasy Łagiewnickiej się opóźni. Poczekamy na nią może nawet o rok dłużej - Gazeta Krakowska

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

w
wicher

Ta trasa to poroniony pomysł. Rozbudowywać ulice w środku miasta, a obwodnicy jak nie było tak nie ma!

H
Haha

A czy kogoś normalnego to dziwi, jaki pan taki kram.

G
Gość

Kiedy w Krakowie inwestycje będą wykonywane planowo,cały czas słyszymy o opóżnieniach.Z tego wynika że brakuje rzetelnych wykonawców i fachowców w tych firmach .To samo dotyczy urzędasów którzy przygotywują dokumentacje i podpisują umowy z wykonawcą -śmiechu warte!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3