Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kontrapasowa uchwała kierunkowa

laku82
laku82
przybek.pl
Radny - Jerzy Woźniakiewicz przygotował projekt uchwały, która zrewolucjonizuje ruch rowerowy w Krakowie.

Rowerem po Krakowie: Serwis rowerowy


Rok temu sukcesem zakończyła się społeczna akcja "Rowerem legalnie pod prąd". Na Kazimierzu i Starym Mieście otwarto kilkanaście kontrapasów. Pozostał jednak niedosyt, bo ulic, gdzie dałoby się bezpiecznie wyznaczyć kontrapasy jest ciągle bardzo dużo. Jest to zupełnie niezrozumiała taktyka naszych władz, bo ten model tworzenia infrastruktury rowerowej jest wyjątkowo tani. Czemu tego nie wykorzystać w jak najkrótszym czasie i nadrobić wieloletnie zaległości w infrastrukturze rowerowej ? Na to pytanie pozytywnie odpowiedział Radny Rady Miasta Krakowa Jerzy Woźniakiewicz i wzorując się na ustawodawstwie francuskim ibelgijskim przygotował "kontrapasową uchwałę kierunkową".

Propozycje Radnego Woźniakiewicza:
1. Ustala się dla prezydenta Krakowa kierunek działania polegający na doprowadzeniu do dopuszczenia w ulicach jednokierunkowych na terenie Krakowa ruchu rowerowego w obu kierunkach.
2. Ruch rowerowy w obu kierunkach powinien zostać dopuszczony na wszystkich jednokierunkowych drogach publicznych i drogach wewnętrznych gminy na terenie Krakowa, które:
o są istotne dla usprawnienia i promocji ruchu rowerowego w Krakowie,
o spełniają warunki techniczne przyjęte na podstawie odpowiednich przepisów przez zarządzającego ruchem na drogach (w rozumieniu ustawy prawo o ruchu drogowym) na terenie Krakowa oraz pozytywnie zaopiniowane przez zespół zadaniowy właściwy do opiniowania rozwiązań z zakresu infrastruktury rowerowej wprowadzanych na terenie Krakowa,
o co do których nie istnieją przeciwwskazania związane z bezpieczeństwem ruchu potwierdzone w zgodnych w tym zakresie opiniach zarządzającego ruchem na drogach oraz zespołu zadaniowego właściwego do opiniowania rozwiązań z zakresu infrastruktury rowerowej.
3. Rozwiązania techniczne (sposób oznakowania, wyznaczanie, lub niewyznaczanie kontrapasów, itp.) związane z wprowadzaniem ruchu rowerowego w obu kierunkach w danych ulicach jednokierunkowych określi zarządzający ruchem na drogach na terenie Krakowa.

Harmonogram:
1. Opracowanie przez zarządzającego ruchem na drogach na terenie Krakowa warunków technicznych koniecznych dla dopuszczenia na drodze jednokierunkowej ruchu rowerowego w obu kierunkach oraz przedstawienie tych warunków zespołowi zadaniowemu właściwemu do opiniowania rozwiązań z zakresu infrastruktury rowerowej celem ich zaopiniowania w terminie do 30 kwietnia 2011 r.
2. Zinwentaryzowanie jednokierunkowych dróg publicznych i dróg wewnętrznych gminy, zweryfikowania, czy spełniają one warunki techniczne o których mowa w pkt 1. oraz do przedstawienie wyników powyższych prac zespołowi zadaniowemu właściwemu do opiniowania rozwiązań z zakresu infrastruktury rowerowej w terminie do 31 lipca 2011 r.
3. Wprowadzenie ruchu rowerowego w obu kierunkach na drogach jednokierunkowych spełniających kryteria w terminie do 22 września 2011 r.

Uchwała zakłada także, że w przypadku zmiany organizacji ruchu polegającej na wprowadzeniu na danej ulicy ruchu jednokierunkowego, jeżeli ulica ta spełnia kryteria, o których mowa w uchwale, to powinien zostać na niej wprowadzony równocześnie ruch rowerowy w obu kierunkach. Kolejne kontrapasy będą więc powstawać niejako automatycznie.

Uzasadnienie Radnego
"Jazda rowerem pod prąd jest bezpieczna, skraca rowerzystom drogę i promuje ruch rowerowy. W ubiegłym roku na wniosek środowiska krakowskich rowerzystów, wspieranych także przez radnych Krakowa wprowadzono ruch rowerowy „pod prąd” na kilkunastu jednokierunkowych ulicach w centrum miasta. Choć krok ten początkowo budził pewne kontrowersje, okazało się, że tak jak przewidywali wnioskodawcy, nowa organizacja ruchu nie wpłynęła na obniżenie bezpieczeństwa ruchu, nie spowodowała likwidacji miejsc postojowych i nie wzbudza obecnie sprzeciwu ze strony innych uczestników ruchu. Co więcej, można zaobserwować, że wpłynęła ona pozytywnie na poprawienie bezpieczeństwa i płynności ruchu na niektórych trasach. Przykładowo, rowerzysta wyjeżdżający z ul. Kopernika i jadący w kierunku Rynku nie jest już zmuszony do nadkładania drogi jadąc ul. Św. Tomasza i często przy okazji spowalniając ruch ogólny ponieważ nie mógł on bez ryzyka wypadku zostać wyprzedzonym przez jadące za nim samochody. Obecnie rowerzyści kontynuują jazdę ul. Mikołajską bezpiecznie i bezproblemowo mijając się z samochodami jadącymi z naprzeciwka.

Powyższe obserwacje potwierdzają udowodnioną w wielu miastach Europy tezę, że ruch rowerowy "pod prąd" jest bezpieczny i pożądany w miastach, które chcą wspierać alternatywne środki transportu. Rower natomiast jest najtańszym, najzdrowszym i najbardziej ekologicznym środkiem transportu. W mieście o podobnym klimacie - Kopenhadze ruch rowerowy stanowi aż 36 proc. ogółu ruchu w mieście. W Krakowie jest to jedynie ok. 3 proc.. Dlatego Kraków powinien wspierać wszelkie możliwe, a w pierwszej kolejności te najtańsze, ułatwienia dla rowerzystów. Właśnie takim, tanim i skutecznym rozwiązaniem jest dopuszczenie rowerowego ruchu pod prąd.
Istotnym jest także, iż dzięki proponowanym w projekcie uchwały założeniom Kraków będzie bliższy spełnienia zobowiązań wynikających z karty brukselskiej, którą podpisał jako jedno z dwóch polskich miast (obok Gdańska). Nasze miasto zobowiązało się między innymi do zwiększenia do 2020 roku udziału ruchu rowerowego do 15 proc.. Nie będzie to możliwe bez podjęcia szeroko zakrojonych działań promujących rower jako środek codziennego transportu."

Warto też zwrócić uwagę na to, że dzięki tej uchwale nikt nie straci: kierowcy swoich miejsc parkingowych, a piesi chodnika, bo rowerzyści dostaną niewykorzystaną do tej pory powierzchnię jezdni. Czy istnieje rozwiązanie mniej konfliktowe? Dzięki masowemu zastosowaniu kontrapasów spadnie także ogólna liczba wypadków z udziałem rowerzystów, co udowodniłem w tym opracowaniu.

"Kontrapasowa uchwała kierunkowa" została już przedstawiona i zaakceptowana podczas posiedzenia Klubu PO, radny Woźniakiewicz ma już wymagane podpisy pod projektem i zgłosił go pod obrady w zwykłym trybie. Realnie trafi więc na sesję już za dwa tygodnie. Czy zostanie przegłosowana?

Zobacz też:


Zobacz na MM:Wywiady | Serwis motoryzacyjny | Photo Day - plenery fotograficzne |
Blogi | Zdrowie i uroda | Konkursy MM | MoDO
| Inwestycje | Recenzje | Rowery
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto