Aby zwrócić baczniejszą uwagę na problem przemocy w Internecie oraz sposoby jej eliminacji, w ramach programu "Bezpieczeństwo w sieci" powstał portal Helpline.org.pl, który zawiera praktyczne porady na temat zapobiegania niebezpiecznym sytuacjom, a także informacje o sposobach postępowania w przypadku wystąpienia takiego zagrożenia.
Celem projektu serwisu Helpline.org.pl, wspólnego projektu Fundacji Orange i Fundacji Dzieci Niczyje, jest pomoc w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w internecie, a także wprowadzanie zmian systemowych, które pozwolą skuteczniej chronić najmłodszych użytkowników nowych technologii.
Młodzi internauci nie są bowiem świadomi niebezpieczeństw, jakie czyhają na nich w Internecie. Jak wynika z badań Fundacji Dzieci Niczyje i firmy Gemius, ponad połowa internautów w wieku 12-17 lat miała do czynienia z przemocą werbalną w Internecie, a więc z poniżaniem, ośmieszaniem, nawet ze straszeniem i szantażowaniem.
Najmłodsi użytkownicy nowych technologii podają obcym, poznanym w Internecie, swoje dane osobowe (78 proc. badanych), wysyłają zdjęcia (59 proc.), umawiają się z nimi na spotkania (8 proc. ankietowanych robiło to wielokrotnie), często nikogo o tym nie informując.
Nowe rozwiązania:
Dzięki uruchomieniu specjalnego numeru 0 800 100 100 można poprosić o radę co zrobić w związku z niepokojącą sytuacją, na jakie dziecko natrafiło w sieci, np. gdy ktoś obcy zadaje nam pytania dotyczące wieku i adresu lub namawia na spotkanie.
Od niedawna twórcy portalu wprowadzili nową formę kontaktu dzieci z konsultantami zespołu Helpline.org.pl. Od września młodzi internauci mogą kontaktować się bezpośrednio przez stronę internetową ze specjalistami od bezpieczeństwa w sieci i zadawać wszelkie nurtujące ich pytania związane z korzystaniem z Internetu.
Jeśli dziecko zgodzi się, aby jego pytanie i odpowiedź portalu została umieszczona na stronie - inni użytkownicy będą mieli szansę na uniknięcie w przyszłości podobnych problemów. Poprzez ten mechanizm Fundacja Dzieci Niczyje i Fundacja Orange chcą pomóc dzieciom, które nie mają odwagi zadać pytanie, a chcą się dowiedzieć jak poradzić sobie z problemem. Możliwość zobaczenia pytań innych dzieci, pomoże im również uświadomić sobie, że problem jaki napotkały w Sieci dotyczy również innych rówieśników i że nie są osamotnione w tej sytuacji.
Każdego miesiąca zespół konsultantów Helpline.org.pl przyjmuje średnio 100 nowych zgłoszeń i zapytań dotyczących: cyberprzemocy, uzależnienia od Internetu, kontaktu ze szkodliwymi treściami czy uwodzenia dzieci w Sieci.
Zobacz też:
SPOŁECZNOŚĆ | MM W INTERNECIE | KULTURA | SPORT |
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?