Zobacz też: Czytelnia w pociągu? InterCity zaprasza do... wagonu
Trzy kule (każda o wymiarach od 1,5 do 2,5 m) wykonane ze stali i pomalowane na biało, przypominające pomięte kartki papieru stanęły przed gmachem Muzeum Narodowego w Krakowie. Datę premiery instalacji wybrano nieprzypadkowo, bo 30 czerwca 2011 r. przypada setna rocznica urodzin Czesława Miłosza.
- Choć twórczość Czesława Miłosza jest powszechnie znana, o jego tłumaczeniach tradycyjnej poezji japońskiej haiku wiedzą głównie zainteresowani – mówi Aleksander Janicki. - Ten skromny tomik wierszy, świadczący o kunszcie poetyckim Miłosza, jest dowodem poszukiwań i próbą zmierzenia się poety z kulturą Wschodu. Mówienie o haiku Miłosza to dyskurs o spotkaniu kultur różniących się podejściem do świata w sposób zasadniczy, a mimo to dialogujących. Moja rzeźba jest próbą przeniesienia tego dyskursu na język sztuki - dodaje twórca instalacji.
Tort urodzinowy dla Miłosza
Premierze rzeźby Aleksandra Janickiego towarzyszyło letnie urodzinowe spotkanie na dawnym parkingu przed Muzeum Narodowym, który na kilka godzin zamienił się w wielką Strefę Wolnego Czytania. Uczestnicy czytali książki leżąc na leżakach i słuchali utworów Czesława Miłosza w interpretacji samego autora.
Pokrojono urodzinowy, cytrynowy tort, a w tle pachniały piwonie – ulubione kwiaty Noblisty. Atrakcje czekały także na pasażerów oczekujących na przystankach tramwajowych i autobusowych tuż przy Muzeum: z głośników słychać było utwory Czesława Miłosza, a przechodniów częstowano ciasteczkami cynamonowymi i migdałami (wyprodukowanych w ramach akcji Cafe Miłosz).
Miłosz nadal Wyzwolony
Projekt Haiku to druga instalacja Aleksandra Janickiego, po ustawionej na placu przed Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego rzeźbie "Ślad", zrealizowana w ramach projektu "Miłosz Wyzwolony - krakowskie obchody roku Czesława Miłosza".
Zobacz też: Nosiciele Poezji szukali się pod Wawelem [zdjęcia]
Haiku - co to takiego?
Haiku (jap. Hai-kai, Hokku) to gatunek japońskiej poezji lirycznej, powstały w XVII w. i uprawiany do dziś. Składa się z trzech wersów o rytmice: 5-7-5 sylab. Rozległa tematyka ujęta jest w nim zwięźle, rzeczowo, często dowcipnie, podsumowana puentą. Poeci europejscy zainteresowali się tą formą na przełomie XIX i XX w.
W poezji polskiej nawiązywali do niej Stanisław Grochowiak, Ryszard Krynicki i właśnie Czesław Miłosz. Fascynację haiku tłumaczy się potrzebą ucieczki od zalewającego współczesnych odbiorców kultury masowej nadmiaru nachalnych informacji, szukaniem skupienia, wyciszenia, ascetyzmu języka i prostoty formy.
Czytaj też:
Miłosz w oczach Amerykanów
2. Festiwal Czesława Miłosza. Poeta niejedno ma imię
Krakowski oddział Instytutu Czesława Miłosza
Zobacz na MM:Wywiady | Serwis motoryzacyjny | Photo Day - plenery fotograficzne | Blogi | Zdrowie i uroda | Konkursy MM | MoDO | Inwestycje | Recenzje | Rowery |
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?