Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Festiwal Misteria Paschalia 2012 rozpoczęty!

Redakcja
W poniedziałek, 2 kwietnia rozpoczęła się 9-ta edycja Misteria ...
W poniedziałek, 2 kwietnia rozpoczęła się 9-ta edycja Misteria ... M.Kaczmarczyk/J.Popiel/J.Popiel
W poniedziałek, 2 kwietnia rozpoczęła się 9-ta edycja Misteria Paschalia. Zobacz, jak wygląda program festiwalu.

Zobacz też: 9. Festiwal Misteria Paschalia: będzie, ale tańszy


Podczas tegorocznego festiwalu będzie można usłyszeć dwa oratoria, dotyczące biblijnego motywu Judyty. "Judyta triumfująca", jest szczególnym dziełem według Ottavia Dantone, włoskiego dyrygenta.

- Utwór ten został stworzony z okazji zwycięstwa Wenecjan nad Turkami i do dziś jest uważany za jedno z najlepszych dzieł Vivaldiego. Widzimy tu niesamowitą różnorodność odcieni i barw, a zestawienie instrumentów w drugiej części jest coraz bardziej odważne  – podkreślał na wczorajszej konferencji Dantone. Co ciekawe, autor zmanipulował temat dzieła, który tylko pozornie wyraża triumf sprawiedliwości. Tak naprawdę chodzi to u potwierdzenie władzy, zwycięstwo siły.

"Feniks na stosie czyli śmierć św. Józefa"

"Feniks na stosie czyli śmierć św. Józefa" to wielkie dzieło Giovanniego Battisty Pergolesiego, którego autentyczność przez wiele lat poddawano w wątpliwość. Wynikało to z faktu, iż twórczość mistrza była niejednokrotnie kopiowana, a niektórzy próbowali nawet się pod niego podszyć.

Najprawdopodobniej owe oratorium jest jednak jego autorstwa. Dowodem na to mogą być inne utwory Pergolesiego, pisane zawsze w ten sam sposób, od początków tworzenia aż do ostatniego dzieła.

W "Feniksie na stosie..." śmierć jest ukazana jako coś dobrego, szczęśliwego. Prowadzi nas do lepszego życia, moment śmierci nie jest w żaden sposób smutny, a cały utwór jest przesycony radością.

Dwie szkoły, różne spojrzenie na muzykę

Konfrontacja utworów, które znacząco się różnią, była celowa. Dzieła, które datowane są na jeden okres są zupełnie inne, a ich cechy zależą głównie od tego, gdzie dana muzyka powstała. W XIX wieku Vivaldi zostaje wyparty przez twórców z Neapolu – opowiadał Fabio Biondi, dyrygent.

Ich twórczość była ekspresyjna, komunikacyjna, odbiegająca od określonych schematów. Stawiano przede wszystkim na śpiew melodyjny i zmysłowy. Została ona skontrastowana ze szkołą wenecką, opierającą się na kodach i określonej strukturze. To zestawienie pozwala zobaczyć i porównać jak bogaty był język muzyczny XVIII i XIX wieku.

Misteria Paschalia 2012 nie w kościołach

Misteria Paschalia będą odbywać się głównie w Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie, wyjątek stanowią koncerty: "Dinastia Borgia" mający mieć miejsce w kościele św. Katarzyny (środa, 4.04) i "Crux" w Kaplicy św. Kingi w Kopalni Soli w Wieliczce (sobota, 7.04). Będziemy mieli okazję usłyszeć m.in. Vivica Genaux, Simone Kermes, Julię Lezhnevą, Roberta Mameli, Magnusa Stavelanda, a także zespół Ensemble Mattheus pod dyrekcją Jeana-Chrisophe'a Spinosiego. Po raz pierwszy na festiwalu zaprezentuje się Agnieszka Budzińska - Benett i Ensemble Peregrina.

Autor tekstu: Marta Piłka

Zobacz na MM:Wywiady | Serwis motoryzacyjny | Photo Day - plenery fotograficzne |
Blogi | Zdrowie i uroda | Konkursy MM | MoDO
| Inwestycje | Recenzje | Rowery
od 7 lat
Wideo

Jak czytać kolory szlaków turystycznych?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto