E-podręcznik to więcej niż elementarz do czytania na ekranie komputera. To innowacyjny multimedialny podręcznik, wciągający i interaktywny. Oprócz tekstu będzie zawierał filmy, interaktywne obrazy i ćwiczenia. Dzięki temu, że e-podręcznik będzie ciekawszy i bardziej motywujący, przyczyni się do lepszego przyswajania wiedzy przez dzieci;
Za stworzenie podręczników odpowiedzialny jest podległy MEN Ośrodek Rozwoju Edukacji. Nad stworzeniem e-podręczników będą pracowały uczelnie wyższe, w tym Politechnika Łódzka, Uniwersytet Wrocławski i Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu we współpracy z ekspertami;
E-podręcznik nie będzie obowiązkowy, będzie stanowił uzupełnienie istniejącej na rynku oferty podręczników przygotowanych przez komercyjnych wydawców edukacyjnych. Nauczyciele mogą zdecydować się na wykorzystywanie e-podręcznika także obok tradycyjnego papierowego wydawnictwa;
E-podręczniki będą dostępne poprzez specjalną stronę internetową i będą działać także w trybie offline. E-podręczniki są zaprojektowane tak, żeby działały bez problemu na wszystkich typach urządzeń - tabletach, netbookach, notebookach, komputerach stacjonarnych, a nawet smartfonach;
E-podręczniki i towarzyszące im materiały stanowią tzw. Otwarte Zasoby Edukacyjne (OZE), które dostępne są na wolnych licencjach. Oznacza to, że są darmowe i dostępne dla wszystkich, którzy chcą się z nich uczyć, a także dowolnie je modyfikować i wykorzystywać;
Stosowanie Otwartych Zasobów Edukacyjnych jest rekomendowane przez Radę Europy jako metoda zwalczania wykluczenia i wyrównywania szans edukacyjnych. Ich tworzenie zalecane jest także przez UNESCO, które w 22.06.2012r. podczas Kongresu Otwartych Zasobów Edukacyjnych w Paryżu, przyjęło Deklarację Paryską – strategiczny dokument, który ma pomóc rządom w tworzeniu polityki edukacyjnej opartej na otwartości. Polski projekt „Cyfrowa Szkoła” wpisuje się w tę politykę, co potwierdził m.in. przewodniczący Komisji Europejskiej, w odpowiedzi na list polskich wydawców edukacyjnych w lipcu br.;
E-podręczniki coraz szerzej wykorzystywane są na całym świecie. Podobne do „Cyfrowej Szkoły” projekty pilotażowe przeprowadzono m.in. we Francji, Islandii i Grecji, a na większą skalę z e-podręczników uczą się regularnie dzieci w Kalifornii, amerykańskim stanie o populacji porównywalnej z Polską;
E-podręczniki zostaną przetestowane przez 402 szkoły zlokalizowane w całej Polsce, które uczestniczą w pilotażowym programie „Cyfrowa Szkoła”. Projekt zakłada uprzednie przeszkolenie nauczycieli do nauczania z wykorzystaniem e-podręczników.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?