Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dwie godziny nocnej przerwy technicznej na krakowskich parkingach "P+R". Niektórzy mieszkańcy czują się przez to wykluczeni

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
P+R Czerwone Maki

Parking P+R Czerwone Maki został uruchomiony w listopadzie 2012 r., a od grudnia 2013 r. działa w systemie zamkniętym. Zarządza nim Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie. Zlokalizowany jest przy pętli tramwajowej oraz dworcu autobusowym Czerwone Maki. Dojazd możliwy jest od ul. Bunscha. Parking czynny jest codziennie od godziny 4.30 do godziny 2.30 dnia następnego.

Powierzchnia miejsc postojowych: 2 472,00 m²
Rodzaj nawierzchni: kostka betonowa
Dopuszczalne obciążenie nawierzchni ruchem: 3,5 T

Oferta parkingu
- 192 miejsca postojowe dla pojazdów do 3,5 T, w tym:
- 4 miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych,
- stojaki na rowery,
- wypożyczalnie Park-e-Bike,
- monitoring,
- pomoc obsługi parkingu 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu (telefon kontaktowy 12 616 86 87 lub 501 678 116).
P+R Czerwone Maki Parking P+R Czerwone Maki został uruchomiony w listopadzie 2012 r., a od grudnia 2013 r. działa w systemie zamkniętym. Zarządza nim Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie. Zlokalizowany jest przy pętli tramwajowej oraz dworcu autobusowym Czerwone Maki. Dojazd możliwy jest od ul. Bunscha. Parking czynny jest codziennie od godziny 4.30 do godziny 2.30 dnia następnego. Powierzchnia miejsc postojowych: 2 472,00 m² Rodzaj nawierzchni: kostka betonowa Dopuszczalne obciążenie nawierzchni ruchem: 3,5 T Oferta parkingu - 192 miejsca postojowe dla pojazdów do 3,5 T, w tym: - 4 miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych, - stojaki na rowery, - wypożyczalnie Park-e-Bike, - monitoring, - pomoc obsługi parkingu 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu (telefon kontaktowy 12 616 86 87 lub 501 678 116). ZTP Kraków
Część mieszkańców Krakowa czuje się wykluczona z możliwości swobodnego korzystania z parkingów "Parkuj i jedź" nocą. Dlaczego? Parkingi między godziną 2.30 a 4.30 są zamykane na potrzeby przeprowadzenia przerwy technicznej, czyli konserwacji, sprzątania, a zimą odśnieżania. Radny Michał Drewnicki pisze w tej sprawie interpelację do prezydenta, tymczasem włodarz miasta wyjaśnia, że parkingi P+R najbardziej zapełniają się w godzinach 6.00-8.00, a nocna przerwa techniczna nie pozwala zamienić parkingów P+R w długoterminowy parking ogólnodostępny.

- Mieszkańcy Krakowa, którzy pracują w nocy skarżą się, że są de facto wykluczeni z możliwości korzystania z parkingów Park & Ride, gdyż te są zamykane od 2.30 do 4.30 nocy i w tym czasie samochody nie mogą na nich stać. Prosiłbym o próbę znalezienia rozwiązania tej sprawy - pisze do prezydenta Jacka Majchrowskiego, radny miejski Michał Drewnicki.

W odpowiedzi, prezydent informuje, że parkingi działające w systemie zamkniętym są czynne przez 7 dni w tygodniu z codzienną przerwą nocną na konserwację i sprzątanie. Doba parkingowa trwa od godziny 4.30 do godziny 2.30 dnia następnego.

- Celem tych parkingów jest zachęcanie mieszkańców, którzy dojeżdżają do centrum własnymi samochodami, by pozostawiali je na parkingach buforowych, a tym samym nie wjeżdżali do śródmieścia Krakowa - odpowiada prezydent miasta.

Według danych, którymi dysponują urzędnicy wynika, że w godzinach od 6.00 do 8.00 parkingi P+R napełniają się z poziomu 10 proc. do poziomu 90 proc. (średni przyrost w szczycie porannym to około 40 proc na godzinę).

- W zaistniałej sytuacji trudno jest wypracować rozwiązanie, która umożliwiałoby udostępnianie parkingów "Parkuj i jedź" na noc, np. okolicznym mieszkańcom, a jednocześnie zapewniło jego opróżnienie przed porannym szczytem komunikacyjnym, tak by znalazło się miejsce dla pasażerów komunikacji miejskiej w Krakowie. Ponadto przerwa techniczna w godzinach od 2.30 do 4.30 nie tylko nie pozwala zamienić parkingów P&R w długoterminowy parking ogólnodostępny, ale jest wykorzystywany do bieżącej konserwacji parkingu, jego sprzątania czy też odśnieżania. Podobne rozwiązania spotyka się w innych miastach, które udostępniają sieć parkingów P+R, np. w Warszawie - tłumaczy Jacek Majchrowski.

Parkingi "Parkuj i jedź"

P+R to system parkowania, który jest ściśle powiązany z komunikacją miejską, a parkingi są lokalizowane w rejonach pętli tramwajowych i ważniejszych punktów przesiadkowych.

Jak informuje Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie - Istotą funkcjonowanie systemu P+R jest przejęcie przez transport publiczny większości podróżny wykonywanych samochodami osobowymi z obszarów zewnętrznych do Krakowa, a w szczególności do centrum miasta. Atrakcyjna oferta, sprawna komunikacja publiczna oraz możliwość kontynuowania podróży na podstawie biletu parkingowego ma stanowić zarówno zachętę do korzystania z nich jak i rekompensatę za ograniczoną dostępność wjazdu samochodem do centrum miasta. Lokalizowanie parkingów w systemie P+R bezpośrednio przy przystankach początkowych (pętlach tramwajowych) ma dodatkowo uatrakcyjnić ofertę, stanowiąc alternatywę na podróżowanie po mieście.

Obecnie w Krakowie działa sześć parkingów w systemie Parkuj i Jedź, którymi zarządza Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie:

  • P+R Czerwone Maki,
  • P+R Kurdwanów,
  • P+R Mały Płaszów,
  • P+R Mydlniki Wapiennik,
  • P+R Nowy Bieżanów,
  • P+R Swoszowice.

Najspokojniejsze kraje na świecie, zobacz zestawienie

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Dwie godziny nocnej przerwy technicznej na krakowskich parkingach "P+R". Niektórzy mieszkańcy czują się przez to wykluczeni - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto