Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa kładki na zakopiance pod Krakowem. Ograniczenia w ruchu, utrudnienia, zwężenia jezdni i nowe oznakowania dla kierowców

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
W miejscu przejścia dla pieszych "zebry" na zakopiance powstanie kładka
W miejscu przejścia dla pieszych "zebry" na zakopiance powstanie kładka GDDKiA
Na zakopiance w Mogilanach rozpoczęła się budowa kładki dla pieszych nad droga krajową. W tym tygodniu zaczną się prace przy budowie podpory tej kładki. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad potężny element tej budowli powstanie na środku drogi, w pasie rozdziału między jezdniami. W tym miejscu będzie pracować palownica, która będzie wiercić pale w gruncie. A to wiąże się z dużymi utrudnieniami i ograniczeniami w ruchu, które zostaną wprowadzone już w środę, 28 lutego 2024 roku.

Ograniczenia w ruchu na krajówce

Z końcem tygodnia zaczną się prace przy budowie podpory kładki dla pieszych na zakopiance w Mogilanach.
Celem pracy palownicy będzie powstanie dwóch pali w gruncie, każdy z nich będzie miał po 10 metrów głębokości. Na palach zostanie osadzona środkowa podpora mogilańskiej kładki.

- Ograniczenia w ruchu wprowadzimy w środę. Przed rozpoczęciem prac musimy pomalować na jezdni nowe oznakowanie i ustawić bariery. W okolicy budowanej kładki wprowadzimy ograniczenie prędkości do 40 km na godzinę. Ruch na dwóch pasach w obu kierunkach będzie utrzymany. Na obu jezdniach pasy ruchu zostaną przesunięte nieco w prawo, żeby zrobić na środku drogi miejsce dla palownicy. Lewy pas zostanie zwężony do 2,5 m szerokości, a prawy do 3 m. Przesuniemy też ścieżkę, którą chodzą piesi wzdłuż zakopianki - informuje Kacper Michna, specjalista ds. komunikacji społecznej krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Z kładką piesi będą bezpieczni

Kładka dla pieszych nad zakopianką powstaje w południowej części Mogilan, w okolicy przystanku autobusowego Włosań. To przejście połączy ul. Żary i św. Rity. Zapewnimy bezpieczną komunikację między dwiema stronami drogi krajowej nr 7. Obecnie w tym miejscu jest tylko "zebra" w poziomie drogi. Po wybudowaniu kładki, która ma być gotowa w listopadzie tego roku, zlikwidowane zostanie przejście w poziomie.

Jak informuje GDDKiA zakopianką w tym miejscu codziennie przejeżdża ponad 52 tysiące samochodów. Dlatego kładka zdecydowanie wpłynie nie tylko na poprawę bezpieczeństwa pieszych, ale i komfort jazdy kierowców. Jak wyliczają drogowcy od 2017 roku były w tym miejscu trzy wypadki z udziałem pieszych.

- Kładka zostanie zbudowana na trzech podporach – dwie będą po obu stronach zakopianki, a trzecia w środku, między jezdniami. Konstrukcja będzie miała 3,4 m szerokości i 40 m długości i będzie biec 6 m nad drogą krajową nr 7. Wejście na kładkę będzie dostępne za pomocą schodów i wind. Koszt inwestycji to 6 mln zł - wylicza Kacper Michna.

Więcej bezkolizyjnych przejść

Nad i pod zakopianką będzie kilka nowych bezkolizyjnych przejść dla pieszych. Jak wskazuje GDDKiA kładka w Mogilanach to jedna z kilku tego rodzaju inwestycji realizowanych obecnie.

W ramach przebudowy zakopianki w Libertowie tuż za Krakowem rozpoczęła się inwestycja, która zakłada stworzenie w tym miejscu nowego układu drogowego. Będzie realizowana do 2027 roku. Tam w najbliższych latach powstaną trzy kładki:

  • koło skrzyżowania DK7 z ul. Świetlistą;
  • koło przystanku autobusowego Góra Libertowska;
  • przy skrzyżowaniu z ul. Rumianą i ul. Przylesie.

A nieco dalej od Krakowa za budowaną właśnie kładka w Mogilanach niespełna 1,5 km na południe od tej inwestycji powstanie kolejna inwestycja dla pieszych:

  • kładka w Głogoczowie.

Jej budowę GDDKiA planuje rozpocząć na wiosnę. Wtedy też zacznie się budowa węzła drogowego w Krzyszkowicach – częścią tej inwestycji jest budowa tunelu pod DK 7, który będzie służył również pieszym i pozwoli im na bezpieczne przejście na drugą stronę drogi.
To nie wszystko, bo w ramach inwestycji - budowy węzła Myślenice powstanie ostatnie z planowanych przejść bezkolizyjnych:

  • kładka w Myślenicach, w pobliżu przystanku autobusowego Tarnówka i dawnego cmentarza żydowskiego.

Oba węzły w Krzyszkowicach i Myślenicach GDDKiA planuje zrealizować do końca 2025 roku.

UOiK przeprowadził kontrole na stacjach

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto