Autostrada może zostać poszerzona. "Jesteśmy gotowi, by wybudować trzeci pas"

Arkadiusz Maciejowski, Dorota Niećko
Autostrada A4 Michal Czelusniak / Polska Press
Władze spółki Stalexport Autostrada Małopolska (SAM) przekonują, że są przygotowani do budowy trzeciego pasa na autostradzie A4 między Katowicami a Krakowem. Stawiają jednak warunek. Chcą w zamian "rekompensaty", czyli np. przedłużenia na kolejne lata koncesji na zarządzanie tą newralgiczną trasą. W Ministerstwie Infrastruktury nie byli w stanie wczoraj odpowiedzieć na nasze pytania w tej sprawie. Tymczasem do 2024 roku zbudowany ma zostać dodatkowy pas ruchu na autostradowej obwodnicy Krakowa.

WIDEO: Krótki wywiad

- Jesteśmy gotowi, by wybudować trzeci pas na autostradzie A4 Katowice - Kraków (w obu kierunkach) - zadeklarował Emil Wąsacz, prezes zarządu spółki Stalexport Autostrada Małopolska. Ale to wcale nie znaczy, że trzeci pas powstanie. SAM oczekuje bowiem w zamian za tę budowę np. przedłużenia koncesji na zarządzanie trasą.

Przypomnijmy. Koncesję na A4 Katowice - Kraków Stalexport Autostrada Małopolska ma od 1997 roku. Obowiązuje do 2027 roku. Część drogi - odcinek Katowice (od węzła Murckowska) - Myslowice (ok. 10 km) jest darmowy, za odcinek Mysłowice Brzęczkowice - Kraków Balice - trzeba płacić. W sumie to 60 km, płatne - 49 km. Autostrada na tym fragmencie ma po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Każdej doby w tym roku przejeżdża nią ponad 46 tys. pojazdów. O dobudowie trzeciego pasa mówi się od lat. I od lat nic się nie dzieje.

- Widzimy potrzebę trzeciego pasa - przyznaje Mariusz Serwa, wiceprezes zarządu SAM. - W końcu ruch na A4 przekroczy 50 tys. pojazdów na dobę i dalej będzie rósł. Dobrze byłoby pomyśleć o zrobieniu czegoś nie wtedy, gdy już będzie przelewał się ten ruch, ale wtedy, kiedy jest jeszcze czas.

I przypomina, że z technicznego punktu widzenia, autostrada między Katowicami a Krakowem jest przygotowana na taką inwestycję - między pasami jest szeroki pas zieleni, który został tu zostawiony podczas budowy. Właśnie z zamysłem, że będzie to miejsce pod przyszły trzeci pas.

- Rozbudowa wiąże się z przebudową mostów. To jest do zrobienia. Czy my jesteśmy w stanie to zrobić? Tak - zapewnia wiceprezes Serwa. Jakie są szacunkowe koszty takiej inwestycji? Tego nie wiadomo, nikt nie zaczął nawet przygotowań do projektowania. - Wszystko trzeba uzgodnić ze stroną publiczną - dodaje Serwa. I podkreśla, że propozycja Stalexportu nie spotkała się z zainteresowaniem ze strony państwa. - Mamy nadzieję, że wrócimy do tematu. Warto to zrobić - ocenia wiceprezes SAM.

Prezes Emil Wąsacz mówi, że z zapisów koncesji nie wynika, by Stalexport był zobligowany do wybudowania tego pasa samodzielnie. Podkreśla, że umowa nie też reguluje kwestii finansowania tej inwestycji.

Zarządca wybuduje dodatkowy pas, ale pod warunkiem np. przedłużenia koncesji. - Jesteśmy w gotowości - mówi prezes SAM. - Pojęcie gotowości nie oznacza, że czekamy z łopatą. Złożyliśmy taką propozycję wobec państwa. Warunkiem było wydłużenie koncesji, w formie proporcjonalnej do poniesionych na budowę trzeciego pasa wydatków, tak, byśmy mogli liczyć na ich zwrot. Nie było zainteresowania. Ostatni raz taką propozycję składaliśmy kilka lat temu. Ileż razy można przychodzić z tym samym tematem? Ale nasza deklaracja jest cały czas aktualna - dodaje.

99 proc. wpływów do spółki to opłaty za przejazd, pobierane od kierowców. Reszta - z wynajmu pomieszczeń. Na razie kokietuje kierowców obniżką cen za przejazd, pod warunkiem, że będą płacić automatycznie, przez aplikację Autopay lub urządzenie A4Go.

W Ministerstwie Infrastruktury nie odpowiedzieli nam w środę m.in. na pytanie, czy brane jest pod uwagę przedłużenie ze spółką Stalexport Autostrada Małopolska umowy koncesyjnej w zamian za budowę trzeciego pasa. Nie wiadomo więc, czy i kiedy dodatkowy pas na A4 powstanie. Konkretne daty - ze strony Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - pojawiają się natomiast w sprawie planowanej budowy dodatkowego pasa na autostradowej obwodnicy Krakowa.

- Rozbudowana o dodatkowy pas ruchu ma być jezdnia w kierunku Rzeszowa, na odcinku od węzła A4 Kraków Południe do ul. Kąpielowej. Planowane lata realizacji 2022-2024 - podkreśla Iwona Mikrut z GDDKiA.

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Autostrada może zostać poszerzona. "Jesteśmy gotowi, by wybudować trzeci pas" - Gazeta Krakowska

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3