12. Festiwal Muzyki Filmowej. Kraków światową stolicą muzyki

Redakcja
Muzyka filmowa bez obrazu jest tylko półproduktem. A może wręcz przeciwnie? Dopiero wykonywana samodzielnie, wybrzmiewa w pełni? Odpowiedź może przynieść trwający właśnie FMF.

- Na ten jeden tydzień w roku Kraków staje się światową stolicą muzyki filmowej - mówi Izabela Helbin, dyrektorka Krakowskiego Biura Festiwalowego, organizatora FMF.

- Zjeżdżają do nas największe gwiazdy, żeby grać muzykę, spotykać się z publiczności i przede wszystkim wzruszać. Bo ta impreza, jak mało które wydarzenie, zbudowana jest właśnie na emocjach.

Ukłon w stronę mistrzów

Emocji: od nostalgii, przez dumę po rozmarzenie nie zabraknie z pewnością podczas dzisiejszego koncertu „Scoring4Polish Directors”, którego program dedykowany jest dwóm wielkim twórcom polskiego kina: Wojciechowi Kilarowi i Krzysztofowi Zanussiemu. Duetowi, który połączyła nie tylko praca, ale i wieloletnia przyjaźń.

Byliśmy zrośnięci artystycznie od początku naszych karier. Jednak o ile ja nigdy nie odstąpiłem od pracy z Wojciechem, on zdradzał mnie jak podstarzałą żonę z różnymi reżyserami: Polańskim, Campion, Coppolą. Kiedy mu się żaliłem powtarzał: zrób takie dobre filmy jak oni, to napiszę ci taką dobrą muzykę.

- wspomina ze śmiechem Zanussi.

Mimo żartów, Kilar pozostawił po sobie spory zbiór utworów napisanych do filmów Zanussiego, których część usłyszymy dziś w ICE. Będą to m.in. kompozycje do „Bilansu kwartalnego”, „Czarnego słońca” i „Cwału”.

FMF to nie tylko utwory instrumentalne, ale i piosenki. To na tych ostatnich opierać się będzie sobotni koncert „Dance2Cinema: Tarantino Unchained”, podczas którego piosenki z obrazów takich jak „Kill Bill” i „Pulp Fiction” wykona Anna Karwan. - Śpiewanie do filmu czy serialu to dla wokalisty unikalne doświadczenie. Żeby zrobić to dobrze, trzeba wejść głęboko w uczucia aktorów, znaleźć sobie miejsce między ich emocjami, a tym co wywołuje w nas muzyka - mówi wokalistka. - To gatunek, który jest musi współgrać z obrazem.

Półprodukt czy arcydzieło?

Słowa Anny Karwan przywołują dylemat, który od lat towarzyszy dyskusjom o muzyce filmowej: czy ten gatunek może istnieć bez obrazu? W tej kwestii, jak się okazuje zdania są podzielone nawet wśród festiwalowych gości.

- Muzyka filmowa jest tak jak scenariusz: półproduktem - mówi Zanussi. - W tworzeniu kina odgrywa ogromną rolę, jednak trudno zachwycać się nią jako samodzielnym dziełem. Innego zdania jest Antoni Komasa-Łazarkiewicz.

- Filmowe utwory, jeśli mają być wykonywane na koncertach owszem, czasem wymagają przekomponowania i dostosowania do nowych warunków. Jednak wyemancypowane nie przestają być atrakcyjne - tłumaczy kompozytor. - Wręcz przeciwnie: dają widzom możliwości, żeby sami, we własnych głowach od nowa nakręcili film. Wymyślili historię tylko w oparciu o muzykę.

A chętnych do wymyślania najwyraźniej nie brakuje. Ja zapewniają organizatorzy, FMF co roku przyciąga kilkadziesiąt tysięcy osób.

12. FMF potrwa do 21 maja. W jego programie znalazły się też m.in. panele dyskusyjne, dedykowany dzieciom „Koncert Disneya: Magia Muzyki” oraz gala „The Glamorous Show”, na której program złożą się utwory z „Moulin Rouge”, „ „To właśnie miłość” i Wielkiego Gatsby’ego” Szczegóły: fmf.fm.

WIDEO: Trzy Szybkie. Ks. Isakowicz-Zaleski: Alarm dla Kościoła. Odpływ wiernych, brak powołań

Wideo

Materiał oryginalny: 12. Festiwal Muzyki Filmowej. Kraków światową stolicą muzyki - Dziennik Polski

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie