Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W krakowskiej kampanii wyborczej pojawia się nowy wątek? Komitet Stanisława Mazura zaprezentował program polityki rowerowej - Metrower

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
W krakowskiej kampanii wyborczej pojawił się nowy element? Komitet Stanisława Mazura zaprezentował program polityki rowerowej - Metrower
W krakowskiej kampanii wyborczej pojawił się nowy element? Komitet Stanisława Mazura zaprezentował program polityki rowerowej - Metrower mat. prasowe
Prof. Stanisław Mazur zaprezentował swoje postulaty dotyczące rozwoju infrastruktury rowerowej. - Zbudujemy wreszcie 12 ciągłych, bezpiecznych i odseparowanych od ruchu ogólnego tras rowerowych z każdego krańca Krakowa do centrum miasta. By zwalczać korki i poprawić jakość powietrza musimy zachęcić do rowerów jak najwięcej krakowian. Relatywnie niewielkim kosztem możemy sprawić, że 100 tysięcy osób będzie codziennie podróżować na dwóch kółkach - przekonywał kandydat na prezydenta Krakowa.

Podczas konferencji prasowej zwołanej w poniedziałek, 18 marca, prof. Stanisław Mazur przypomniał, że niemal równo 10 lat temu ponad 85 proc. krakowian zadecydowało w referendum o tym, że chce rozwoju infrastruktury rowerowej w mieście. W efekcie, staraniami niezależnych specjalistów, powstało studium podstawowych tras rowerowych.

- Dekadę później nie zrealizowano ani jednej pełnej z zaplanowanych tras. Infrastruktura rowerowa powstaje w Krakowie wolno, przeznaczane są na nią ułamki środków budżetowych, a realizowane inwestycje są najczęściej bublami, czego najlepszy dowód mamy przy Rondzie Grzegórzeckim, nad Rudawą czy ostatnio na 29 listopada - mówił prof. Mazur.

Metrower - 12 tras z każdego kierunku do centrum

- Pora poważnie podejść do działań związanych z infrastrukturą rowerową. Dzięki przygotowaniu bezpiecznych, wydzielonych i intuicyjnych dróg, każdego dnia może korzystać z nich nawet 100 tysięcy krakowian - mówił kandydat na prezydenta Krakowa.

Prof. Mazur zadeklarował, że jako prezydent przyspieszy realizację 12 podstawowych tras rowerowych przewidzianych w Studium Podstawowych Tras Rowerowych. To drogi sięgające nie tylko obrzeży miasta, ale także miejscowości ościennych - Skawiny, Wieliczki, Balic, Szczyglic czy Zielonek. W sumie 12 tras do centrum miasta, które da dostęp do infrastruktury rowerowej blisko 90% mieszkańców.

- Nazywamy ten projekt Metrowerem, co ma symbolizować inwestycje rowerowe pozbawione „dziur”, bezkolizyjne i szybkie - tak by były konkurencją dla innych środków transportu - dodawał lider projektu rowerowego Lepszego Krakowa i kandydat na radnego, Krzysztof Dąbrowa.

Podczas konferencji Stanisław Mazur i Krzysztof Dąbrowa zaznaczali, że: - dziś blisko 40 proc. krakowian jest źle lub bardzo źle skomunikowana rowerowo. W mieście z tak potężnymi korkami i tak złą jakością powietrza, to po prostu nie do pomyślenia. W ostatnich latach Kraków wydawał na infrastrukturę rowerową niewielkie środki - wyjaśniali.

- W tym roku na jej rozwój przewidziano zaledwie 1,5 miliona złotych. Tymczasem według pomiarów, ruch rowerowy rośnie właśnie tam, gdzie infrastruktura jest bezpieczna, spójna, wydzielona i intuicyjna. Więcej rowerów to mniej korków i lepsze powietrze. Co więcej, rozwój infrastruktury rowerowej mocno wspierają fundusze unijne. Wiele z inwestycji można było finansować z KPO - mówił Krzysztof Dąbrowa.

- Zobowiązuję się wysłuchać głosu mieszkańców i głosu rozsądku - doprowadzę do przyjęcia wieloletniej perspektywy finansowej i zbudowania infrastruktury rowerowej z prawdziwego zdarzenia - deklarował Mazur i przypominał: - W 2019 roku realizacja wspomnianych 12 tras rowerowych wyceniana była na blisko 230 milionów. Dziś ta kwota może być dwukrotnie wyższa, ale w skali inwestycji drogowych nadal niewielka.

Kandydat na prezydenta Krakowa zaznaczał: - Miasto przez lata skłócało różnych uczestników ruchu, forsując narrację o tym, że rowerzyści obniżają przepustowość dróg, zabierając miejsce na drodze. Faktycznie to miasto nie trzymając się własnych standardów doprowadzało do sytuacji niebezpiecznych, kolizji interesów na drodze. Obserwowaliśmy podczas wyjazdów studyjnych, jak budowana jest infrastruktura rowerowa w Europie Zachodniej. Wydzielone, bezpieczne trasy sprawiają, że wszyscy uczestnicy ruchu są odpowiednio zaopiekowani, a korki maleją. Podkreślał także, że jego zdaniem Kraków powinien koniecznie doprowadzić także do budowy tras Zwierzynieckiej i Pychowickiej, co pozwoliłoby ograniczyć tranzyt samochodowy przez miasto, zostawiając większą przestrzeń pieszym, pasażerom komunikacji i rowerzystom.

Rozwiązania rowerowe programu Stanisława Mazura powstały we współpracy z ekspertami rowerowymi, w tym z Jarosławem Tarańskim (promotor tras VeloMałopolska) oraz Marcinem Hyłą, pierwszym polskim aktywistą rowerowym i autorem studium podstawowych tras rowerowych.

Integracja z VeloMałopolska, rowery cargo i rozwój miejskiej wypożyczalni Lajkbajk

Prof. Mazur wskazał także na wymiar rekreacyjny i potencjał turystyczny Krakowa, jako stolicy jednego z najlepiej rozwiniętych rowerowo regionów.

- Mamy wspaniałe trasy, jak Wiślana Trasa Rowerowa, Velo Dunajec, VeloRaba i inne. Kraków z odpowiednią infrastrukturą na dworcu może stać się hubem dynamicznie rosnącej turystyki rowerowej w Małopolsce. Do tego konieczna jest dobra współpraca z miejscowościami ościennymi, PKP i państwowymi instytucjami - mówił kandydat na prezydenta Krakowa.

Poza budową tras rowerowych, profesor Mazur zadeklarował także rozwój miejskiej wypożyczalni Lajkbajk, oferującej długoterminowy najem rowerów, w tym rowerów elektrycznych.

- Zainteresowanie tymi rowerami jest ogromne, najwyższy czas by to nie był pilotaż tylko realny program, zawierający nie tylko rowery osobowe elektryczne, ale także rowery-wózki, towarowe czy rowery dla dzieci - mówił Mazur.

- To dobry kierunek, przyzwyczajający do użytkowania roweru i zachęcający do kupna własnego, otwierający wielu osobom perspektywę roweru jako środka transportu, nie narzędzia rekreacji - dodawał Dąbrowa.

Mazur, we współpracy z firmami kurierskimi chce także rozwijać udział rowerów cargo w dostawach najbliżej centrum: - w którym powinniśmy ograniczać ruch do maksimum. Wzorem Pragi czy Wiednia, w kilku miejscach stworzymy punkty przeładunkowe, w których kurierzy samochodowi będą zostawiać paczki, a dalszą podróż będą kontynuować dużymi rowerami cargo. To musi być cała, efektywna sieć przeładunkowa - podkreślał.

Empatia transmitowana społecznie?

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto