Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wraca temat BDI Bielsko-Biała - Kęty - Wadowice - Głogoczów. Przetarg na badania geologiczne terenu przyszłej drogi

OPRAC.:
Małgorzata Gleń
Małgorzata Gleń
Przez Wadowice trudno przejechać nie tylko w godzinach szczytu komunikacyjnego
Przez Wadowice trudno przejechać nie tylko w godzinach szczytu komunikacyjnego Bogumił Storch
Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na kolejny etap prac, którego celem jest dokładne rozpoznanie geologiczne terenu budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Inwestor planuje wykonać ponad 6,6 tysiąca odwiertów i prawie 2,4 tysiąca sondowań. Dla mieszkańców Kęt, Andrychowa, Wadowic i pobliskich miejscowości to bardzo ważna wiadomość: nie zapomniano o budowie tej ważnej drogi łączącej Bielsko - Białą z Krakowem przez ich okolicę i Głogoczów.

Budowa BDI ważna dla regionu

- To bardzo dobra wiadomość - mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar, mieszkaniec gminy Kęty. Na jej temat wie wiele, bo jako burmistrz Kęt walczył, by została zbudowana.

- To, by Beskidzka Droga Integracyjna powstała, jest moim absolutnym priorytetem. Wraz z małopolskimi parlamentarzystami będziemy dokładali wszelkich starań, aby tę inwestycję wspierać. Mieszkańcy mierzą się z ogromnym natężeniem ruchu przy zwartej zabudowie wzdłuż drogi. W miejscowościach zlokalizowanych wzdłuż DK52 regularnie zdarzają się wypadki. Trzeba coś z tym zrobić. Czekanie na tę inwestycję trwa już bardzo długo. Teraz udało się przełamać impas. Wraz z małopolskimi parlamentarzystami zgłaszaliśmy w Ministerstwie Infrastruktury wagę tych potrzeb. Nasze głosy, a zatem także głosy mieszkańców spotkały się ze zrozumieniem i w budżecie państwa na 2024 rok zostały zabezpieczone środki na badania geologiczne, co umożliwiło ogłoszenie przetargu na ich wykonanie – dodaje wojewoda.

Odwierty będą miały nawet 30 metrów głębokości

Średnia głębokość odwiertu ma mieć 11 metrów. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 metrów. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.

Przetarg na badania został podzielony na sześć części (Bielsko-Biała - Kęty, Kęty - Bulowice, Bulowice - Chocznia, Chocznia - Jaroszowice, Jaroszowice – Kalwaria Wschód, Kalwaria Wschód – Głogoczów).

Przetarg na badania został podzielony na sześć części (Bielsko-Biała - Kęty, Kęty - Bulowice, Bulowice - Chocznia, Chocznia - Jaroszowice, Jaroszowice - Kalwaria Wschód, Kalwaria Wschód - Głogoczów).

Wcześniej, w 2021 roku, GDDKiA przeprowadziła badania geofizyczne metodą elektrooporową (ERT) i sejsmiczną. Jak tłumaczy Kacper Michna, metoda elektrooporowa wykorzystuje właściwość prądu elektrycznego, który przepływając przez dany materiał napotyka opór. Poszczególne struktury geologiczne stawiają różny opór, dzięki czemu badanie ERT pozwala na poznanie budowy terenu. Podobne zjawisko wykorzystywane jest w badaniach sejsmicznych, w których wykorzystywana jest fala dźwiękowa. W zależności od budowy terenu rozchodzi się ona pod powierzchnią ziemi i odbija od struktur geologicznych na różny sposób. Te metody badań pozwalają poznać w pewnym przybliżeniu budowę geologiczną obszaru.

Beskidzka Droga Integracyjna, czyli przyszła S52

Planowana S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52: Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską z DK7 w Głogoczowie.

Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Zostanie wybudowanych 12 węzłów: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.

BDI odkorkuje bardzo ruchliwą drogę krajową nr 52
BDI odkorkuje bardzo ruchliwą drogę krajową nr 52 Bogumił Storch

Droga ekspresowa S52 ma obecnie dwa funkcjonujące odcinki, od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. Budowana Północna Obwodnica Krakowa będzie w przyszłości częścią S52.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wraca temat BDI Bielsko-Biała - Kęty - Wadowice - Głogoczów. Przetarg na badania geologiczne terenu przyszłej drogi - Gazeta Krakowska

Wróć na wadowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto