Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W Krakowie powstała pierwsza w Polsce giełda pojazdów elektrycznych i hybrydowych

Redakcja
W Krakowie powstała pierwsza na świecie międzynarodowa giełda ...
W Krakowie powstała pierwsza na świecie międzynarodowa giełda ... evmobile.pl
Podobnych projektów na całym świecie jest kilka, jednak żaden na taką skalę.

- Do tej pory nie było na rynku kompleksowej wyszukiwarki samochodów elektrycznych i hybrydowych. Jeśli ktoś chciał wyszukać taki pojazd na tradycyjnej giełdzie internetowej, musiał wpisać konkretny model, czyli wiedzieć konkretnie czego szuka, a ponieważ rynek, zwłaszcza w Polsce jest młody, były z tym problemy - wyjaśnia Adam Mazgaj, założyciel giełdy. - Chcieliśmy stworzyć proste i wygodne rozwiązanie dla zainteresowanych tymi środkami transportu i tak w 2011 roku powstała strona EVmobile - dodaje.

W Polsce rynek pojazdów elektrycznych i hybrydowych jest we wczesnym stadium rozwoju. Podaż i popyt są wciąż na niewielkim poziomie, jednak tendencja jest umiarkowanie wzrostowa. Jedną z przyczyn są ceny. - Auta tego rodzaju są produkowane w segmencie premium, a ich ceny zaczynają się w granicach od 100 tysięcy złotych - tłumaczy Mazgaj. Innym problemem jest wciąż uboga infrastruktura - w Krakowie są zaledwie trzy punkty, w których można naładować akumulator elektryczny.

W Polsce nie takie eco

Samochód elektryczny czy hybrydowy od spalinowego odróżnia się sposobem zasilania, dzięki czemu nie emituje spalin. W związku z tym wskazywany jest jako ekologiczny środek transportu. Jednak trzeba pamiętać, że energia do naładowania takiego akumulatora musi zostać wyprodukowana - w Polsce najprawdopodobniej sama energia i tak powstanie ze spalania węgla. A zatem dopóki głównym źródłem wytwarzania energii w Polsce będą paliwa kopalne, tak długo tego typu pojazdy nie będą tak ekologiczne, jak chociażby w Norwegii, która przoduje w odnawialnych źródłach energii.

Jednak mimo wszystko koszt i efekt takiego spalania jest dużo niższy niż w przypadku samochodów z silnikiem spalinowym, a hybrydy i pojazdy elektryczne są bardziej przyjazne człowiekowi i środowisku - są cichsze, nie emitują drgań, mają też mniejsze zużycie energii i koszty eksploatacji. Doceniają to szczególnie duże miasta na Zachodzie - w wielu niemieckich miejscowościach, w ścisłym centrum, pojazdy z silnikami spalinowymi mają zakaz wjazdu, podobnie jest w Lizbonie. We Francji natomiast istnieje system ulg dla posiadaczy samochodów elektrycznych i hybrydowych, są również prowadzone kampanie reklamowe zachęcające do przesiadki do "ekologicznych" pojazdów, w tym bezpłatne parkowanie w centrum.

Czy Kraków również powinien rozważyć takie rozwiązania?

- Większość Polaków ma świadomość pozytywnego wpływu samochodu elektrycznego na środowisko. Najczęściej wskazują na ograniczenie ilości spalin w powietrzu (91 proc.) oraz ograniczenie hałasu na drogach (71 proc). Ta druga zaleta ma szczególne znaczenie dla osób mieszkających w miastach od 100 do 500 tysięcy - mówi Adam Mazgaj, powołując się na badanie TNS Polska z maja 2012. - Kraków ze względu na hałas i smog w mieście powinien poważnie zastanowić się nad promocją tych środków transportu - konkluduje.

Zobacz inne materiały na MMKrakow.pl


Lodowiska w Krakowie Walentynki w KrakowieKoncerty 2013 w Krakowie
Zoo w Krakowie zimą
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto