Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Studencki Festiwal Piosenki 2013 w Krakowie [PROGRAM]

red.
Tegoroczny, 49. już festiwal, odbędzie się w Krakowie w dniach 11-13 października 2013 r.

Przez cały czas swojego trwania, niezależnie od zmieniających się nazw (Konkurs Piosenki Studenckiej, Festiwal Piosenki i Piosenkarzy Studenckich, Studencki Festiwal Piosenki), jego odrębność wyznaczały trzy najistotniejsze wyróżniki: inicjacja – nieobojętność - niezależność.

INICJACJA

Studencki Festiwal Piosenki był miejscem określającym artystyczne początki: Ewy Demarczyk, Marka Grechuty, Maryli Rodowicz, Grupy „Pod Budą”, Elżbiety Wojnowskiej, Jana Wołka, „Salonu Niezależnych”, Zespołu „Raz, dwa, trzy”, Mariusza Lubomskiego, Grzegorza Turnaua… Kariery tych artystów rozwijały się przez lata – rozmaicie, bo indywidualnie. Nigdy i w żadnym przypadku nie straciły jednak szczególnego znaku twórczej i zawodowej inicjacji, jaką dał im studencki festiwal.

NIEOBOJĘTNOŚĆ

W swych początkach SFP był miejscem, w którym w naturalny sposób młodzi artyści wyrażali się o świecie – ich świecie, określającym ich „na dobre i złe”. Ci, którzy jednoczyli się w studenckich teatrach („Stu”, „Ósmego Dnia”, „Stodole”), robili to głosem zbiorowym; innym pozostawała wypowiedź indywidualna. Przez całe lata krakowski festiwal był miejscem szczególnego sprzężenia zwrotnego – z jednej strony występowali na nim wykonawcy inspirujący się twórczością, a nawet samym faktem istnienia teatrów – grup intelektualnego odporu (i naporu!), z drugiej – na festiwalu odbywały się prawykonania songów Leszka Aleksandra Moczulskiego, czy prapremiery „Stu” i „Stodoły”. SFP nigdy nie miał aspiracji otaczania się aurą bojownictwa i kombatanctwa. Jednak władza i okoliczności polityczne „dopisały” mu taki właśnie kontekst – dwukrotnie, poprzez niezorganizowanie, przerywając ciągłość imprezy: wskutek „zakazu pomarcowego” w 1968 roku i w wyniku bojkotu środowiska studenckiego w rok po wprowadzeniu stanu wojennego.

NIEZALEŻNOŚĆ

SFP zawsze był niezależny – jeśli podlegał cenzurze, to tylko zewnętrznej; nigdy jego ekspresji i artystycznego ducha nie krępowała jakakolwiek koniunktura. Nie był – i nie jest – ogniwem estradowych mechanizmów promocyjnych i komercyjnych. Jest to jego specyficzną słabością – bo nie gwarantuje jego uczestnikom automatycznej, systemowej promocji. Jest to również jego specyficzną siłą – bo nie wyznacza im należności i serwitutów w drodze ku artystycznej profesjonalizacji. Rozwój karier najwybitniejszych laureatów potwierdza tezę o artystycznej wolności SFP. Obecnie Studencki Festiwal Piosenki jest swojego rodzaju pointą kilkudziesięciu (a może ponad stu?) festiwali i konkursów piosenki odbywających się w rocznym cyklu w całej Polsce – od niewielkich miejscowości, po stolicę; poszczególne imprezy delegują na SFP jednego spośród swoich laureatów, czyniąc w ten sposób – niejako automatycznie – krakowskie wydarzenie „festiwalem laureatów festiwali”. W przekonaniu dzisiejszych wykonawców SFP, a zwłaszcza uczestników jego konkursu, na festiwalu tym obowiązuje pojęcie „piosenki artystycznej” – wywiedzione ze sposobu rozumienia (i kreowania!) tego gatunku przez – m.in. – Osiecką, Przyborę, Wasowskiego, Młynarskiego, Koniecznego, Zaryckiego, Satanowskiego, Wołka, Cygana – największych twórców współczesnej polskiej piosenki. Tradycją SFP jest „programowe” odnoszenie się do współczesnej mu, bądź minionej już rzeczywistości (np. „Gala kryzysowa”, „Indeks`68”), koncerty monograficzne, czy rocznicowe (Konieczny, Zarycki, Bellon, „Satan z Grzywką”, czyli Satanowski i Grzywacz, Zaucha). I tak jak w ubiegłym roku koncert finałowy „A nam nie jest wszystko jedno” w 50-te urodziny festiwalu podkreślał potrzebę reagowania inteligentnych i wrażliwych na wszystkie przejawy życia wymagające takiej reakcji – tak finał tegorocznego festiwalu nawiązuje do okoliczności chociaż symbolicznej, to przecież najzupełniej realnej.

Oto rok 2013 został ogłoszony „Rokiem Obywateli Unii Europejskiej”. Odnosząc się do tej – wszak dotyczącej nas wszystkich – idei, koncert finałowy 49. SFP zatytułowany „Europejczycy” zawierać będzie utwory kompozytorów, poetów piosenki i wykonawców, którzy, zanim jeszcze UE stała się bytem formalnym, a nawet realnym , żyli i działali – czyli tworzyli, w wielu jej krajach, niezależnie od miejsca swojego urodzenia, czy obywatelstwa. Nie były to azyle polityczne, czy losowo pojmowane emigracje – żyli i tworzyli tam, gdzie żyć im wypadło, a tworzyło się skuteczniej. Byli rzeczywistymi Europejczykami. Jako artyści wiele dali nie tylko Europie, ale i całemu światu. Bez twórczości Flamanda Jacquesa Brela, Węgra Josepha Cosmy, Niemca Kurta Weila, Ormianina Charlesa Aznavoura, Greka Georgesa Moustakiego czy Czecha Jaromira Nohavicy europejska piosenka jakże byłaby inna, o ileż byłaby uboższa. Koncert „Europejczycy” pozwoli przekonać się co nam, dzisiejszym mieszkańcom Europy, mówią ich piosenki – powstałe współcześnie, ale także kilka, kilkanaście, czy kilkadziesiąt lat temu…

Bogusław Sobczuk
Dyrektor Fundacji Studencki Festiwal Piosenki

49. Studencki Festiwal Piosenki
Kraków, 11 – 13 października 2013 roku

PROGRAM

11 PAŹDZIERNIKA 2013 (PIĄTEK)
godz. 11:00 Małopolski Ogród Sztuki, ul. Rajska 12
Przesłuchania konkursowe
(wstęp wolny)
godz. 21:00 „Piwnica pod Baranami”, Rynek Główny 27
„Mężczyzna z zakolami” – recital Łukasza Majewskiego – promocja płyty
(wstęp wolny)

12 PAŹDZIERNIKA 2013 (SOBOTA)
godz. 11:00 Małopolski Ogród Sztuki, ul. Rajska 12
Przesłuchania konkursowe
(wstęp wolny)
godz. 18:00 Małopolski Ogród Sztuki, ul. Rajska 12
Egzamin z piosenki studentów Wydziału Aktorskiego PWST w Krakowie
(wstęp wolny)
godz. 20:00 Kabaret „Loch Camelot”, ul. Św. Tomasza 17
„W bułce palec” – recital Michała Chludzińskiego
(Bilety do nabycia na godzinę przed spektaklem.
Rezerwacja: [email protected], SMS: 602-763-68)
godz. 21:00 „Piwnica pod Baranami”, Rynek Główny 27
„Czekając na werdykt” – koncert uczestników konkursu 49 SFP
(wstęp wolny)

13 PAŹDZIERNIKA 2013 (NIEDZIELA)
godz. 19:00 Małopolski Ogród Sztuki, ul. Rajska 12
Koncert Finałowy
Część I: Koncert Laureatów 49 SFP
Część II: Koncert galowy p.t. „Europejczycy”
Scenariusz i reżyseria: Bogusław Sobczuk
Kierownictwo muzyczne: Piotr Dziubek
Scenografia: Marek Grabowski

w y s t ą p i ą:
Beata Banasik, Jakub Blokesz, Mariusz Kiljan, Maja Kleszcz, Roman Kołakowski,
Paweł Królikowski, Natalia Przybysz, Michał Staszczak, Tomasz Steńczyk,
Monika Węgiel
(Bilety do nabycia w InfoKraków przy ul. św. Jana 2
oraz przy Placu Wszystkich Świętych 2)

od 7 lat
Wideo

Jak czytać kolory szlaków turystycznych?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto