Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rzecznik konsumentów radzi

Aleksander Glowania
Aleksander Glowania
Jak nie dać się oszukać podczas przedświątecznego szaleństwa zakupowego radził na konferencji prasowej krakowski miejski rzecznik praw konsumentów Tomasz Popiołek.

Boże Narodzenie 2009 - zobacz więcej informacji

- Zdarza się, że kilka tygodni przed świętami sprzedawcy licząc na szybki zysk, próbują wykorzystać słabość konsumentów wyłączających zdrowy rozsądek lub kupujących w ostatniej chwili - mówił Tomasz Popiołek. - Warto zapamiętać kilka podstawowych zasad, by uniknąć rozczarowań, tym bardziej, że - jak wskazują badania - tylko 6% konsumentów zna przysługujące im prawa.

Na co zwracać największą uwagę?

W okresie przedświątecznym warto mieć się na baczności szczególnie podczas kupowania żywności, której nabywamy najwięcej. Zanim skusimy się na "promocyjny" zakup, sprawdźmy, czy rzeczywiście jest to okazja. - Może bowiem okazać się, że ten sam towar w innym sklepie kosztuje znacznie mniej. Nie sugerujmy się wielkością opakowania - sprawdzając za każdym razem gramaturę lub liczbę sztuk. Powód jest prosty: często w dużych kartonach, torbach, słojach znajduje się mniej produktu niż wskazuje na to wielkość opakowania - przestrzega rzecznik.

Kupując artykuły spożywcze, zwróćmy uwagę na datę minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia. Należy wystrzegać się przeróżnych przecen np. nabiału ze względu na przekroczenie terminów zarówno trwałości produktu, jak i jego przydatności.

Jeśli żywność okaże się nieświeża, zawsze przysługuje nam prawo do reklamacji, którą składamy u sprzedawcy. W przypadku produktów spożywczych, obowiązują szczególne terminy reklamacji - żywność paczkowaną można reklamować w terminie 3 dni od chwili otwarcia, natomiast produkty spożywcze sprzedawane luzem - 3 dni od momentu zakupu.

Zanim dokonamy zakupu, sprawdźmy, czy istnieje możliwość zwrotu towaru. Należy mieć na względzie, że w obowiązującym w Polsce ustawodawstwie nie ma co do zasady instytucji zwrotu pieniędzy za zakupiony towar (istnieje ona tylko w sytuacjach wyjątkowych). - Od dobrej woli sprzedawcy zależy więc, czy przyjmie towar z powrotem - przetrzega Tomasz Popiołek.

W przypadku zakupów przez Internet, konsument może odstąpić od umowy bez podania przyczyny, poprzez złożenie stosownego oświadczenia w formie pisemnej. Ma na to 10 dni od dnia zawarcia umowy w przypadku świadczenia usług lub 10 dni od dnia wydania towaru w przypadku umowy sprzedaży.

Gdzie i kiedy można poradzić się rzecznika konsumentów?

Pracownicy Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Krakowie przyjmują w siedzibie przy al. Powstania Warszawskiego 10, Centrum Administracyjne, I piętro, box 72. Biuro czynne jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.40 do 15.30 - nie jest konieczne ustalanie terminu wizyty.

Do Punktu Konsultacji Prawnych można zgłaszać się osobiście, telefonicznie (012 61 69 231, 012 61 69 232) i mailowo: [email protected].
Miejski Rzecznik Konsumentów przyjmuje ponadto na dyżurach w siedzibach Rad Dzielnic Miasta Krakowa oraz w siedzibie Starostwa Powiatowego w Krakowie, al. Słowackiego 20.


W TYM TYGODNIU


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto