Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przychody Cracovii sięgnęły 40 milionów złotych – wynika z raportu „Finansowa Ekstraklasa” za sezon 2022/2023

Krzysztof Kawa
Krzysztof Kawa
Do wzrostu przychodów Cracovii przyczynił się m.in. wzrost frekwencji na trybunach stadionu przy ulicy Kałuży
Do wzrostu przychodów Cracovii przyczynił się m.in. wzrost frekwencji na trybunach stadionu przy ulicy Kałuży Anna Kaczmarz / Polska Press
Kluby PKO Bank Polski Ekstraklasy osiągnęły łącznie 921 mln złotych przychodów w sezonie 2022/2023. To historyczny rekord. Pierwsze miejsce w raporcie „Finansowa Ekstraklasa”, przygotowanym przez firmę audytorsko-doradczą Grant Thornton we współpracy z Ekstraklasą SA, zajął Lech Poznań. Cracovia, której piłkarze zajęli na boisku 7. lokatę, dzięki przychodom sięgającym 40 mln zł uplasowała się w rankingu na 9. pozycji.

Dobry wynik sportowy drużyny Jacka Zielińskiego przełożył się na wzrost przychodów Cracovii. Jak czytamy w raporcie „Finansowa Ekstraklasa”, z tytułu zintegrowanych praw mediowych i marketingowych klub za sezon 2022/2023 otrzymał 13,1 mln zł, z czego większość (11,8 mln zł) stanowiły przychody z Ekstraklasy SA, uwzględniającej w swoich wypłatach m.in. miejsce drużyny w tabeli na koniec rozgrywek.

Z kolei przychody komercyjne „Pasów” wyniosły 23,6 mln wobec 20,8 mln we wcześniejszym sezonie.

Przychody Cracovii sięgnęły 40 milionów złotych – wynika z raportu „Finansowa Ekstraklasa” za sezon 2022/2023
Raport Grant Thornton i Ekstraklasa SA

Zdaniem analityków Grant Thornton za wzrost odpowiedzialne były przede wszystkich zwiększone przychody spoza dnia meczowego, tj. wynajem stadionu czy kompleksu sportowego w Rącznej, co przyniosło klubowi 10,4 mln zł (w roku poprzednim było to 6,7 mln zł). Z kolei sponsorzy (głównym jest firma Comarch) zapewnili wpływy na poziomie 10,6 mln zł.

Ponadto o 1,1 mln zł wzrosły przychody z dnia meczowego (do 3 mln), co także było efektem dobrej gry piłkarzy i wzrostu frekwencji. Średnio na każdym meczu na stadionie przy ulicy Józefa Kałuży pojawiło się 8437 osób, a więc o ponad 1,4 tys. więcej niż w sezonie 2021/2022.

Według raportu Cracovia jest jednym z niewielu klubów PKO BP Ekstraklasy, która wygenerowała ujemny bilans transferowy (minus 3,4 mln), co oznacza, że przeznaczała więcej środków na wzmocnienia niż pozyskała ze sprzedaży zawodników.

Do takiego wyniku przyczyniło się przede wszystkim sprowadzenie z Miedzi Legnica środkowego napastnika Patryka Makucha oraz Janiego Atanasova, pomocnika z chorwackiego Hajduka Split – czytamy w raporcie.

Nieoficjalnie Makuch został pozyskany za 550 tys. euro, natomiast Atanasov kosztował 420 tys. euro.

Dodajmy, że dzięki częstym występom w lidze dziewięciu młodzieżowców „Pasy” zajęły w klasyfikacji Pro Junior System 6. pozycję, co przyniosło klubowi 300 tys. zł.

Ogółem przychody krakowskiego klubu wyniosły 39,94 mln zł (z podstawowej działalności bez transferów 39,67 mln, co daje 6. miejsce w ekstraklasie).

Na czele Lech przed Legią

W sezonie 2022/2023 największe przychody w Polsce odnotował Lech Poznań z kwotą 184 mln zł, o 39 mln większą niż druga w rankingu finansowym Legia Warszawa. Przychody z podstawowej działalności Lecha wyniosły 136 mln zł, tj. o 72 procent więcej niż w roku poprzednim. To w dużej mierze efekt dobrych występów poznańskich piłkarzy w Lidze Konferencji.

Przychody Cracovii sięgnęły 40 milionów złotych – wynika z raportu „Finansowa Ekstraklasa” za sezon 2022/2023
Raport Grant Thornton i Ekstraklasa SA

Dane dotyczące sezonu 2022/2023 pochodzą z informacji przekazanych przez kluby, a dane historyczne, sprzed sezonu 2022/2023, z raportu „Piłkarska liga finansowa” firmy Deloitte.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wywiad z prezesem Jagiellonii Białystok Wojciechem Pertkiewiczem

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto