Priorytety prezydenta Majchrowskiego: nowe linie tramwajowe, Trasa Łagiewnicka, premetro i Centrum Muzyki

Bartosz Dybała
Bartosz Dybała
Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski
Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski brak
Udostępnij:
Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski chce dokończyć budowę nowych linii tramwajowych, pchnąć do przodu sprawę premetra oraz wybudować Krakowskie Centrum Muzyki w Cichym Kąciku. Tak wynika z czwartkowej debaty, w której uczestniczył. Chwalił się podczas niej drugą co do czystości wodą na świecie oraz skuteczną walką o czyste powietrze. Planowane na przyszły rok Igrzyska Europejskie określił z kolei kołem zamachowym dla rozwoju krakowskiej gospodarki.

FLESZ - Robert Lewandowski znów najlepszym piłkarzem świata

Premetro, Igrzyska Europejskie i budowa nowych linii tramwajowych. To tylko niektóre z tematów, jakie zostały poruszone podczas debaty z prezydentem Jackiem Majchrowskim, którą zorganizował Urban Land Institute Poland. Odbyła się w ramach cyklu "W 8 pytań dookoła miast". To seria wirtualnych spotkań z prezydentami największych polskich miast.

Prezydent nie pierwszy raz wyznał, że przewidziane na przyszły rok Igrzyska Europejskie traktuje jako koło napędowe dla rozwoju krakowskiej gospodarki. Jacek Majchrowski chce, aby impreza miała wysoki poziom. - Dlatego przyjęliśmy zasadę, zgodnie z którą wszystkie zawody, które będą rozgrywane, mają mieć przynajmniej charakter kwalifikacji do pełnych Igrzysk Europejskich albo Mistrzostw Europy. Od dłuższego czasu rozmawiamy z rządem na temat organizacji tej imprezy. Ekipy do rozmów często się zmieniały. Ostatnia z nich daje sensowne gwarancje do tego, żeby Igrzyska w Krakowie i Małopolsce miały odpowiedni poziom - mówił prezydent.

Przypomniał, że sama organizacja Igrzysk ma kosztować 400 mln zł, z czego na ten cel po 100 mln wydadzą województwo małopolskie oraz Kraków, a 200 mln dołoży rząd. - Jeżeli koszty okażą się wyższe, nadwyżkę pokryją pieniądze rządowe. Kwoty w przypadku Krakowa i Małopolski pozostaną takie same - zapewniał. Wyliczał, że Kraków otrzyma ponadto od państwa 350 mln zł na inwestycje infrastrukturalne oraz 150 mln na inwestycje sportowe.

W rozmowie niewiele nowego pojawiło się na temat budowy nowej dzielnicy na terenie Płaszowa i Rybitw. Teraz są tam głównie magazyny, hurtownie oraz zakłady produkcyjne. Pomysł jest taki, by ten kluczowy dla rozwoju Krakowa obszar zmienił swój charakter z przemysłowego na mieszkaniowo-usługowy. Prezydent podkreślał, że to jedyny teren w mieście, gdzie można bez przeszkód budować wieżowce. - Nikomu niczego nie będą zasłaniać - mówił Majchrowski. By nowa dzielnica mogła powstać, potrzebny jest plan miejscowy, nad którym prace cały czas trwają. Kiedy pojawią się pierwsi inwestorzy? Prezydent nie chciał odpowiedzieć na to pytanie. Wiele zależy od tego, kiedy z terenów Płaszowa i Rybitw uda się wyprowadzić firmy zajmujące się odpadami, których działalność niejednokrotnie jest uciążliwa dla mieszkańców. Plan jest taki, by swoją działalność przeniosły na tereny krakowskiej huty. Trwają w tej sprawie rozmowy miasta z ArcelorMittal.

W rozmowie z prezydentem nie zabrakło tematu premetra. Przypomnijmy, że Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie w grudniu ubiegłego roku podpisał umowę na przygotowanie dokumentów potrzebnych do uzyskania decyzji środowiskowej dla budowy jego pierwszego etapu. Zlecenie wykona firma "ekovert" Łukasz Szkudlarek z Wrocławia. Majchrowski ujawnił, że miasto otrzymało zgłoszenie od jednego z funduszy inwestycyjnych, który jest gotowy pokryć koszty budowy bezkolizyjnego transportu szynowego (oszacowane na 6 mld zł), pod warunkiem, że przez jakiś czas będzie mógł czerpać zyski z jego funkcjonowania. Czas pokaże, co wyjdzie z tej współpracy.

Prezydent chwalił się też, że Kraków jako jedyne miasto w Polsce zrobiło porządek z zanieczyszczającymi powietrze kopciuchami, ale wciąż pozostaje problem zanieczyszczania środowiska przez samochody. Przypomniał próbę wprowadzenia w Krakowie strefy czystego transportu, który to pomysł spotkał się z ostrą krytyką mieszkańców, dlatego miasto się z niego wycofało. Teraz do tej koncepcji wraca, bo pojawiły się przepisy ustawowe, które nakazują wprowadzanie takich stref w miastach. - Rozpoczynamy konsultacje na ten temat - mówił prezydent. Strefa mogłaby zostać wprowadzona za rok, a może dopiero za dwa lata.

W tym roku mija 20 lat od momentu, jak Jacek Majchrowski został prezydentem Krakowa. Z tej okazji został zapytany, co uważa za swój największy sukces. Stwierdził, że na początku prezydentury przyjął za cel, aby stolica Małopolski stała się miastem metropolitalnym.

O takim charakterze Krakowa ma świadczyć m.in. wybudowanie dwóch olbrzymich obiektów: Tauron Areny i Centrum Kongresowego ICE. Majchrowski stwierdził, że drugi z nich przynosi "zyski i chwałę miastu". Prezydent za sukces uważa też budowę nowych linii tramwajowych, kładzenie dużego nacisku na komunikację, budowę szybkiego tramwaju, ronda Ofiar Katynia, ronda Mogilskiego, a także oczyszczalni ścieków. - Mamy drugą co do czystości wodę na świecie po Singapurze - chwalił się prezydent. Za swojej prezydentury chciałby dokończyć m.in. budowę kolejnych linii tramwajowych. Ważne jest dla niego również premetro, budowa Trasy Łagiewnickiej oraz planowanego w Cichym Kąciku Krakowskiego Centrum Muzyki.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Materiał oryginalny: Priorytety prezydenta Majchrowskiego: nowe linie tramwajowe, Trasa Łagiewnicka, premetro i Centrum Muzyki - Gazeta Krakowska

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie