Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Prezydent Krakowa odpowiada na Wasze pytania

Aleksander Glowania
Aleksander Glowania
30 pytań i 30 odpowiedzi. Prezydent Jacek Majchrowski i jego zastępcy odpowiadają na Wasze pytania i rozwiewają Wasze wątpliwości.



1. Jacek Tomaszewski: Co z podziemną galerią pod Rynkiem, o której się tyle mówiło i wokół której było tyle szumu? Czyżby władze miasta zrezygnowały z tego pomysłu?


Prezydent Miasta Krakowa, prof. Jacek Majchrowski:
Absolutnie nie. Prowadzonych prac nie widać, bo odbywają się pod ziemią, dla dziennikarzy temat przestał być ciekawy, bo nie ma żadnych sensacji. Prace budowlane odbywają się pod płytą Rynku, a na powierzchni trwa opracowywanie koncepcji muzeum i zdobywanie funduszy.

Projekt wart 42 mln zł został oceniony pozytywnie i znalazł się na indykatywnej liście projektów kluczowych dla Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Na jego realizację Gmina Miejska Kraków może uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości ok. 25 mln zł.

Muzeum Podziemnego Rynku będzie unikatowe w skali kraju i będzie największym tego rodzaju przedsięwzięciem w Europie /ok.5tys.m2/. Przewiduje się stworzenie rezerwatu archeologiczno-architektonicznego, a także organizację wystaw dotyczących historii krakowskiego Rynku. Ponadto powstanie forum multimedialne, centrum informacji turystycznej oraz część dla dzieci z pomocami dydaktycznymi związanymi z tematyką projektu. Niepowtarzalny szlak turystyczny będzie przyciągał turystów.

Projekt posiada wybitne walory poznawcze i edukacyjne, które pozwolą w sposób łatwy i przyjemny zapoznać się z historią i obrazem średniowiecznego Krakowa. Zwiedzanie będzie możliwe w sposób nietuzinkowy – poprzez bezpośredni kontakt z eksponatami, przy wykorzystaniu nowatorskich form przekazu i zdobyczy techniki: makiety, inscenizacje, figury woskowe, prezentacje holograficzne, ekrany, kapsuły czasu i stanowiska multimedialne. Będzie można wędrować pod ziemią wokół Sukiennic, oglądając m.in. cmentarzysko, skrzyżowania szlaków drożnych, osadę przedlokacyjną, Kramy Bogate i pomieszczenia tzw. Wielkiej Wagi.

2. Katie: Kto odpowiada za świąteczne udekorowanie Rynku? Co prawda do świąt pozostały jeszcze prawie dwa miesiące, ale już teraz warto poruszyć ten temat, aby uniknąć sytuacji sprzed roku, kiedy to tętniący radością i życiem Rynek nijak komponował się z dosyć skąpo i smutno oświetloną choinką.

PMK prof. Jacek Majchrowski: Za dekoracje świąteczne odpowiada Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Drogowej. Oświetlone będą, jak co roku, przede wszystkim ulice centrum Krakowa – m.in. Grodzka, Szewska, Floriańska, Bracka (udekorowanie świetlnymi girlandami, dotyczy także ulicznych latarni), ale także ulice m.in. Podgórza – Kalwaryjska, Limanowskiego. Iluminowane będą też mosty: Kotlarski, Dębnicki, Grunwaldzki, Piłsudskiego i estakada nad Al. 29 Listopada. Elementy dekoracji będą zupełnie nowe.

W Rynku Głównym i na 6 innych placach ustawione będą świetlne choinki. Zupełną nowością ma być sztuczna choinka zbudowana ze świecących, kolorowych lampek ustawiona na Małym Rynku. Pierwszy 15-metrowy świerk został ustawiony już 28 listopada na Rynku Głównym, jako ozdoba Targów Bożonarodzeniowych.
Wśród tradycyjnych już dekoracji pojawią się siedzące anioły, dla których ZiKiT szuka najlepszych miejsc.

W zachwyt mają nas też wprowadzać nowocześnie oświetlone drzewa przy Bramie Floriańskiej. Będą oświetlone pływającym światłem ledowym. Jedna z krakowskich fontann, przy Barbakanie, będzie cieszyć nie tylko oczy.

Poza świetlną iluminacją imitującą wodne strumienie i kaskady, będzie zatrzymywać dorosłych i dzieci dźwiękiem. Fontanna co godzinę będzie grać i opowiadać bajki. ZiKiT wybiera właśnie repertuar dla fontanny. Rok temu można było posłuchać przy niej Czajkowskiego. Muzyka i bajki będą puszczane do 20-tej. W świątecznej szacie Kraków pozostanie do końca stycznia.

3.**Obserwator51:** Kiedy osiedle Kurdwanów przestanie być pustynią kulturalną? W roku 1982 miało tu powstać kulturalne eldorado, a osiedle stało się noclegownią.

PMK, prof. Jacek Majchrowski:
Spotkałem się kilka dni temu z przewodniczącą Rady Miasta Krakowa i rozmawiałem na temat utworzenie w tamtym rejonie Krakowa, dokładnie na Woli Duchackiej, przy szkole integracyjnej nr 7, filii Domu Kultury Podgórze z m.in. biblioteką i salą gimnastyczną. Myślę, że to dopiero początek takich działań.


4. Obserwator51: Chciałem zapytać, kiedy będzie szybki tramwaj z Kurdwanowa do centrum miasta?

Zastępca Prezydenta Miasta, Tadeusz Trzmiel: Szybki tramwaj jest realizowany etapowo. Pierwszy etap zrealizowano w 2000 roku, to jest Kurdwanów - ulica Wielicka. Kolejny etap budowy czy przebudowy odcinków KST to ulica Grzegórzecka, która została zmodernizowana. W latach 2003 – 2008 zmodernizowano także Rondo Grzegórzeckie, Aleję Powstania Warszawskiego, dwupoziomowe Rondo Mogilskie, tunel pod dworcem PKP, odcinek Pawia – Pętla Kamienna oraz zmodernizowany odcinek Pętla Kamienna – Krowodrza Górka.

 

Cała trasa z Kurdwanowa do centrum, czyli mówimy tu o Dworcu Głównym, będzie realizowana w kolejnych etapach. W latach 2009 – 2010 na torowisku wydzielonym będzie realizowany kolejny odcinek szybkiego tramwaju, tj. Rondo Grzegórzeckie – Lipska – Pętla przy … wraz z ulicą Kuklińskiego. Pozostanie nam odcinek ulica Lipska – ulica Wielicka nad torowiskiem kolejowym. I to będzie realizowane w latach 2012 – 2013. I wtedy będzie gotowy cały odcinek szybkiego tramwaju z Kurdwanowa.

 

Stworzenie możliwości eksploatacyjnych w parametrach szybkiego tramwaju jest wspomagane przez tzw. Obszarowy system wspomagania ruchem, który na skrzyżowaniach jednopoziomowych, jak i również przy przebiegu przez torowiska wspólne z jezdnią, daje priorytet dla szybkiego tramwaju.

5. Rozbój: Dlaczego modernizowana będzie znacznie dłuższa trasa przez Plac Centralny, a nie krótsza przez ul. Kocmyrzowską?

Tadeusz Trzmiel: Trasa Centrum Administracyjne Huty – Plac Centralny – Rondo Mogilskie była tradycyjnie wyznaczoną trasą dla przebiegu jeszcze metra, kiedy projektowano go w latach 60. i 70. Oczywiście, zmieniły się warunki komunikacyjne w związku z ograniczeniem zatrudnienia w hucie. Ale teraz nadal pracuje tam ponad 4000 osób, nie licząc spółek zewnętrznych, co generuje spory ruch tramwajowy.

 

Drugą kwestią jest stan techniczny torowiska, który wymaga już remontu. Poza tym, cała trasa przebiega torowiskiem wydzielonym, co ułatwia dostosowanie do parametrów szybkiego tramwaju. Chcemy tę trasę także wyposażyć w obszarowy system sterowania ruchem. To jest odcinek, który ma szansę realizacji, o ile otrzymamy środki europejskie, ponieważ całość przedsięwzięcia kosztuje 300 mln zł i dotyczy modernizacji linii tramwajowych, układu drogowego, chodników, sygnalizacji świetlnych i oświetlenia dróg rowerowych.

 

Liczymy na to, że 150 mln zł uzyskamy z UE. Zakończenie inwestycji byłoby na wysokości zajezdni tramwajowej Ujastek. Więc na razie mówimy, że do ulicy Łowińskiego, a nie do Wzgórz Krzesławickich. Potoki pasażerskie, stan torowisk i kolejność realizacji wskazuje na podjęcie realizacji tego odcinka.

6. Rozbój: Czy w ramach budowy KST powstaną jeszcze jakieś tunele jak ten pod Dworcem?**
Tadeusz Trzmiel: W ramach tej linii szybkiego tramwaju innych tuneli nie przewidujemy. Powstanie natomiast estakada pomiędzy ulicą Lipską a ulicą Wielicką, wzdłuż bagrów, a przede wszystkim nad zespołem torowym PKP w rejonie dworca Kraków – Płaszów. I to będzie jedyny obiekt inżynierski, który będzie na tej trasie budowany.
**
7. Rozbój: Dlaczego Tunel Szybkiego Tramwaju, który miał zostać oddany do użytku jeszcze nie funkcjonuje i nawet nie znamy daty jego uruchomienia? **

Tadeusz Trzmiel: Tunel jako obiekt budowlany został zakończony. Posiada odbiór Państwowej Inspekcji Pracy, Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska i Sanepidu. Również wydano odbiór bez wydania decyzji użytkowania przez Powiatowego i Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego.

W końcowej fazie są natomiast próby i formalne uzupełnienie dokumentów w zakresie odbioru przez straż pożarną. Problem wynika z tego, że tunel tramwajowy jest elementem całego obiektu, który docelowo ma być wybudowany, a który ma obejmować, oprócz tunelu, dworzec podziemny PKP i Galerię Krakowską.

Stanowi to jeden obiekt budowlany w rozumieniu np. ochrony przeciwpożarowej. Ponieważ tunel jest pewnym etapem realizacji tego przedsięwzięcia, a PKP nie rozpoczęło jeszcze przebudowy podziemnego dworca, tworzy się pewne dokumenty tymczasowe, które pozwoliłyby na dopuszczenie eksploatacji tramwajów w tunelu do czasu wybudowania przez PKP dworca podziemnego.

Zdaniem PKP, budowa dworca rozpocznie się w pierwszym półroczu 2009, a zakończenie przewiduje się na listopad 2011. Jest to obiekt bardzo złożony i do tej pory nie udało się zsynchronizować prac na wszystkich etapach tego przedsięwzięcia. Wydaje się, że w ciągu najbliższych dni ten tunel uzyska prawo do eksploatacji. Nie chciałbym deklarować konkretnej daty, ale myślę, że w pierwszej dekadzie zostanie uruchomiony.

8. Rozbój: Dlaczego remont i przystosowanie linii tramwajowej na Wzgórza Krzesławickie do standardu KST, które miało się rozpocząć w wakacje jeszcze się nie zaczęło i kiedy się zacznie?
Zastępca Prezydenta Miasta, Wiesław Starowicz:Opracowanie dokumentacji projektowej jest w końcowej fazie realizacji. Trwa postępowanie i uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Opracowany raport oddziaływania na środowisko został dostosowany do przepisów obowiązujących w Unii Europejskiej. Do końca bieżącego roku planowane jest uzyskanie decyzji administracyjnych.

Przebudowa linii tramwajowej jest kosztownym przedsięwzięciem i czynione są starania o pozyskanie środków unijnych. Realizacja będzie możliwa po zagwarantowaniu w/w środków.

9. Rozbój: Dlaczego miasto nazywa linię tramwajową z Kurdwanowa na Krowodrzę szybkim tramwajem, skoro szybki będzie tylko w krótkim tunelu, a na pozostałej części trasy będzie mijał skrzyżowania? Prawdziwy szybki tramwaj powinien jechać całkowicie bezkolizyjnie jak np. Szybki Tramwaj w Poznaniu.
Tadeusz Trzmiel: Docelowo tę linie tak modernizujemy, aby przebiegała przez torowisko bezkolizyjne. Jednak na dzień dzisiejszy jest to niemożliwe, bo wymaga dobudowy jeszcze dwóch odcinków Rondo Grzegórzeckie – Lipska i Lipska – Wielicka, ale linie te wyposażyliśmy w system, który daje priorytet szybkim tramwajom.

10. Rozbój: Dlaczego wszyscy urzędnicy w wywiadach twierdzą, że remont torów na Krowodrzę skrócił czas przejazdu z Dworca na Krowodrzę do 7 minut, podczas gdy według rozkładu jest to 12 minut?
Wiesław Starowicz: Nie słyszałem takich wypowiedzi urzędników. Zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy przejazd tramwajem z przystanku Dworzec Główny do Krowodrzy Górki trwa 9 minut (10 minut w szczycie). Czas ten zależy od przejezdności trasy i może ulec skróceniu po wprowadzeniu Systemu Nadzoru Ruchu Tramwajowego.

11. Obserwator51: Dlaczego, by dostać się tramwajem z Kurdwanowa do Nowej-Huty, trzeba zwiedzić Stare Miasto?
Wiesław Starowicz: Linie tramwajowe są budowane na trasach dużych potoków ruchu pasażerskiego. Połączenia o małych potokach ruchu są obsługiwane przez linie autobusowe. Budowa linii tramwajowych na połączeniach o małych potokach ruchu posiadałyby cechy efektywności ekonomicznej.

12. Obserwator51: Kiedy powstanie twarde torowisko w ciągu ulicy Wielickiej, tak, żeby autobusy i pojazdy uprzywilejowane nie stały w korku?
Tadeusz Trzmiel: Na pewno wtedy, kiedy zostanie przeprowadzony remont ulicy Wielickiej. Nie przewiduje się tego do 2011 roku, więc na razie nie można określić terminu. Poza tym, wydaje się, że budowa nowego układu komunikacyjnego w tym rejonie, a więc przedłużenie południowego wyjścia autostrady A4 i wyjście poza Kraków do Szarowa, spowoduje, że część ruchu tranzytowego, który przebiega przez ulicę Wielicką zostanie ograniczony.

Rozpoczęto także budowę trasy ekspresowej S7: Węzeł Bieżanów – Węzeł Rybitwy – Węzeł Igołomska, a docelowo do granic miasta, która ograniczy ruch na ulicy Wielickiej. Również w latach 2009 – 2010 budowany jest ciąg ulic od Ronda Grzegórzeckiego, poprzez Klimeckiego, Kuklińskiego, Lipska, Surzyckiego i Botewa. Ten układ powinien zdecydowanie ograniczyć ruch na ulicy Wielickiej.

Dodam również, że w momencie, gdy remontowane będzie torowisko w ciągu ulicy Wielickiej, zostanie ono przystosowane do tego, by mogły się po nim poruszać także autobusy. Myślę, że projekt zostanie zrealizowany w latach 2010-2011.

13. Obserwator51: Dlaczego autobusy linii 304 stoją w korku ulicznym na Stradomskiej, a nie korzystają z pasa tramwajowego, by szybciej pokonać trasę? Wożą przecież ludzi, a nie ziemniaki.
Wiesław Starowicz: Autobusy komunikacji miejskiej obsługujące tą linię korzystają z pasa tramwajowego na ul. Stradomskiej tylko w relacji Dietla – Gertrudy. W kierunku do ul. Krakowskiej ruch autobusów po torowisku nie jest dopuszczony, ponieważ za takim rozwiązaniem przemawiają względy bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu na skrzyżowaniu Dietla – Stradomska – Krakowska.

Autobus jadący torowiskiem w ul. Starowiślnej musiałby w obrębie skrzyżowania zmienić tor jazdy czyli zjechać z pasa wyznaczonego dla lewoskrętu na prawy pas przeznaczony do jazdy na wprost. Niewątpliwie stwarzałoby to zagrożenie bezpieczeństwa ruchu. Zbyt mała szerokość ul. Krakowskiej na wlocie skrzyżowania z ul. Dietla nie pozwala (przy obecnej geometrii jezdni) na zorganizowanie pasa tramwajowo – autobusowego obok pasa dla ruchu ogólnego.

14. Sławomir Ostrowski: Panie prezydencie, powszechnie wiadomo nie od dziś, że nasze miasto cierpi na brak miejsc parkingowych. Wystarczy w godzinach szczytu przejechać tramwajem ulicą długą, by się o tym przekonać. W pozostałych częściach miasta nie jest wcale lepiej. Czy nie można wykorzystać Krakowskich Błoń i wybudować pod ich obszarem gigantycznego wielokondygnacyjnego podziemnego parkingu, po czym pokryć go ziemią i trawą? Błonia pozostaną takie jakie są, a miasto odetchnie z ulgą.
Tadeusz Trzmiel: My realizujemy budowę parkingów podziemnych, choć z dużym trudem, np. ze względu na kryzys finansowy, gdyż miasto samo nie dysponuje środkami pozwalającymi na budowę tych parkingów. Parkingi powstaną pod placem Na Groblach, w przyszłym roku rozpocznie się budowa parkingu na Nowym Kleparzu. Błonia natomiast, z wielu względów, są nie do ruszenia. Po pierwsze, przygotowując parking przy al. Focha, między Cracovią a Muzeum Narodowym, zwróciliśmy się do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, by wyraził zgodę na czasowe zajęcie Błoni o szerokości 6 metrów, by uruchomić pas dla komunikacji autobusowej na okres budowy parkingu. Spotkaliśmy się z oporem i sprzeciwem.

Jednak być może, gdybyśmy przeskoczyli uwarunkowania tradycji i ochrony zabytków, to jest inny problem: parkingi buduje się w odległościach, które są akceptowane przez użytkowników samochodów. Promień obsługi parkingów powinien wynosić do 500 metrów. W związku z tym, zlokalizowanie, nawet ogromnego parkingu, na Błoniach, nie gwarantuje, że ten parking będzie użytkowany. Dlatego budujemy cztery parkingi, które będą ogólnodostępne: przy al. Focha, gdzie 16 grudnia mamy otwarcie ofert, przy al. Mickiewicza przed budynkiem Uniwersytetu Rolniczego oraz dwa parkingi podziemne w obsłudze stadionu piłkarskiego Wisły Kraków. To da ok. 3000 miejsc parkingowych.

Oprócz tej części rozpoczniemy budowę na Nowym Kleparzu, rozważamy plac Na Stawach, plac Inwalidów oraz nasyp kolejowy za halą targową w Grzegórzkach.

15. Wojciech Wilk: Kiedy parkingi w systemie park&ride będą traktowane jako ważniejsze do realizacji inwestycje niż blokowiska? Dotychczasowa Pana polityka rozwoju miasta doprowadziła do tego, że przedostanie się jakimkolwiek pojazdem ulicą z Salwatora lub Cichego Kącika przez centrum miasta na rondo Grzegórzeckie lub Mogliskie zajmuje w godzinach szczytu prawie godzinę. W wyniku faworyzowania przez władze samorządowe indywidualnego transportu samochodowego Kraków znajduje się w czołówce najbardziej zakorkowanych i zanieczyszczonych spalinami miast. To nie jest rozwój. To jest chaos realizowany za nasze pieniądze.
Wiesław Starowicz: System parkingów park&ride mają za zadanie obsługę ruchu dojazdowego do Krakowa. Przejazd samochodem z Salwatora lub Cichego Kącika przez centrum miasta nie powinno mieć miejsca i powinno się odbywać trasą obwodnicową. Taki ruch tranzytowy ma być eliminowany przy pomocy odpowiedniej organizacji ruchu oraz przy pomocy systemu sterowania ruchem.

Budowa parkingów w tym systemie powiązana jest z realizacją nowych dróg, terminali autobusowych i pętli tramwajowych. Tego typu parkingi powstaną przy budowie linii tramwajowych od ul. Brożka do Kampusu UJ wraz z rozbudową ul. Grota Roweckiego.

16. Wojciech Wilk: Kiedy na Alejach zostanie wprowadzony inny, ekologiczny, sprawniejszy i wydajniejszy niż autobusy system komunikacji, by mieszkańcy mogli otworzyć okna w ciągu dnia i nie musieli codziennie znosić hałasu i ścierać grubej warstwy pyłu w mieszkaniach przynoszonego przez rosnący z każdym rokiem ruch aut?
Wiesław Starowicz: W założeniach Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Miasta Krakowa istnieje projekt budowy KST linia W-Z Słowackiego, jednak zadanie to jest bardzo mocno oprotestowane przez mieszkańców Alei Słowackiego, którzy tylko w 2008 roku trzykrotnie występowali do Pana Prezydenta z pisemnymi protestami przeciwko realizacji.

Wobec braku przyzwolenia społecznego dla budowy sprawnego środka transportu zbiorowego w ciągu Alej Trzech Wieszczy. Dlatego zrealizowano środek zastępczy w postaci wydzielonych pasów dla autobusów. Przepustowość Alei jest wyczerpana i w związku z tym wielkość ruchu nie będzie się zwiększała.

17. Atram7, Marta Walczak: Po wykonaniu do wielu instytucji kilkunastu bezskutecznych telefonów dotyczących uzyskania jakichkolwiek odpowiedzi w sprawie remontu drogi przy ul. Igołomskiej, pozwalam sobie skierować pytanie, prosząc o odpowiedź. Otóż, chciałabym uzyskać odpowiedź, kiedy będzie remontowana najgorsza droga w Polsce czyli ul. Igołomska (zdaniem wielu) i ile potrzeba jeszcze śmierci na tej drodze (nie ma miesiąca by nie było odnotowanego wypadku śmiertelnego) by była wzięta pod uwagę jako droga zagrażająca życiu (nie wspominając o nieustannych wypadkach samochodowych spowodowanych złą nawierzchnią (by nie stwierdzić kolokwialnie metrowymi dziurami).
Tadeusz Trzmiel: Jest konieczność poprawy stanu nawierzchni oraz obsługi komunikacyjnej tego regionu. Jednak biorąc pod uwagę, że Igołomska będzie skomunikowana węzłem z drogą ekspresową S7 i to już w roku 2010, może 2011, przygotowany jest projekt przebudowy ulicy Igołomskiej na drogę dwujezdniową, bezkolizyjną, która mogłaby być realizowana w latach 2011-2012. Załatwia to więc wszystkie te problemy.

Muszę jednak przyznać, że spotykamy się z ogromnymi protestami mieszkańców odnośnie realizacji tego projektu inwestycyjnego. My procedowaliśmy decyzję środowiskową, którą wreszcie mamy prawomocną, przez półtora roku, ze względu na odwołania mieszkańców, między innymi do ministra środowiska. W związku z tym są pewne problemy, nawet wtedy, kiedy chcieliśmy remontować jeden z pasów tej drogi. Budżet, który został na ostatniej sesji przedłożony Radzie Miasta Krakowa, zakłada pieniądze na pełną realizację tego przedsięwzięcia w latach 2010-2011. 10 listopada złożyliśmy wniosek o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Zadanie jest przygotowywane i jeśli nic nie stanie na przeszkodzie, w roku 2010 powinniśmy rozpocząć budowę nowej drogi.

18. Anna Kowalska: Czy Miasto zamierza coś z robić z gigantycznymi korkami na ulicy Karmelickiej? W godzinach szczytu szybciej przejść na piechotę spod Bagateli na Plac Inwalidów, niż dojechać tramwajem. Za Alejami problem rozwiązuje się sam, przed wypadałoby mu pomóc.
**
Wiesław Starowicz: **Na ul. Karmelickiej wprowadzono nową organizację ruchu. Obecnie trwa sprawdzanie efektów wprowadzonych zmian.

19. Marcins87: Dlaczego nie ma monitoringu na nowym Rondzie Mogilskim? Czy planuje się zamontowanie kamer? Z dnia na dzień przybywa tam grafitti na ścianach, płytkach i na windach, a w samych windach śmierdzi. Dlaczego nikt nie zajmuję się utrzymaniem ronda? (przynajmniej tak wygląda jak by się nikt nie zajmował)?
Adam Młot, Pełnomocnik Prezydenta Miasta ds. Bezpieczeństwa Imprez Sportowych i Miejskich Imprez Masowych:
W chwili obecnej Straż Miejska Miasta Krakowa dysponuje systemami monitoringu wizyjnego na Oddziałach Wola Duchacka i Nowa Huta. Strażnicy obsługują także monitoring centrum miasta należący do Policji. W Krakowie funkcjonują także inne systemy należące m.in. do Policji, Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu, spółdzielni mieszkaniowych, placówek oświatowych itp.

W roku bieżącym Straż Miejska podjęła się realizacji zadania polegającego na rozbudowie systemu monitoringu i docelowo stworzeniu jednego, kompleksowego i spójnego systemu monitoringu całego miasta. W grudniu br. ma zostać ukończone tworzenie "Strategii rozwoju monitoringu", która - uwzględniając między innymi występujące zagrożenia, postulaty mieszkańców i techniczne możliwości założenia kamer i połączenia ich siecią światłowodów z centrum oglądu - określi harmonogram rozbudowy monitoringu i umiejscowienie poszczególnych kamer. Zakłada się, iż realizacja inwestycji trwać będzie do 2013 roku** 20. Marcins87: Czy w podziemnych przystankach Dworzec Główny i Politechnika Krakowskiego Szybkiego Tramwaju będą zainstalowane kamery? Jeżeli nie, boję się że w tydzień po otwarciu na przystankach będą piękne malowidła naszych "artystów.
**Wiesław Starowicz: Tunel szybkiego tramwaju jest wyposażony w system telewizji dozorowej (ok. 85 kamer).

21. Aleksander Glowania: Sporo jest głosów i opinii, że Galeria Krakowska jest źródłem wielu problemów. Raz, nie pasuje wizualnie do Starego Miasta. Dwa, klienci sklepów przyjeżdżają głównie samochodami, w związku z czym, ruch w centrum miasta jest zdecydowanie wzmożony przy jednoczesnym jego ograniczeniu przez miasto. Gdzie tu logika? Nie lepiej centra handlowe budować choć trochę bardziej na uboczu, np. Galeria Kazimierz czy M1?
Kazimierz Bujakowski:Galeria poprawiła wizerunek dawniej bardzo zaniedbanej przestrzeni miejskiej, mam tu na myśli powstanie nowej ściany ulicy Pawiej, ściany od strony placu Jana Nowaka-Jeziorańskiego. Galeria stała się atrakcyjnym miejscem koncentracji handlu, małej gastronomii oraz usług, jest jednak źródłem problemów dla miasta.

Kwestia wizualnego dopasowania do Starego Miasta jest rzeczą indywidualnej oceny odbiorcy, są również tacy, którzy pamiętając jak ten fragment miasta wyglądał, dziś są zwolennikami wprowadzenia, współczesnymi środkami technicznymi, nowej architektury.

Współczesne rozwiązania terenów dworcowych miast są często uzupełniane programem komercyjnym. Są one jednak podporządkowane nadrzędnej funkcji obsługi pasażerów, jako miejsca sprzężonej komunikacji (kolej, autobus, tramwaj). W przypadku Krakowa, te ideowo słuszne rozwiązanie jest krytykowane za zachwianie tych proporcji.

Faktem jest, że miasto straciło możliwość zaaranżowania przestrzeni otwartej, publicznej w formie nowego placu dworcowego, z wyraźnym zaakcentowaniem głównego wejścia na dworzec PKP, z podjazdem "bliżej torów" w poziomie parteru, na rzecz wymuszonego przejścia przez Galerię. Lokalizacja Galerii implikuje problemy komunikacyjne w tym rejonie miasta, a rozwiązania komunikacyjne nie przyczyniły się do minimalizacji uciążliwości komunikacyjnych po obu stronach dworca.
Liczymy na to, że oddanie do użytkowania linii szybkiego tramwaju ułatwi komunikację, a także wpłynie na ograniczenie ruchu samochodowego w tym rejonie.

22. Rozbój: Czy w nowym studium zagospodarowania zostanie wyznaczone miejsce pod budowę prawdziwych wieżowców, takich mających powyżej 100 metrów, a nie 50 metrowych kikutów jakie powstają obecnie?

Kazimierz Bujakowski: Realizując zakres prac merytorycznych określonych w art. 10 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z 27 marca 2003 r. projektant zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Krakowa będzie m.in. analizować możliwości lokalizacji obiektów wysokich na obszarze miasta.

Jest jednak jeszcze zbyt wcześnie, aby mówić o takich możliwościach w ogólności, a tym bardziej o rejonach proponowanych dla realizacji takich obiektów, gdyż prace projektowe nad zmianą Studium nadal trwają, a w ostatnim okresie zespół projektowy przedłożył Władzom Miasta, a także fachowym gremiom, takim jak Komisja Planowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska Rady Miasta Krakowa oraz Miejska Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna ocenę uwarunkowań przestrzennych Gminy Miejskiej Kraków stanowiącą punkt wyjścia dla wypracowania propozycji kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.

Zgodnie z procedurą ww. ustawy wszyscy zainteresowani tematem będą mogli się zapoznać z projektem zmiany Studium podczas wyłożenia tego projektu do publicznego wglądu, co jest planowane w I połowie 2009 r.

23. Marcins87: Przy ulicy Lubicz (na przeciwko Nafty) istnieje ogromny nie zagospodarowany teren. Kiedyś były chyba tam ogrody. Czy ziemia jest własnością miasta? Czy miasto może zrobić coś z tą działką aby została zabudowana?
Kazimierz Bujakowski:
Działka ta o pow. 0.6919 ha stanowi własność osoby prawnej.

24. Marcins87: Czy planuje się remont przejścia podziemnego pod ul. Basztowa/Westerplatte/Lubicz? Jest to jedna z pierwszych rzeczy jaką widzi i przez którą przechodzi turysta, który przyjechał pociągiem do Krakowa. Niestety przejście to nie jest zbyt estetyczne i czyste.
Wiesław Starowicz: Planowany jest remont przejścia podziemnego. Szacunkowy koszt remontu przejścia określono na 2 mln zł. W zakres modernizacji wchodzi oprócz zasadniczego remontu, również opracowanie dokumentacji projektowej, zmiany wystroju wnętrza oraz wykonanie monitoringu wizyjnego. Nie nastąpi to jednak wcześniej niż w 2010 roku.

25. Rozbój: Dlaczego budowa Ronda Mogilskiego kosztowała prawie 2 razy więcej niż oferowały firmy podczas przetargu, w którym wygrał Guris.
Tadeusz Trzmiel:
Guris zastosował cenę dumpingową. Z uwagi na fakt, że po niedługim okresie od momentu rozpoczęcia budowy, opuścił ją, uznając, że za pieniądze, które rozstrzygnął przetarg, czyli 31,5 mln euro, nie jest w stanie zrealizować tego projektu. W momencie, gdy Guris zamierzał zejść, informował nas o tym, to podjęliśmy działania ratunkowe dla kontynuacji tej budowy, tym bardziej, że były już wykonane pewne prace wymagające zabezpieczenia ze względu na bezpieczeństwo. Usiłowaliśmy znaleźć partnera w ramach tak zwanej cesji budowlanej, aby przejął tę budowę i dokończył pracę.

Już wtedy pojawiły się oferty o 50% droższe niż Guris rozstrzygnął ten przetarg. W międzyczasie znacznie zmienił się kurs euro, zmieniły się ceny materiałów i pracy, co wpłynęło na całkowity koszt. Dodatkowo, pojawiły się dodatkowe koszty związane z odtworzeniem dwóch elementów fortu na Rondzie Mogilskim. Wcześniej zakładano ich wyburzenie.

26. Rozbój: Dlaczego schody ruchome na Rondzie Mogilskim prawie nigdy nie działają?

Wiesław Starowicz: Producent i serwisant schodów ruchomych na Rondzie Mogilskim, firma OTIS ocenia że przyczyną zatrzymań schodów jest głównie zachowanie osób z nich korzystających. Schody te są wyposażone w przycisk umożliwiających ich zatrzymanie, w razie zaistnienia niebezpiecznej sytuacji. Przycisk ten jest nagminnie naciskany, mimo braku sytuacji wymagających jego używania.

27. Redakcja MM: Panie Prezydencie, czy rozważa Pan kandydowanie w kolejnych wyborach samorządowych? W jednym z ostatnich sondaży został Pan bardzo wysoko oceniony przez mieszkańców Krakowa. A może będzie Pan kandydatem Lewicy w wyborach na Prezydenta RP?!**
PMK prof.Jacek Majchrowski: Jeszcze się nie zdecydowałem, czy wystartuję w kolejnych wyborach samorządowych. Decyzję podejmę mniej więcej za rok. Bardzo dziękuję za zaufanie i wysoką ocenę mieszkańcom Krakowa. Teraz wiem, że warto podejmować trudne decyzje, bo choć często nie od razu są rezultaty to mieszkańcy to doceniają. Życzę wszystkim spokojnych, szczęśliwych i rodzinnych świąt oraz czytania na portalu Moje Miasto wyłącznie dobrych informacji o Krakowie.


Zobacz też:



MoDo Aplikacja Ściągnij

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto