Sterowany głosem trójwymiarowy labirynt, grad kulek jak w totolotku, maraton filmów i spotkania z twórcami gier - program Festiwalu Instynkt Gry obfituje w atrakcje. Na większość wydarzeń będzie obowiązywał wstęp wolny.
Zobacz też: KRAKÓW. Weekend za darmo: imprezy, koncerty, sport i wydarzenia [wstęp wolny]
Uczestnicy będą mogli zastanowić się nad kulturowym i społecznym fenomenie gier. Wśród zaproszonych gości pojawią się czołowi twórcy gier i form artystycznych opartych na grze z całej Europy. Fani dobrej zabawy będą mieli okazje na własnej skórze przetestować interaktywne gry - instalacje, które specjalnie z tej okazji zostaną przywiezione do Krakowa.
Projekt będzie miał dwie odsłony - wiosenną i jesienną. Na początku marca 2014 w Kinie pod Baranami przygotowano cykl filmów odnoszących się do gier. W siedzibie Goethe-Institut będzie można uczestniczyć w interesujących wykładach najbardziej uznanych w Europie znawców i designerów gier. Nie zabraknie także grania w gry - goście wezmą udział w pokaz interaktywnych, opartych na grze, instalacji artystycznych, jak trójwymiarowy labirynt, kulkowy "prysznic", labirynt sterowany głosem, wielkie dmuchane fotele czy kula, w której można się poruszać. W teatrze Łaźnia nowa zostanie wystawiony interaktywny współtworzony przez widownie spektakl eksperymentalnej grupy Machina Ex. Marcową odsłonę zakończy międzynarodowa konferencja Playstorming, z udziałem najwybitniejszych znawców i designerów gier z USA i Europy.
Otwarcie sezonu jesiennego dostarczy sporo emocji - na wystawie w Bunkrze Sztuki zaprezentowane zostaną sławne już na całym świecie interaktywne rzeźby - gry, które wymagają od widza aktywnego współudziału, między innymi głośna Pain-station, czyli gra powodująca fizyczny ból. W październiku Kraków w ramach festiwalu Playpublik stanie się wielką planszą gier miejskich, do których scenariusze opracują najwybitniejsi twórcy z różnych krajów.
Program Festiwalu Instynkt Gry
Tryptyk labiryntów - Wernisaż i start projektu
6.3.2014, godz. 18
Goethe-Institut Krakau, Rynek Główny 20, Kraków
Wstęp wolny
Pokazane zostaną trzy rzeźby-labirynty. Uczestnicy będą mogli nie tylko patrzeć, ale także samodzielnie spróbować je pokonać. Labirynty prezentowane będą w siedzibie Instytutu do grudnia 2014.
- „AMAZING”, to pierwszy labirynt sterowany głosem, przeznaczony dla dwóch graczy. Poprzez zmianę wysokości tonu gracze mogą przechylić powierzchnię gry wzdłuż osi podłużnej lub poprzecznej i w ten sposób manewrować kulką.
Superplexus Interlace – Michael McGinnis. Artysta z Kalifornii zajmuje się już od lat 70. projektowaniem skomplikowanych labiryntów kulkowych. Pierwotnie dwupłaszczyznowe łamigłówki przekształcał w serię trójpłaszczyznowych ruchomych rzeźb.
Suck the Balls! Niklasa Roy'a jest grą, której nie da się wygrać. Niczym współczesny Syzyf, gracz zmaga się daremnie z ogarniającą go lawiną piłeczek. Na krótką chwilę piłeczki zassane przez powstałe podciśnienie znikają w kłębowisku 60-metrowych rur, tuż nad głową gracza, aby za moment ponownie zapełnić przestrzeń.
Gry na dużym ekranie - przegląd filmów
Kino Pod Baranami, Rynek Główny 27, Kraków
Codziennie, przed pierwszym seansem uczestnicy będą mogli wziąć udział w grze prezentowanej w filmie. Bilety do nabycia w kasie kina: 14 zł Ulgowy: 10 zł Karnet (13 filmów): 52 zł
- Piątek 7.03.2014, godz. 19 Instynkt gry. Po projekcji rozmowa z odtwórczynią głównej roli, Michelle Barthel
- Sobota 8.03.2014 - godz.19: Indie Game: The Movie, godz. 21: Gra
- Niedziela 9.03.2014 19.00 Cube 21.00 Made for Play: Board games & Modern Industry
- Poniedziałek 10.03.2014, godz. 19: Login2Life, godz. 21: Rewolwer
- Wtorek 11.03.2014 , godz, 19: Siódma pieczęć, godz. 21: Nowela szachowa
- Środa 12.03.2014, godz. 19: Chińska ruletka, godz. 21: Filmy krótkometrażowe
- Czwartek 13.03.2014, godz.19: Egzystencja, godz. 21: Aktorski nałóg
Projektowanie nowoczesności - wykłady designerów gier
Tegoroczna edycja „Projektowania nowoczesności” obejmująca cztery wykłady, której kuratorem jest grafik i wydawca magazynu „2+3D”, Jacek Mrowczyk, będzie poświęcona wzajemnym relacjom pomiędzy wzornictwem i grami, zarówno analogowymi planszowymi, jak i cyfrowymi.
- Linda Breitlauch - Czy projektowanie gier może być przedmiotem uniwersyteckim?
17.03.2014, 18.00
Goethe-Institut Krakau, Rynek Główny 20, Kraków
Wykład w języku angielskim
Wstęp wolny
Linda Breitlauch jest rektorem Wyższej Szkoły Towarzystwa Cyfrowego (GA Hochschule der Digitalen Gesellschaft) w Berlinie oraz profesorem projektowania gier. Jest badaczką i wykładowczynią, zainteresowaną szczególnie interaktywną i transmedialną fabułą, grami edukacyjnymi oraz dramaturgią gier. Krakowskie wystąpienie Lindy Breitlauch będzie dotyczyło jej pionierskich badań naukowych dotyczących gier komputerowych oraz specyfiki projektowania gier komputerowych w odniesieniu do innych form (media, wzornictwo). Opowie też o możliwościach kształcenia w tej szybko rozwijającej się dziedzinie.
- Max J. Kobbert wynalazca kultowej gry planszowej „Tajemnice labiryntu”
24.03.2014, 18.00
Goethe-Institut Krakau, Rynek Główny 20, Kraków
Wykład w j. niemieckim z tłumaczeniem symultanicznym
Wstęp wolny
Max J. Kobbert do roku 2009, wykładał jako profesor psychologii percepcji i psychologii sztuki na ASP w Münster i Düsseldorfie, jak też w Wyższej Szkole Zawodowej w Münster. Równolegle z pracą naukowo-dydaktyczną Kobbert projektował także liczne gry, między innymi „Tajemnice labiryntu”, która wydana pierwotnie w 1986 r. podbiła międzynarodowy świat gier planszowych. W Krakowie Max J. Kobbert opowie o kreatywnym procesie, który prowadzi do wymyślenia gry oraz o historyczno-kulturowym tle tego fenomenu.
- Harald Lieske Zawód: ilustrator gier
31.03.2014, 18.00
Goethe-Institut Krakau, Rynek Główny 20, Kraków
Wykład w j. angielskim
Wstęp wolny
Harald Lieske, muzyk, ilustrator i autor gier jest współautorem opracowań graficznych takich gier planszowych i karcianych, jak: „Osadnicy z Catanu”, „Puerto Rico” „Alhambra” oraz „Dominion”; sam również tworzy gry. Podczas wykładu Harald Lieske opowie, jak powstają gry: od pierwszego pomysłu, poprzez opracowanie koncepcji do ostatecznej oprawy graficznej.
- Dirk Riegert Wizje przyszłości w grze komputerowej
7.04.2014, 18.00
Goethe-Institut Krakau, Rynek Główny 20, Kraków
Wykład w j. angielskim
Wstęp wolny
Dirk Riegert jest dyrektorem kreatywnym studia deweloperskiego Related Designs, należącego do korporacji Ubisoft. W latach 2004−2009 był głównym projektantem gier strategicznych „ANNO 1701” i „ANNO 1404”, które odniosły w Niemczech duży sukces i zdobyły wiele nagród. Od 2009 roku Riegert, jako dyrektor kreatywny, odpowiada za grę „ANNO 2070”. W Krakowie przedstawi na przykładzie „ANNO 2070” wyzwania, przed którymi stają autorzy gier, próbując pogodzić mechanikę gry z oczekiwaniami graczy i naukowym realizmem.
Machina eX − Hedge Knights. Teatr interaktywny oparty na zasadach gry komputerowej
11.04.−13.04.2014, 18:00 i 20:00
Teatr Łaźnia Nowa, os. Szkolne 25, Kraków − Nowa Huta
Spektakl w j. niemieckim z tłumaczeniem symultanicznym
Zgodnie ze swym mottem „Prawdziwe życie ma najbardziej wypasioną grafikę”, zespół machina eX przenosi gry komputerowe z konsoli na scenę teatralną. W Krakowie będzie można obejrzeć gościnny spektakl Hedge Knights pokazujący rozwój rynków finansowych i panujące na nich bezwzględne dążenie do zysków. Widz spektakli zespołu machina eX nie jest już pasywnym obserwatorem, lecz musi swymi interwencjami aktywnie kształtować zdarzenia sceniczne. Bez jego współpracy w każdej chwili może dojść do małej lub wielkiej katastrofy. Przez trzy kolejne dni odbędą się po dwa spektakle dziennie, każdy dla 12 widzów. Bilety w cenie 40 zł. normalny i 30 zł. ulgowy do nabycia w Goethe Institut (Rynek Główny 20) i w kasie Teatru Łaźnia Nowa
PlayStorming - Rozmowy o grach na czterech poziomach
16.05.2014, 9:00 – 17:30
Goethe-Institut Krakau, Rynek Główny 20, Kraków
Konferencja w j. angielskim, niemieckim i polskim z tłumaczeniem symultanicznym
Udział na podstawie wcześniejszego zgłoszenia
W jednodniowej konferencji udział wezmą europejscy i amerykańscy specjaliści reprezentujący różne dziedziny nauki i sztuki, zajmujący się zjawiskiem gry, jej wpływem na nas i na otaczający nas świat.
Organizatorzy zaplanowali interdyscyplinarne dyskusje panelowe w czterech blokach tematycznych. W bloku „Dlaczego i w co gramy” psycholodzy i teoretycy gry postarają się odpowiedzieć na pytanie, co pociąga nas w grach i w jaki sposób gry determinują ludzi. Blok „Przyszłość grywalizacji” poświęcony będzie aspektowi wykorzystania ludzkiej skłonności do gry oraz obecności mechaniki gier w naszym życiu. Dwa ostatnie bloki tematyczne koncentrują się na artystycznym i nierzadko krytycznym użyciu gier jako narzędzia pozwalającego inaczej spojrzeć na otaczającą nas rzeczywistość, zakwestionować stan obecny i wykreować nowe rozwiązania. Podczas panelu „Miasto jako plac zabaw” twórcy gier przedstawią nowatorską formę artystycznej gry w przestrzeni publicznej. W bloku „Sztuka i rozrywka” artyści i naukowcy przyjrzą się relacjom komercyjnych gier (komputerowych) i ich formom artystycznym.
Instynkt gry! - Art entertainment interfaces
05.09.−05.10.2014
Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, pl. Szczepański 3a, Kraków
Interaktywne obiekty pary artystów z Kolonii Volkera Morawe i Tilmana Reiffa zwanych //////////fur//// powstają na styku sztuk plastycznych, gry, nauki i zabawy. Prace duetu, często z przymrużeniem oka odnoszące się do najnowszych mediów, wystawiano w muzeach na całym świecie, m.in. w MoMA w Nowym Jorku. W Krakowie będzie można zobaczyć m.in. klasyczną już pracę zatytułowaną PainStation. Jest to interaktywna instalacja, w której komputerowa gra retro powoduje fizyczny ból. Pozostałe eksponaty nie wywołują już tak drastycznych doznań. Jednak wszystkie prezentowane na wystawie obiekty można w pełni doświadczyć, jedynie wchodząc z nimi w interakcję.
PLAYPUBLIK Krakau - Festiwal gier w przestrzeni publicznej
03.10.−05.10.2014
Centrum Festiwalowe: Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, pl. Szczepański 3a, Kraków
Festiwal w j. angielskim i polskim
Festiwal PLAYPUBLIK dzięki nowatorskiemu wykorzystaniu zasad gry pozwala w sposób niekonwencjonalny spojrzeć na spożytkowanie przestrzeni publicznej i społeczny aspekt życia jej mieszkańców. Ponadto w programie festiwalu znajdą się wykłady, dyskusje i warsztaty. Kuratorską opiekę nad PLAYPUBLIK sprawować będzie berlińska grupa Invisible Playground. Po raz pierwszy Festiwal PLAYPUBLIK odbył się w Berlinie w 2012 roku. Krakowska edycja Festiwalu PLAYPUBLIK odbędzie się podczas weekendu kończącego prezentację wystawy //////////fur//// w Bunkrze Sztuki oraz w przestrzeni wokół Bunkra Sztuki.
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?