MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Nieubłagane realia<br><font color="#006699"><b>Gazeta Krakowska</font></b>

rtk
Ustawa, zatytułowana uczenie ,o organizacji rynku biopaliw ciekłych oraz biokomponentów do ich produkcji" budzi emocje. Murem stają za nią rolnicy liczący na stały i korzystny rynek dla płodów rolnych, przeciw skrzykują ...

Ustawa, zatytułowana uczenie ,o organizacji rynku biopaliw ciekłych oraz biokomponentów do ich produkcji" budzi emocje. Murem stają za nią rolnicy liczący na stały i korzystny rynek dla płodów rolnych, przeciw skrzykują się zmotoryzowani, pełni obaw o stan swych aut, pomni doświadczeń jakie niosło za sobą dość częste dolewanie denaturatu do skąpo wydzielanej w stanie wojennym, kartkowej benzyny. Ustawie, nieco złagodzonej w Senacie, Sejm przywrócił ambitne wskaźniki i sprawa oparła się o urząd Prezydenta. Aleksander Kwaśniewski zapytał o zdanie naukowców i wygląda na to, że jest to ktoś, kto wreszcie ich głosu wysłucha.

Pismo w tej sprawie sygnowane przez Andrzeja Gdulę, szefa zespołu doradców Aleksandra Kwaśniewskiego, wystosowane zostało do kilku placówek badawczych w tym jak dowiedziała się ,GK" do krakowskiego Instytutu Technologii Nafty.

- Zachowujemy pełną bezstronność w tym sporze - podkreśla wicedyrektor Instytutu d/s naukowych dr inż. Iwona Skręt - ale nie możemy zamykać oczu na poważne niebezpieczeństwa jakie nowe przepisy niosą dla całego polskiego rynku paliw. Dyrektor Instytutu, dr Leszek Ziemiański uczestniczył w posiedzeniu komisji senackiej. Senat zdecydował się obniżyć planowane normy udziału bioetanolu w benzynie do 3,5 proc. Sejm przywrócił poprzednie założenia, (nie mniej niż 4,5 proc. w całej puli) które są bardzo wyśrubowane i niezwykle trudne do uzyskania w warunkach naszego rynku paliwowego.

Kwestia jakości

Zdaniem ekspertów Instytutu nie można zapewnić wszystkim właściwej jakości dostarczanego paliwa. Blisko 30 proc. rynku zaopatrują indywidualni importerzy.Oczywiście sami nie mają możliwości przygotowywania mieszanek z idealną precyzją. Pytanie więc czy to właśnie polscy rolnicy zarobią na dolewanym alkoholu? Wprowadzenie ustawy o biopaliwach powinno być też zsynchronizowane z wejściem w życie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, która wedle senckich poprawek, ma wejść w życie dopiero od połowy 2004.

Polski przemysł rafineryjny z problemem sobie poradzi, ale zmuszony zostanie do dokonania zasadniczych zmian w schemacie produkcji benzyn. Chodzi m.in. o zagospodarowanie frakcji lekkich, które zostaną zastąpione przez alkohol, bo przecież bez sensu byłoby wyrzucanie ich w powietrze. Oczywiście wymaga to znacznych nakładów i wielu trudnych zabiegów,

Co robić?

- Nie kwestionujemy potrzeby dodawania do paliw bioetanolu i estrów z olejów rzepakowych - podkreśla dyr. Iwona Skręt - ale uważamy, że w bieżącym roku poziom wprowadzanego do puli benzyn silnikowych bioetanolu należy ograniczyć do 2,5-3 proc. co oznacza, że w dystrybutorach byłoby 50-60 proc. benzyn z bioetanolem. Potem można zwiększać te ilości tak, aby dać szanse i producentom i importerom i rolnikom. Mamy już na rynku paliwa z etanolem ale wprowadzenie takich benzyn to proces wymagający ciągłego minitorowania i opanowania wielu procesów technologicznych. Warto też zauważyć, że wprowadzając przepisy nakazujące stosowania wyłącznie paliw z komponentami, stajemy w konflikcie z prawem unijnym. Dyrektywa UE 98/70/EC wyraźnie stwierdza, że ,żaden kraj nie może zabraniać lub ograniczać umieszczenia na rynku paliw, które odpowiadają wymaganiom zawartym w niniejszej dyrektywie" a dyrektywa ta określa właściwości paliw węglowodorowych dopuszonych w Unii oraz benzyn z biokomponentami.

Unia ma swoją wizję

Unia Europejska ma w swej dalekosiężnej polityce wprowadzanie paliw z bio dodatkami , wykorzystanie w samochodach gazu ziemnego a nawet wodoru bezpośrednio lub w ogniwach paliwowych ale do roku 2005 przewiduje się sumaryczny udział tych komponentów do 2 proc. całości rynku paliwowego, w 2010 do 8 proc. (w tym 6 proc.biokomponentów) a w 2015 r. 14 proc. całości (7 proc. bio) i wreszcie w 2020 r. przewiduje się aż 23 proc. paliw alternatywnych ale 10 proc. to gaz a 5 proc. wodór.

Polscy bioentuzjaści powiadają, że 4,5 proc. to średnia, w której mieści się i 0 dodatków i dolewka 10 proc. Pomijając już problem kto i na jakim poziomie miałby egzekwować odpowiedni udział biopaliw to dziś zwiększanie poziomu etanolu powyżej 5 proc. jest całkowicie bezpodstawne, sprzeczne z normami światowymi i unijnym ustawodawstwem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Koniec sprawy Assange'a. Ugoda z USA zapewnia mu wolność

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Nieubłagane realia<br><font color="#006699"><b>Gazeta Krakowska</font></b> - Kraków Nasze Miasto

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto