Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Na stacji Kraków Główny kończy się remont posterunku kolejowego. To bardzo ważne miejsce dla kierowania ruchem pociągów ZDJĘCIA

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Na ukończeniu są prace na zewnątrz modernizowanej nastawni stacji Kraków Główny.
Na ukończeniu są prace na zewnątrz modernizowanej nastawni stacji Kraków Główny. PKP PLK
Na ukończeniu są prace na zewnątrz modernizowanej nastawni stacji Kraków Główny. W przyszłym roku oddane do użytku zostaną inne obiekty, które mają poprawić podróżowanie pociągami po Krakowie.

Nastawnia to posterunek techniczny nastawczy mieszczący urządzenia do zdalnego sterowania ruchem kolejowym, wyposażony w urządzenia nastawcze, blokowe i łączności – z którego ustawia się drogi przebiegu pociągów, przestawia zwrotnice oraz nadaje sygnały (za pomocą semaforów, tarcz manewrowych i innych sygnalizatorów). Jej pracą kieruje dyżurny ruchu.

- Na ukończeniu są prace na zewnątrz modernizowanej nastawni stacji Kraków Główny. Budynek jest przygotowywany do nowej roli - oprócz centrum sterowania ruchem będzie w nim więcej pomieszczeń biurowych dla kolejarzy. Dodatkowe ocieplenie i nowy system ogrzewania pozwolą zaoszczędzić energię podczas jego codziennego użytkowania - informują w PKP Polskie Linie Kolejowe.

Przypomnijmy, że ta państwowa spółka prowadzi gigantyczną inwestycję za ponad 1 mld zł, dotyczącą robót na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej.

Dodatkowe tory dla kolei aglomeracyjnej

Modernizacja krakowskiej linii średnicowej zakłada budowę w centrum miasta w sumie czterech torów kolejowych. Tory „boczne” będą dla pociągów aglomeracyjnych i regionalnych, a środkiem jeździć będą pociągi dalekobieżne. Takie rozwiązanie ma ułatwić prowadzenie ruchu i dać możliwość przewoźnikom uruchomienia dodatkowych połączeń.

W ramach tego zadania realizowana jest też m.in. budowa estakad kolejowych w centrum Krakowa między ul. Miodową i Kopernika. Powstają w miejscu starych nasypów kolejowych. W czerwcu 2021 roku Kraków podpisał porozumienie ze spółką PKP PLK dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum miasta. Pod estakadami pojawią się ciągi pieszo-rowerowe, dużo zieleni oraz miejsca wypoczynku i rekreacji dla osób w każdym wieku. W przyszłym roku ma być realizowany pierwszy etap tego zadania na odcinku od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej.

Mosty z kładką nad Wisłą

W ramach inwestycji kolejowych rozbudowywany jest także wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką, tak by docelowo mogły się na nim pomieścić 4 tory. Obok wiaduktu powstaje nowy przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki.

W ramach przedsięwzięcia powstają też trzy mosty kolejowe nad Wisłą. Dwa z nich są już gotowe. Trzeci most wraz z kładką pieszo-rowerową będzie gotowy w połowie 2023 r. Wtedy też przewiduje się zakończenie inwestycji kolejowych w centrum miasta.

Wyższy podatek od nieruchomości od 2023 roku

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto