Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kto blokuje kontrapas na Łobzowskiej? [artykuł dziennikarza obywatelskiego]

laku82
laku82
„ZIKiT chce kontrapasa na Łobzowskiej, ale przeciw jest Policja, ...
„ZIKiT chce kontrapasa na Łobzowskiej, ale przeciw jest Policja, ... Stan Baranski/krakow.bicycles.pl
"ZIKiT chce kontrapasa na Łobzowskiej, ale przeciwna jest policja, której zdanie jest ważniejsze - usłyszał nasz użytkownik Laku82. Postanowiłem jednak zweryfikować ten argument i... okazało się, że prawda jest całkowicie inna: to ZIKiT ma decydujące zdanie, a opinia policji nie jest wiążąca.

Zobacz profil Laku82, który zajmuje się tematyką rowerową


- Za utrzymanie i oznakowanie drogi (w tym kontrapasu na Łobzowskiej) jest Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie. Zarządca drogi zwrócił się z prośbą o wydanie opinii komendanta miejskiego policji w Krakowie na temat organizacji ruchu na ul. Łobzowskiej - informuje mł. asp. Witolda Midro z upoważnienia naczelnika WRD KMP w Krakowie.

- Przypominam, że opinia policji nie jest dla zarządcy drogi wiążąca. Policja w swoich opiniach dotyczących organizacji ruchu, kieruje się wieloma czynnikami, jednak najważniejszym jest bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego - dodaje.

Lokalne przewężenie to nie przeszkoda dla kontrapasa

Według policji i ZIKiT problematyczna jest szerokość jezdni ul. Łobzowskiej na skrzyżowaniu z ul Henryka Siemiradzkiego w miejscu przewężenia koło szpitala ginekologiczno-położniczego (ul. Siemiradzkiego 1). Szerokość ta to 3,5 metra. Należy jednak zauważyć, że taka szerokość nie jest przeszkodą do dopuszczenia ruchu rowerowego pod prąd ul Łobzowskiej, gdyż dotyczy lokalnego przewężenia, a nie całej ulicy.

Przykładowo podobne przewężenie można znaleźć m.in na :
- moście na Rudawie w ciągu Al Marszałka Ferdynanda Focha
- ul Judyma przy Szkole Podstawowej nr 97 w Krakowie
- ul Myśliwskiej przy Szkole Podstawowej nr 47 w Krakowie.

A wszędzie tam dopuszczono dwukierunkowy ruch samochodowy. Szczególnie ciekawym przypadkiem wydaje się być lokalne uspokojenie ruchu na ul Judyma przy Szkole Podstawowej nr 97 w Krakowie. Jest tam nawet bardziej wąsko niż na przewężeniu na ul. Łobzowskiej obok szpitala, a dopuszczony jest tam dwukierunkowy ruch, nie tylko rowerów, ale też samochodów. Jeśli policja i ZIKiT uznają jednak, że przewężenie na Łobzowskiej nie zapewnia bezpiecznego przejazdu w obie strony, to wypada być konsekwentnym i należy wprowadzić ograniczenie w dwukierunkowym poruszaniu się na wszystkich takich ciągach.

Zwężenia sprzyjają rowerzystom

Wszędzie na świecie lokalne przewężenia uspokajające ruch uznawane są za rozwiązania sprzyjające rowerzystom. Także w Krakowie rowerzysta poruszający się przez przewężenie na ul. Judyma, czy na Myśliwskiej czuje się bezpieczniej niż na ulicy, na której nie zrobiono kompletnie nic by uspokoić ruch. Dlaczego to co się sprawdziło w wielu miejscach Krakowa i nie dochodziło tam do żadnych problemów na linii rowerzysta-kierowca miałoby się nie sprawdzić na Łobzowskiej? Policji i ZIKiT warto przypomnieć, że istnieje taki znak jak D-5 i skoro świetnie sprawdza się on na dziesiątkach przewężeń w Krakowie to sprawdzi się także i tutaj. Nie traktujmy rowerzystów i kierowców jak analfabetów nie umiejących rozróżniać znaków. Zresztą  wszędzie indziej ludzie radzą sobie z tym znakiem, a policja nie odnotowuje problemów.

Dlaczego Łobzowska jest ważna

Łobzowska jest jedyną alternatywną drogą dla bezpiecznego i wygodnego wyprowadzenia ruchu rowerowego ze ścisłego centrum Krakowa i z obrębu Plant, w kierunku północno zachodnich osiedli mieszkaniowych, pozwala ominąć zatłoczoną Długą i Karmelicką. Mniej doświadczeni rowerzyści ominą w ten sposób śliskie torowiska w jezdni. Łobzowska razem z ul. Artura Grottgera i Młynówką Królewską stworzyłyby także ciągły i bardzo przyjazny rowerom ciąg. Czy analizując bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego policja wzięła pod uwagę, że wypychając z Łobzowskiej rowerzystów zmusza ich do podróży ulicami o większym natężeniu ruchu i w praktyce bardziej niebezpiecznymi (także z powodu lewoskrętów)?

Zresztą odpowiedzi udziela już sam SEWiK za lata 2007-2010:
- Karmelicka - 9 zdarzeń drogowych,a w nich 6 osób lekko rannych
- Długa - 8 zdarzeń drogowych,a w nich 1 ciężko ranny i 6 lekko rannych
- Łobzowska - 2 zdarzenia drogowe, a w nich 1 ciężko ranny.

Im więcej rowerzystów na Łobzowskiej, tym mniej ich na Karmelickiej i Długiej i tym mniej wypadków.

Zobacz też:

Napisz tekst, opublikuj zdjęcia i wygraj nawet 500 zł!

Każdy, kto opublikuje artykuł lub fotoreportaż w MMKrakow.pl automatycznie weźmie udział w konkursie dziennikarstwa obywatelskiego. Redakcja MM co miesiąc wybierze autorów najlepszych prac i rozda nagrody pieniężne o łącznej wartości 500 zł.
dodaj artykuł
dodaj wpis do bloga
dodaj fotoreportaż
dodaj wydarzenie

Zobacz na MM:Wywiady | Serwis motoryzacyjny | Photo Day - plenery fotograficzne |
Blogi | Zdrowie i uroda | Konkursy MM | MoDO
| Inwestycje | Recenzje | Rowery
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto