Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kreatywność samorządowców kluczem do rozwoju

Michał Krzywda
Michał Krzywda
Niewiele samorządów w Małopolsce może się pochwalić dobrymi praktykami w zakresie PR. Okazuje się, że sporo z nich nie rozumie nawet takich podstaw, jak potrzeba posiadania i aktualizowania strony internetowej.

Public relations w większości przypadków kojarzy nam się z promocją wizerunku poszczególnych firm, kreowaniem pozytywnych kontaktów oraz stosunków poszczególnych przedsiębiorstw z otoczeniem, jak również z kształtowaniem korzystnego obrazu medialnego albo wzbudzaniem zainteresowania firmą.

To jednak tylko sucha definicja, która oprócz dostarczenia informacji, nie zachęca do działania w tym kierunku. Wiele osób, instytucji, a w szczególności samorządy lokalne zapominają o wymiernej korzyści z działań PR, które przyczyniają się np. do sprowadzenia większej liczby potencjalnych inwestorów, zwiększenia zaufania środowisk lokalnych oraz mieszkańców województwa.

Warto zauważyć, że często działalność promocyjna poszczególnych powiatów, gmin, a także miast jest podejmowana okazyjnie, przy organizowaniu imprez kulturalnych i sportowych na ich terenie. Podstawową formą kontaktów z mieszkańcami nadal pozostają spotkania np. w poszczególnych sołectwach. Należy pamiętać, iż każda inicjatywa public relations odniesie pożądany skutek tylko wtedy, gdy zarządzanie będzie bardzo sprawne. Dość istotne jest tutaj wykorzystanie poprzez samorządy promocji w internecie, bieżąca aktualizacja danych na stronie internetowej, a także współpraca z lokalnymi mediami. Wartym podkreślenia jest również potrzeba utworzenia stanowiska ds. współpracy z mediami w samorządach. Cennym może okazać się stworzenie internetowego forum nie tylko dla mieszkańców, ale również dla potencjalnych inwestorów.

- Jednostki samorządu terytorialnego powinny się kierować większą kreatywnością, a nie jedynie kopiowaniem pewnych utartych schematów działań PR. Skutecznym działaniem okazuje się podejmowanie nietypowych inicjatyw, które media lokalne często wspierają swoimi patronatami. Niekonwencjonalne pomysły (np. konkursy) pomagają także zwiększyć kreatywność samych mieszkańców - zaznacza Łukasz Holik z Agencji Interaktywnej Holik.pl.

W obecnej chwili koniecznym staje się zastosowanie schematu dwukierunkowego, wymiana informacji pomiędzy urzędem a społeczeństwem. To właśnie nie kto inny, a mieszkańcy powinni mieć możliwość publikowania swoich refleksji, dotyczących funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego. Najczęściej mamy do czynienia z niezbyt interesującymi sprawozdaniami z zebrań lub informacjami o sukcesach pracowników urzędu, co w efekcie oznacza zbyt wąską grupę odbiorców tych informacji. PR polega na rozwiązywaniu spraw trudnych, to w końcu najlepszy sposób na uzyskanie dobrego wizerunku urzędu.

Częstym tłumaczeniem władz samorządu jest ograniczony budżet. Jednak kiedy spojrzeć na problem z dalszej perspektywy i przyjrzeć mu się dokładniej, to sedno sprawy znajduje się w stagnacji, braku pomysłowości oraz niedbałym przekazie informacji. A jak wiadomo, wyżej wymienione czynniki nie wymagają szczególnych nakładów finansowych. Na zakończenie chciałbym jeszcze podkreślić, iż to władze samorządowe oraz pracownicy poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego mają duży wpływ na działania PR w urzędach, a od tych właśnie działań zależy powodzenie całej strategii i w efekcie pozyskanie inwestorów, zaufanie mieszkańców oraz ogólne zadowolenie obu stron.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto