Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Trasa Łagiewnicka: gotowa konstrukcja tunelu, budują nowe torowisko [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Budowa Trasy Łagiewnickiej w Krakowie ma zakończyć się pod koniec 2021 roku.
Budowa Trasy Łagiewnickiej w Krakowie ma zakończyć się pod koniec 2021 roku. Trasa Łagiewnicka
W Krakowie trwa budowa Trasy Łagiewnickiej. Za rok gigantyczna inwestycja ma być gotowa. Na razie miejska spółka odpowiadająca za przedsięwzięcie informuje o postępach robót, w ramach których m.in. ukończono już konstrukcję najdłuższego tunelu i powstaje nowa linia tramwajowa.

Przejdź do GALERII, by zobaczyć jak obecnie prezentuje się plac budowy i jaki jest zakres wykonanych prac.

FLESZ - Płaca minimalna pójdzie w górę

Lekka zima sprzyja budowie Trasy Łagiewnickiej. Między pętlą tramwajową w Kurdwanowie a ul. Zakopiańską trwa budowa nowego torowiska tramwajowego. Udało się też wykonać dużą część prac przy nawierzchni drogowej. Gotowa jest konstrukcja tunelu pod Białymi Morzami, wraz ze znajdującym się w nim przystankiem tramwajowym

- informuje miejska spółka Trasa Łagiewnicka, odpowiedzialna z ramienia miasta za inwestycję.

Nowa linia tramwajowa powstająca w ramach Trasy Łagiewnickiej będzie się zaczynać na Kurdwanowie, dalej ma przecinać ul. Herberta, by następnie na terenie składowiska odpadów po byłych zakładach Solvay zejść pod ziemię. Około 700 metrów torów przebiegać będzie więc w tunelu pomiędzy sanktuariami św. Jana Pawła II i Bożego Miłosierdzia. 10 metrów pod ziemią znajdzie się również przystanek tramwajowy. Projektowana prędkość trasy dla tramwajów to 50 km/h. Nowa linia zostanie połączona ze zmodernizowanym torowiskiem na ul. Zakopiańskiej. Tym samym linie tramwajowe będą mogły połączyć Kurdwanów, Łagiewniki, Borek Fałęcki i Ruczaj.

Przystanek (zlokalizowany w rejonie mostu Miłosierdzia) będzie obsługiwał osoby jadące do i z sanktuariów. Powstaną też inne przystanki tramwajowe: przy ul. Beskidzkiej (w rejonie pętli tramwajowej w Kurdwanowie), przy ul. Witosa, w rejonie ul. Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia oraz przy ul. Zakopiańskiej.

W ramach inwestycji powstaje kilka tunelów. Najdłuższy z nich - dla samochodów i tramwajów - budowany jest pomiędzy sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II. Powstają też tunele: pod skrzyżowaniem ul. Turowicza i ul. Herberta (ok. 200 m), pod ul. Zakopiańską (ok. 60 m), od rejonu ul. Ludwisarzy do planowanego węzła z ul. 8 Pułku Ułanów i Nowoobozową (ponad 500 m), pod węzłem Trasy Łagiewnickiej i planowanej ul. 8 Pułku Ułanów (ok. 22 m), pod ul. Rostworowskiego, ul. Kobierzyńską i ul. Ruczaj (ok. 350 m; ziemia z tego tunelu zostanie wydobyta w momencie, w którym rozpocznie się budowa kolejnego odcinka III obwodnicy w tej części miasta – Trasy Pychowickiej).

Na budowie Trasy Łagiewnickiej przeprowadzane są już kontrole jakości układanej tam nawierzchni. - Każda droga, zanim zostanie oddana do użytku – musi przejść stosowne odbiory, które są dopełnieniem stałej kontroli jakości jaką prowadzą inspektorzy na budowie. Odbiory poszczególnych robót – np. nawierzchni drogowej, dokonywane są one na postawie projektu wykonawczego oraz odpowiednich specyfikacji technicznych - informuje spółka Trasa Łagiewnicka.

W dokumentach związanych z odbiorami zawarte są informacje dotyczące wymagań jakościowych kładzionych nawierzchni drogi. Kontroli podlegają też elementy brukarskie (krawężniki, cieki) oraz odwodnieniowe (kratki oraz włazy kanalizacyjne). - Wzdłuż odcinka, który przeszedł odbiory w zakresie podbudowy drogi, przy sprzyjających warunkach atmosferycznych można rozpocząć prace bitumiczne. W tym przypadku, specyfikacja techniczna określa wymagania m.in. w kwestii zakresu temperatur, w jakich można wykonywać te prace czy ilości emulsji asfaltowej między warstwami - wyjaśniają w spółce Trasa Łagiewnicka. - Dodatkowo, po zakończeniu układania poszczególnych warstw asfaltu wykonywane są badania równości nawierzchni oraz odwierty, na podstawie których w warunkach laboratoryjnych badane są takie właściwości jak np. zagęszczenie czy połączenia międzywarstwowe - dodają.

Trasa Łagiewnicka o długości 3,5 km powstaje na odcinku od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej powstaje pięć tuneli drogowych oraz wspomniany tunel tramwajowy. Koszt całego przedsięwzięcia to 803,5 mln zł, a ze spłatą kredytu - ok. 1,2 mld zł. Inwestycja ma być gotowa na koniec 2021 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto