Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Przebudowa wiaduktu pod Halą Targową oficjalnie zakończona, ale na kolei dzieje się jeszcze sporo

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Wiadukt pod Halą Targową
Wiadukt pod Halą Targową PKP PLK
"160 lat temu pierwsze pociągi przejechały po kamiennym moście, wybudowanym nad starorzeczem Wisły. Dziś kończymy modernizację wiaduktu nad ul. Grzegórzecką, który został dostosowany do potrzeb współczesnej kolei. Wykonawcy pod okiem służb konserwatorskich dokładają starań, by z zewnątrz w jak największym stopniu przypominał oryginał" - podało PKP PLK. Niemal równocześnie wyremontowano stację w Prokocim i stworzono bezkolizyjny przejazd pod Krakowem. A w okolicy wiaduktu, przy ul. Blich prace dopiero się rozpoczęły... pod estakadami, nad Parkiem Kolejowym.

Wiadukt nad Grzegórzecką

Wadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką powstał w 1863 roku jako część linii kolejowej łączącej Kraków z Lwowem. Początkowo był mostem nad starorzeczem Wisły. Po dwudziestu latach i budowie ul. Grzegórzeckiej przyjął obecną formę. W 2017 roku PKP PLK przystąpiły do modernizacji krakowskiej linii średnicowej, której wiadukt jest ważnym elementem. Decyzja władz konserwatorskich z 2015 r. dotyczyła zgody na przeprowadzenie w ramach prac poszerzenia wiaduktu, wzmocnienia konstrukcji oraz rozebrania jego okładziny i po poszerzeniu obiektu ułożenia jej na elewacji dobudowanej części. Podczas prac okazało się jednak, iż trudno podjąć decyzję, by wprowadzić takie rozwiązanie i dzięki niemu w przyszłości zagwarantować bezpieczeństwo pasażerom.

Najpierw rozbudowano wiadukt od strony Hali Targowej. Później przez wiele miesięcy PKP PLK nie miało zgody od władz konserwatorskich na przeprowadzenie robót dotyczących rozebrania zabytkowego obiektu od strony ul. Dietla. To opóźniało całą inwestycję. PKP PLK zwróciło się więc do władz konserwatorskich o wykreślenie zabytku z rejestru „z uwagi na ważny interes państwa”. Wpis do rejestru uchyliła we wrześniu 2021 r. decyzja ministerialna. To dało zielone światło dla kontynuowania prac.

sc]Blich i Park Kolejowy[/sc]

Przy ulicy Blich estakady kolejowe są już gotowe. Teraz czas na wykorzystanie przestrzeni pod nimi z korzyścią dla krakowian. Pod torami samorząd ruszył z pracami przy tzw. "Parku Kolejowym". W pierwszej kolejności powstają instalacje podziemne.

Stacja Prokocim

Otwarte jest już nowe przejście podziemne przy przystanku Kraków Prokocim. Obiekt nie tylko ułatwia poruszanie się między peronami, ale również umożliwia dotarcie od ul. Solarzy do ul. Kosiarzy.

Kokotów

Otwarto nowy bezkolizyjny przejazd pod linią kolejową w Kokotowie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększyły bezpieczeństwo w komunikacji kolejowej i drogowej, a okoliczni mieszkańcy zyskali wygodny dostęp do zmodernizowanego przystanku.

Czy Sejm będzie maszynką do głosowania?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Przebudowa wiaduktu pod Halą Targową oficjalnie zakończona, ale na kolei dzieje się jeszcze sporo - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto