Kraków. Przebudowa al. 29 Listopada budzi kontrowersje

Piotr Tymczak
Mieszkańcy są też oburzeni tym, że ścieżkę rowerową wyznaczono na prywatnym terenie w miejscu, gdzie obecnie rosną drzewa.

Wiele kontrowersji wśród mieszkańców wywołał projekt przebudowy al. 29 Listopada. Inwestycja dotyczy odcinka tej drogi o długości ok. 2,6 km, która od skrzyżowania z ul. Opolską do granic miasta będzie mieć po dwa, a miejscami trzy pasy ruchu w każdym z kierunków. Protestujący uważają jednak, że miasto powinno budować, ale z rozsądkiem - bez zawłaszczania własności prywatnej i niszczenia zieleni, kiedy nie jest to konieczne.

Sprzeciw wobec planów rozbudowy al. 29 Listopada wyraziła Parafia pw. Pana Jezusa Dobrego Pasterza z ul. Dobrego Pasterza 4. Tam wysiłkiem parafian przy kościele powstał ogród. - Projekt obejmuje zajęcie pod inwestycję dużej części zielonego terenu. Trzeba będzie przesunąć pomnik św. Jana Pawła II. Tak miało być też z dzwonnicą, ale udało się ją ocalić - mówi Dionizy Jedynak, proboszcz parafii pw. Pana Jezusa Dobrego Pasterza. Przypomina, że w rejonie kościoła są dwa pasy ruchu. Część ogrodu ma być zabrana pod budowę prawoskrętu w ul. Dobrego Pasterza oraz ścieżki rowerowej.

W Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu podkreślają, że proponowane rozwiązanie będzie służyć poprawie ruchu komunikacji zbiorowej (autobusy, busy).

Specustawa ważniejsza niż plan

Urząd przekonuje: „Rozwiązania projektowe dotyczące rozbudowy al. 29 Listopada w sposób optymalny wpisują się w istniejące zagospodarowanie terenu, zapewniając poprawę m.in. bezpieczeństwa poruszania się ludzi, w tym wiernych, udających się na uroczystości religijne”.

Protestujący alarmują natomiast, że koncepcja jest niezgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla obszaru Prądnik Czerwony-Zachód. Zwracają uwagę, że linia rozgraniczająca drogę i obszar kultu religijnego została w planie zagospodarowania wyznaczona w odległości 2,4 - 5,7 m od drogi, a w projekcie zwiększono ją do 8,5 m (od południa) i 14 m (od strony skrzyżowania z ul. Dobrego Pasterza).

W ZIKiT wyjaśniają, że inwestycja jest realizowana w oparciu o specustawę drogową i w związku z tym przebieg drogi nie musi być zgodny z planem miejscowym.

Jacek Sempek, przewodniczący rady parafialnej komentuje: - Ze specustawy powinno się korzystać, jeżeli mamy sto procent pewności, że rozwiązania są konieczne, a wszelkie możliwości zostały wyczerpane.

Parafianie pytają czy przebudowa al. 29 Listopada w proponowanym zakresie jest zasadna, skoro zapadły decyzje o budowie dwóch innych ważnych tras - północnej obwodnicy Krakowa oraz ul. Iwaszki (połączenie ul. Strzelców z al. 29 Listopada). Ale przebudowa al. 29 Listopada jest już w trakcie realizacji. W przetargu na to zadanie zwyciężyła firma Strabag. Koszt inwestycji to 95 mln zł, termin realizacji wyznaczono na koniec 2021 r.

Problem ze ścieżką rowerową

To nie koniec kontrowersji związanych z rozbudową al. 29 Listopada. Ostatnio radni dzielnicowi ze Starego Miasta negatywnie zaopiniowali koncepcję budowy ścieżki rowerowej na odcinku od ul. Żelaznej do ul. Opolskiej. Doszło bowiem do absurdalnej sytuacji, w której projektant poprowadził ją po… terenie Wspólnoty Mieszkaniowej Al. 29 Listopada 32 D. Mieszkańcy są oburzeni i twierdzą, że kuriozalne jest po pierwsze wchodzenie z inwestycją na czyjś teren, a po drugie nawet gdyby tak poprowadzić ścieżkę, to trzeba by wyciąć pod nią drzewa. A zieleni jest tam i tak mało. -Nie było żadnych konsultacji w tej sprawie - mówi Lidia Łojek, wiceprezes wspólnoty.

Obrazowo wygląda to w ten sposób: za ekranami akustycznymi ciągnie się chodnik, a obok jest pas zieleni. To teren miasta. Od trawnika i chodnika, które należą już do wspólnoty, oddzielają go biało-czerwone słupki. I to właśnie bliżej bloku miałaby biec ścieżka, której w tej formie mieszkańcy są przeciwni. Twierdzą, że doprowadzi to do groźnych sytuacji dla wszystkich uczestników ruchu.

W ZIKiT zapewniają, że ścieżka została tak poprowadzona, aby uchronić jak najwięcej zieleni. Twierdzą, że zarówno koncepcja, jak i plan funkcjonalno-użytkowy jest jeszcze na etapie uzgodnień. „Jednocześnie jest już po zaopiniowaniu Zespołu ds. Audytów Rowerowych, który daje możliwość wypowiedzenia się wszystkim zainteresowanym mieszkańcom. Jest to rodzaj konsultacji społecznych” - zaznaczają w ZIKiT. Mieszkańcy przekonują, że takich konsultacji nie było.

Co do poprowadzenia ścieżki po terenie wspólnoty, urzędnicy komentują krótko: „Jeżeli inwestycja wchodzi w tereny prywatne, to przewidziana jest rekompensata dla ich właścicieli”. Tyle że mieszkańcom nie o to chodzi. Nie chcą, aby ścieżka w ogóle przebiegała po terenie wspólnoty.

Niepokoją się również mieszkańcy ul. Belwederczyków. Twierdzą, że po przebudowie al. 29 Listopada zostanie zlikwidowana możliwość skrętu w tę drogę dla jadących od strony Krakowa. W ZIKiT twierdzą, że na początku przewidywano możliwość nawrotki na wysokości ul. Witkowickiej i Węgrzeckiej. „Przy tej koncepcji nie była brana pod uwagę budowa Północnej Obwodnicy Krakowa” - czytamy w odpowiedzi. Urzędnicy sami przyznają, że procedura uzyskania decyzji środowiskowej dla przebudowy al. 29 Listopada się przeciągała, dlatego prawdopodobnie roboty zbiegną się w czasie z budową obwodnicy. W ramach drugiej inwestycji powstanie rondo i właśnie tam ma być możliwość nawrotki.

Przebudowa al. 29 Listopada

- od ul. Opolskiej do granicy miasta - dwa, a na niektórych odcinkach trzy pasy ruchu w każdym kierunku.

- kierunki jazdy rozdzielone wyspą lub barierą betonową.

- obustronne pasy dla komunikacji zbiorowej.

- w rejonie skrzyżowania z ul. Dobrego Pasterza pasy do lewo- i prawoskrętu.

- pasy do lewo i prawoskrętu w ul. Nad Strugą.

- chodniki po obu stronach o szerokości 2 m oraz ścieżki rowerowe - 2 m, oprócz odcinka pomiędzy skrzyżowaniem z ul. Witkowicką i Węgrzecką, a skrzyżowaniem z ul. Iwaszki, gdzie mają być obustronne ciągi pieszo-rowerowe (4 m) oraz na odcinku od skrzyżowania z ul. Rybianka do skrzyżowania z ul. Nad Strugą - tam jednostronna ścieżka po stronie południowo-wschodniej. Po stronie północno-zachodniej zaplanowano wykonanie ciągu pieszo-rowerowego szerokości 3,5m.

Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!

Dzieje się w Krakowie

Pedofile i gwałciciele z Małopolski. Oni są w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym [LISTY GOŃCZE, ZDJĘCIA]

WIDEO: Jak walczyć ze świątecznymi kaloriami?

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krakus
Tak -- i gdy bedzie Gibała to wszystko będzie zrobione , ulice wyremontowane, korków nie będzie , smogu też nie będzie autostrada północ- południe ! Wszystko będzie ! Ale będzie cudownie ! NAIWNY NARÓD !
G
Gość
Plan rozbudowy Al.29 Listopada jest studium-nie ma nic wspólnego z realizacją - jak to w Kraku plany sobie, życie sobie. Po skonfrontowaniu go ze stanem faktycznym, nabrałem wątpliwości i zadałem pytania o "wykonalność" tego studium w UMK. Odpowiedź poniżej. Jeśli spojrzycie na plany-droga będzie 1-pasowa:jak to w mieście Królów Polskich - staromodnie, nienowocześnie.Nadzieja, że znikną drewniane słupy przydrożne. Tutaj:
"rozbudowa al. 29 Listopada na odcinku od ul. Opolskiej do granicy miasta Krakowa ma być realizowana w formule zaprojektuj – wybuduj:
24 maja 2017 wyłoniony został wykonawca. Obecnie Wykonawca przygotowuje dokumentację potrzebną do decyzji ZRID- termin przesunięty na 30 listopada 2018, co spowodowane było tym, że w trakcie realizacji umowy, w wyniku wnoszonych przez osoby trzecie uwag do dokumentacji geologiczno-inżynierskiej oraz wniesieniu odwołania od decyzji nr WS-06-6540.142.2017.MC z 17 listopada 2017 r. przedłużeniu uległo postępowanie (ponad 200 dni) w sprawie o zatwierdzenie projektu robót geologicznych do dokumentacji geologiczno-inżynierskiej dla zadania „Rozbudowa Al. 29-Listopada" w związku z czym przekroczono zakreślony przez prawo termin wydania decyzji. Skutkiem było zawarcie aneksu do umowy, przesuwającego termin
Status planistyczny terenu od wlotu ul. Powstańców:
1)https://www.bip.krakow.pl/?dok_id=61192
2)https://www.bip.krakow.pl/?dok_id=15920
3)https://www.bip.krakow.pl/?dok_id=81833
k
kr
* Zobaczcie zdj. 5, skręt w lewo ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej jadąc z miasta. To chyba jakaś pomyłka
* Nigdzie nie ma informacji jak będzie rozwiązany ruch w czasie budowy.
T
Tst
Tak dla Gibały albo innego niezależnego. Nie dla Majchrowskiego i dotychczasowych urzedasow
M
Miglanc
Parking na dodatkach miasta i darmowe rowery dla pracujących. PARKUJ I PEDALUJ
O CHOLERA Zapomniałem że ścieżki też nie błędzie bo 5 drzewek przeszkadza. Więc proponuję PARKUJ I ZASUWAJ NA BUTACH.
Zachęcam szczególnie dziś
K
Kot bez butów
Odwołać Majcrowskiego i kolegów jego. Pozdrooooo
J
Jola
noooooooooooooo , wreszcie !!!!! okrutnie długo to trwa !!!! dla dobra wspólnego Pan Bóg jest życzliwy Księże Proboszczu i prosimy nie utrudniać , bo codzienne przemieszczanie się ta aleja to droga przez mękę !!
G
Grzegorz
Ta droga jest konieczna i wyczekiwana od co najmniej 10 lat. Wjazd od strony Warszawy do Krakowa to największa porażka tego miasta. Średni czas podróży z Węgrzc do Skrzyżowania z ulicą Opolską w godzinach porannych wynosi ok. 1 godz. Mówimy o odcinku 2,5 - 3 km. Czytając ten artykuł mam następujące pytania:
- w jaki sposób północna obwodnica Krakowa (która ma powstać w 2023 roku) biegnąca w kierunku wschód - zachód odciąży al. 29 listopada (północ -południe)?
- jak ulica Iwaszki, która będzie prowadziła do Batowic przyczyni się do zmniejszenia korków? I tak setki aut dziennie podróżuje przez Węgrzce do Batowic?
- uważam, że projekt tej drogi i tak jest dosyć okrojony. Tam powinny powstać co najmniej dwa wiadukty, aby droga była bezkolizyjna (w okolicy Dobrego Pasterza i Kuźnicy Kołłątajowskiej)

Apeluję do osób mających zastrzeżenia co do budowy tej drogi o zdrowy rozsądek i zrozumienie potrzeb kierowców dojeżdżających codzienni z północy Krakowa. Nie ma innych środków transportu z tej strony Krakowa (pociągi i tramwaje nie jężdżą tu, a autobusy stoją w takich samych korkach jak samochody, podróż rowerem jest niebezpieczna i ze względu na wieczne korki szkodliwa dla zdrowia).

Tak dla budowy al. 29 listopada !
Dodaj ogłoszenie