Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków: miasto zrezygnuje z podziemnych parkingów? Firmy boją się inwestować

P. Rąpalski, M. Wrzos
Jakub Popiel
Los parkingów podziemnych stoi pod znakiem zapytania. Miały wyrastać w Krakowie jeden po drugim, ale na razie powstał tylko jeden, pod placem Na Groblach. Sęk jednak w tym, że prawie nikt na nim nie parkuje.

Z kolei firmy, które miały budować parkingi dla gminy i na nich zarabiać, boją się niepewnego interesu. Negocjacje gminy z nimi przeciągają się w nieskończoność, a ulice miasta zastawione są samochodami.

Otwarty półtora roku temu parking podziemny pod pl. Na Groblach zapewnił wprawdzie dodatkowe 600 miejsc postojowych, ale świeci pustkami. - Siedem zł za godz. to stanowczo za dużo. Kierowcy zawsze będą szukać miejsc, gdzie zapłacą mniej - twierdzi Stanisław Albricht, autor projektu programu parkingowego dla Krakowa do roku 2025.

Czytaj także: Zabójstwo 'Człowieka': siódmy zatrzymany

Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski o przyszłość garażu pod pl. Na grobach jest jednak spokojny. - Parking zapełni się, gdy ruszy sezon turystyczny - wróży Majchrowski. Jednak turyści, zamiast płacić kilkadziesiąt zł za kilkugodzinny postój na parkingu, mogą zdecydować się na nielegalne parkowanie w mieście. - Przy tak wysokiej cenie za parking mogą podejmować to ryzyko - twierdzi Marek Anioł, rzecznik straży miejskiej w Krakowie. - Za mandat zapłacą bowiem niewiele więcej.

W najbliższych latach gmina planowała wybudowanie kolejnych parkingów. Trzech podziemnych: pod placem Biskupim (280 miejsc, koszt 29 mln zł), pod placem przy skrzyżowaniu ulic Dietla i Wielopole (170 miesc, 20 mln zł) i przy al. Focha. (150 miejsc, 15 mln zł) oraz naziemnego przy KS Korona (250 miejsc, 18 mln zł). Dotychczas na realizację nie może też doczekać się parking przy Nowym Kleparzu, który miał powstać wraz z przebudową skrzyżowania z alejami. O dwóch parkingach przy stadionie Wisły na razie nawet się nie mówi, skoro sam stadion nie może doczekać się końca budowy.

- Inwestorzy boją się ryzykować, że koszty się nie zwrócą - twierdzi Albricht. - Trzeba rozszerzyć strefę płatnego parkowania i wprowadzić taką samą stawkę, ok. 3 zł, na parkingu podziemnym i w okolicy - mówi.

Na razie gmina prowadzi negocjacje, mające wyłonić koncesjonariuszy. - Będziemy starać się zaoferować bardziej elastyczne warunki - zapewnia Agnieszka Ślusarczyk-Motyka z Wydziału Inwestycji UMK. Pięć mln zł jest zabezpieczone na ewentualne współfinansowanie budowy przy al. Focha. To ok. 30 proc. kosztów - mówi. Nie ma jednak dodatkowych pieniędzy na pozostałe parkingi.

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail.Zapisz się do newslettera!

Polecamy w serwisie kryminalnamalopolska.pl: Kradł benzynę na angielskich numerach
Sportowetempo.pl. Najlepszy serwis sportowy

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto