Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Gdzie standardowy autobus nie może tam... midi pojedzie. Cztery nowe autobusy i jeden wyjątkowy zabytek

Marcin Banasik
Marcin Banasik
Fot. MPK SA w Krakowie
13 grudnia na ulice Krakowa wyjechały nowe autobusy midi, które zostały wyprodukowane przez firmę Solaris Bus & Coach. Prezentacji czterech nowoczesnych pojazdów towarzyszył pokaz historycznego autobusu MAN SL 200, który został wyremontowany przez pracowników MPK SA w Krakowie.

Na trasach o mniejszym napełnieniu

Autobusy midi, o długości blisko 9 m, będą wykorzystywane na trasach o mniejszym napełnieniu oraz tam, gdzie ze względu na wąskie ulice i drogi nie mogą przejechać standardowe autobusy.

– O tym, że tego rodzaju pojazdy są potrzebne w Krakowie świadczy chociażby uruchomiona zaledwie kilka dni temu linia nr 180 kursująca z os. Na Stoku do Grębałowa, która jest obsługiwana przez najmniejsze pojazdy, jakie posiadamy. To potwierdza, że Kraków potrzebuje różnorodnego rodzaju taboru, nie tylko przegubowych, ale także małych autobusów – powiedział Mariusz Szałkowski, wiceprezes MPK SA w Krakowie, podczas prezentacji na terenie zajezdni Bieńczyce.

Za dostawę czterech nowych pojazdów w formie leasingu odpowiadało konsorcjum firm Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. oraz Millennium Leasing Sp. z o.o. Koszt tej inwestycji to blisko 8,5 mln zł brutto.

Platforma dla osób poruszających się na wózkach

Wszystkie autobusy są niskopodłogowe, wyposażone w platformę dla osób poruszających się na wózkach, klimatyzację i monitoring. Silniki autobusów spełniają europejską normę Euro 6. Obecnie MPK SA w Krakowie posiada już 40 pojazdów typu midi. Przypomnijmy, że MPK czeka jeszcze na dostawę czterech nowych autobusów mini, których długość nie przekracza 8 m.

Prezentacji nowych autobusów wyjątkowo towarzyszył pokaz historycznego autobusu MAN SL 200 o numerze taborowym 16005, który został wyremontowany przez pracowników MPK SA w Krakowie.

Autobusy MAN SL 200 produkowane były w latach 1973–1986 w fabryce Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG (M.A.N.) w Norymberdze. Na krakowskich ulicach pojawiły się na początku 1990 r., kiedy to krakowskie MPK z Norymbergi otrzymało cztery używane pojazdy tego typu wraz tramwajami T4 oraz B4.

Pierwsze w Krakowie autobusy z automatyczną skrzynią biegów

Autobusy MAN były pierwszymi autobusami zza zachodniej granicy eksploatowanymi przez przedsiębiorstwa komunikacyjne w Polsce. Były też pierwszymi w Krakowie autobusami z automatyczną skrzynią biegów. Wszystkie egzemplarze stacjonowały w zajezdni Bieńczyce, gdzie posiadały numery 16601, 16602, 16603 oraz 16604. Najczęściej wysyłane były na linie nr 125, 153 czy 198. W 1996 r. zakończono eksploatację tych pojazdów. Pojazd o numerze 16604 został zachowany, jako muzealny i znajduje się w zasobach Muzeum Inżynierii i Techniki.

Bolt nagra pasażerów

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Gdzie standardowy autobus nie może tam... midi pojedzie. Cztery nowe autobusy i jeden wyjątkowy zabytek - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto