Mayors Challenge jest konkursem mającym na celu zainspirowanie miast do opracowania nowatorskich koncepcji rozwiązania głównych bolączek życia w mieście i podniesienia komfortu życia, które można by wdrożyć w innych miastach Zdobywca nagrody głównej otrzyma 5 milionów euro za najbardziej kreatywną i możliwą do wprowadzenia w innych miastach koncepcję. Czterem dodatkowym miastom przyznana zostanie nagroda w wysokości 1 miliona euro, a wszystkich zwycięzców poznamy jesienią. Kraków proponuje inteligentne, spersonalizowane programy motywacyjne w zakresie transportu oraz bezproblemowy i jednolity system płatności za transport publiczny w celu skłonienia mieszkańców do wyboru ekologicznych środków transportu. Jest jednym z trzech polskich miast rywalizujących w finałach; pozostałymi są Gdańsk i Warszawa.
Rozwiązania zaproponowane przez finalistów dotyczą najbardziej problematycznych kwestii w Europie: bezrobocia młodych ludzi, starzenia się populacji, zaangażowania obywateli w sprawy publiczne, rozwoju gospodarczego, ochrony środowiska i wydajności energetycznej, służby zdrowia i bezpieczeństwa publicznego oraz poprawy efektywności działań administracyjnych.
„Europejskie miasta przystąpiły do tegorocznego konkursu Mayors Challenge ze śmiałymi i twórczymi pomysłami, które mają szansę podnieść komfort życia na całym kontynencie i świecie” – powiedział Michael R. Bloomberg, filantrop i 108. burmistrz miasta Nowy Jork. „Miasta borykają się z wieloma pilnymi wyzwaniami – począwszy od zmian klimatycznych, poprzez izolację społeczną, aż po bezrobocie młodych ludzi. Potrzebujemy w miastach przywódców, którzy będą nieustannie sięgać po nowe, innowacyjne metody rozwiązywania problemów życia w mieście i podzielą się sprawdzonymi środkami z liderami innych miast. O to właśnie chodzi w konkursie Mayors Challenge.”
Mayors Challenge w edycji 2013-2014 jest pierwszym konkursem przeprowadzanym przez organizację Bloomberg Philanthropies w Europie. Jego inauguracyjna edycja odbyła się w Stanach Zjednoczonych. Do udziału zaproszono miasta liczące co najmniej 100 tysięcy mieszkańców. Miasta, które zakwalifikowały się do finału, mają od poniżej 250 tysięcy mieszkańców do ponad 1 miliona i reprezentują 11 krajów Europy. Zostały wybrane spośród 155 kandydatów, zaś proponowane przez nich rozwiązania (zob. poniższa lista) ilustrują zarówno złożone wyzwania, jak i typowe problemy miejskie, z którymi mierzą się miasta i regiony.
Finaliści wezmą udział w Bloomberg Ideas Camp (warsztacie koncepcji Bloomberg), dwudniowej konferencji, na której zbiorą się liderzy z każdego miasta oraz eksperci w zakresie wiodących innowacji, strategii i programu, którzy pomogą zespołom wzbogacić ich koncepcje. Ideas Camp ma się odbyć w czerwcu, w Berlinie.
Informacje o dalszych etapach konkursu na stronie Organizatora.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?