- Małopolska kolej jest coraz bardziej nowoczesna. Mamy jedną z najbardziej atrakcyjnych ofert przewozów kolejowych w Polsce - podkreśla wicemarszałek Małopolski Łukasz Smółka.
W Małopolsce każdego dnia realizowanych jest ponad 440 przejazdów pociągami w ramach połączeń organizowanych przez władze województwa (209 przez Polregio, 200 przez Koleje Małopolskie, 34 przez Koleje Śląskie). Z każdym rokiem rośnie praca eksploatacyjna w transporcie kolejowym w regionie oraz dofinansowanie przewozów ze strony Województwa Małopolskiego. W 2010 r. była to kwota niespełna 70 mln zł, w 2015 r. prawie 90 mln zł, w 2020 r. - 160 mln zł, w 2022 r. - 230 mln zł, a w tym roku na ten cel władze województwa zamierzają przekazać prawie 330 mln zł. Przewoźnicy kolejowy w Małopolsce przewożą coraz więcej pasażerów, w 2022 r. padł rekord - z oferty skorzystało 16,4 mln osób.
Rozwój kolei w regionie jest możliwy dzięki coraz większym nakładom finansowym ze strony władz województwa na dopłaty do organizowania przewozów pasażerskich, zakupy pociągów i budowę zaplecza technicznego. W 2010 r. na ten cel przeznaczono ponad 81 mln zł, w 2015 r. już ponad 190 mln zł, w 2021 r. - ponad 536 mln zł (w dużej mierze to środki na zakup nowych pojazdów szynowych), w 2022 r. - ponad 322 mln zł. Plan na ten rok jest taki, by na dofinansowanie przewozów przeznaczyć prawie 330 mln zł.
Zwiększenie popularności przewozów kolejowych w Małopolsce i liczby korzystających z nich pasażerów mają zapewnić nowe inwestycje realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe oraz zwiększanie taboru kolejowego.
W połowie tego roku planowane jest zakończenie gigantycznego przedsięwzięcia „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” za 1,2 mld zł, w ramach którego powstaje dodatkowa par torów dla zwiększenia możliwości szybkiej kolei aglomeracyjnej. W tym roku oddany do użytku ma być także nowy przystanek kolejowy Kraków - Grzegórzki.
Trwają też rozmowy władz regionu, Krakowa oraz pozostałych gmin wchodzących w skład aglomeracji w sprawie wprowadzenia od połowy roku biletu aglomeracyjnego, który umożliwiłby przejazdy pociągami, a także pojazdami komunikacji miejskiej - tramwajami i autobusami. Była propozycja, by taki miesięczny bilet kosztował 119 zł i zastąpiłby bilet miesięczny w Krakowie na przejazdy autobusami i tramwajami za 80 zł. Nie zgodzili się na to radni miejscy.
Teraz brany jest pod uwagę bilet za 109 zł. "To taka kwestia, że 109 zł musi być. Tego wymaga kolej. Jak damy mniej, dopłacimy różnicę. Bez sensu. Są różne koncepcje. Nie chcę ich zdradzać, żeby nie było wielkiej dyskusji" - powiedział Radiu Kraków prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. Przyznał, że propozycje zostaną przedstawione radnym.
Władze małopolski rozważają natomiast, by wprowadzić bilety wieloprzejazdowe, na wzór karnetów narciarskich, np. na 10 czy 5 przejazdów. Propozycje w tym zakresie mogą być przedstawione wiosną. Na razie prowadzone są analizy, jakie rozwiązanie byłoby najlepsze dla pasażerów.
- Biorąc pod uwagę zmianę przepisów dotyczących pracy zdalnej przygotowujemy się do wprowadzenia oferty biletów wieloprzejazdowych. Na dziś trudno jeszcze dokładnie określić ile to będzie przejazdów - mówi wicemarszałek Łukasz Smółka.
Polska w czołówce Europy! Jest raport CBRE
- Tu zakupów już nie zrobimy. Te sklepy zniknęły na dobre z krakowskich galerii
- Ta dzielnica Krakowa przeszła ogromną metamorfozę! Dawniej były tu... pola
- Tanie mieszkania od komornika. Te licytacje komornicze odbędą się w marcu
- TOP 10 miejsc na zimową wycieczkę w okolicach Krakowa!
- Oto 10 powodów, przez które życie w Krakowie bywa nieznośne
- Zobacz najpiękniejsze kreacje z małopolskich studniówek 2023 cz. II
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?