Przed przygotowaniem wniosku o płatność warto skorzystać z ogólnodostępnych bezpłatnych poradników, które zostały przygotowane m.in. przez instytucje pośredniczące. Zawsze można się zwrócić o poradę do pracowników punktu informacyjnego lub instytucji, w której składaliśmy wniosek.
Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach programu operacyjnego beneficjent jest zobowiązany do przygotowania nie rzadziej niż raz na kwartał wniosku o płatność, który ukazuje postęp rzeczowy oraz finansowy realizacji projektu. Nawet jeśli nie ma ruchów finansowych, beneficjent jest zobowiązany do składania wniosków o płatność o charakterze sprawozdawczym.
Nawet drobne błędy we wnioskach o płatność wymagają wprowadzania korekt, które opóźniają rozliczenie. Z kolei te opóźnienia w wypłatach często uniemożliwiają realizację kolejnych działań przewidzianych w harmonogramie, co może doprowadzić do tego, że będziemy zmuszeni do wydłużenia okresu realizacji całego projektu.
Jakie błędy zdarzają się najczęściej? Beneficjenci wpisują nieprawidłowy okres realizacji projektu, który nie jest zgodny z aktualną wersją wniosku o dofinansowanie. Ponadto często podają niewystarczające informacje o tzw. postępie rzeczowym projektu - zbyt ogólnie opisują działania zrealizowane w rozliczanym okresie, nie odwołują się do zapisów przedstawionych w harmonogramie, rezultatów i wskaźników opisanych we wniosku o dofinansowanie projektu. Przy przygotowaniu opisu należy pamiętać także o tym, że musi on zawierać wyczerpujące informacje dotyczące stosowania w projekcie zasady równych szans.
Kolejnym często spotykanym problemem jest podawanie nieprecyzyjnych danych dotyczących zapłaty za dany dokument. Jeżeli zapłata nastąpiła w kilku ratach, należy podać wszystkie daty. Błąd ten zdarza się szczególnie często przy rozliczaniu wynagrodzeń. W ich przypadku beneficjent musi podać nie tylko datę wypłaty wynagrodzenia netto, ale również wszystkie daty zapłaty składek ubezpieczeniowych pracownika oraz pracodawcy.
Liczne pomyłki zdarzają się przy podawaniu kwot brutto i netto, które muszą się zgadzać z kwotami znajdującymi się na rozliczanym dokumencie księgowym, niezależnie od tego, czy rozliczamy całą wartość dokumentu, czy tylko jego część. Właściwą kwotę rozliczaną w przedstawianym wniosku o płatność należy wpisać w kolumnie "wydatki kwalifikowalne".
Beneficjenci mają również problemy z poprawnym obliczaniem kosztów, które są rozliczane ryczałtem. Jeżeli stosujemy ryczałtowe rozliczenie kosztów pośrednich, we wniosku o płatność należy wskazać właściwy procent kosztów wyliczony na podstawie rozliczanych w opisywanym okresie kosztów bezpośrednich. Beneficjent rozlicza założony we wniosku o dofinansowanie procent kosztów pośrednich niezależnie od tego, czy w rozliczanym okresie dokonał refundacji kosztów pośrednich z konta projektu.
I na koniec istotny drobiazg, o którym beneficjenci również często zapominają - pod wnioskiem musi się podpisać osoba upoważniona do reprezentowania beneficjenta. Błąd ten popełniają najczęściej jednostki samorządu terytorialnego, w przypadku których wniosek o płatność musi zostać podpisany przez kierownika jednostki. Należy również pamiętać o tym, że musi go także podpisać i parafować samorządowy skarbnik.
Academy(c) Awards. Plebiscyt na najlepszy akademik Krakowa!
Wybieramy najpiękniejszy rynek w Małopolsce! Weź udział w plebiscycie i oddaj głos!
Mieszkania Kraków. Sprawdź nowy serwis
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?