Darmowa komunikacja miejska w centrum? Tak radni chcą walczyć ze smogiem

Redakcja
Radni dzielnicy I mają nietypowy pomysł na zmniejszenie ...
Radni dzielnicy I mają nietypowy pomysł na zmniejszenie ... Jan Graczyński/ arch. MM
Radni dzielnicy I mają nietypowy pomysł na zmniejszenie zanieczyszczeń i ruchu w centrum. Proponują wprowadzenie darmowej komunikacji miejskiej w obrębie II obwodnicy.

23 stycznia rada Starego Miasta podjęła uchwałę o skierowaniu wniosku do prezydenta Krakowa o rozważenie wprowadzenia na okres próbny bezpłatnej komunikacji miejskiej w obrębie II obwodnicy w Krakowie.

Zobacz też: Remont Mogilskiej: Nowy rozkład komunikacji miejskiej w Krakowie od 1 lutego [trasy, objazdy, bilety]

- Postulowaliśmy jakiś czas temu o wprowadzenie darmowej komunikacji, albo zniżek dla osób płacących podatki w Krakowie, ale ten projekt utknął w martwym punkcie, dlatego włączając się w politykę ograniczania ruchu i zmniejszania zanieczyszczeń w centrum proponujemy wprowadzenie darmowej komunikacji w obrębie tak zwanej drugiej obwodnicy - mówi radny Aleksander Miszalski.

Radni chcą się włączyć w walkę z zanieczyszczonym powietrzem i trudnościami komunikacyjnymi w centrum, ale przekonują, że same nakazy i zakazy to za mało.

- Od lutego będzie poszerzona strefa płatnego parkowania, planowane jest też wprowadzenie ruchu jednokierunkowego wokół Plant. My proponujemy eksperyment z komunikacją miejską. Chodzi o to, żeby były nie tylko same zakazy i nakazy, ale też jakiś bonus dla mieszkańców i turystów korzystających ze zbiorowych środków transportu - wyjaśnia Miszalski.

Zobacz też: Miasto planuje jednokierunkowy ruch wokół Plant [mapa, projekt]

Radni uważają, że takie rozwiązanie zmniejszy korki i stężenie smogu w centrum, poprawi atrakcyjność turystyczną Starego Miasta, zwiększy dostęp do miejsc parkingowych, przesunie ciężar obsługi strumieni pasażerskich na komunikację publiczną, a przede wszystkim podniesie komfort życia mieszkańców.

- Wprowadzenie darmowych przejazdów w centrum spowoduje, że duża część użytkowników samochodów w centrum z własnej woli przesiądzie się na komunikację miejską. Ponadto mieszkańcy posiadający bilet na jedną linię nie musieliby kupować biletów jednorazowych, żeby pozałatwiać swoje sprawy w centrum, a turyści swobodnie mogliby się poruszać pomiędzy zabytkami, co zwiększy atrakcyjność miasta - wylicza radny.

Zobacz też: Aplikacje ostrzegą przed krakowskim smogiem [przegląd]

Zapytany, czy nie obawia się, że część mieszkańców może się czuć pokrzywdzona, że różnicuje się ich pod względem zamieszkania - wszyscy mieszkający poza obrębem drugiej obwodnicy dalej będą musieli płacić, żeby dojechać do centrum - radny przekonuje, że trzeba myśleć w szerszej perspektywie.

- Stare Miasto jest specyficzne - jest dobrem wspólnym, z którego wszyscy korzystają praktycznie codziennie, ale dzielnica nie dostaje z tego tytułu dodatkowych środków na remonty i rozwój. Każda zmiana jest bardziej opłacalna dla jednej grupy, a dla innej mniej. Myśląc w ten sposób, można powiedzieć, że strefa płatnego parkowania także jest niesprawiedliwa. Nie jesteśmy w stanie dać wszystkim po równo. Jednakże, jeśli zmniejszy się ruch w centrum, to poprawi się wydajność i skróci czas przejazdu komunikacji miejskiej, a na tym skorzystają wszyscy - przekonuje Aleksander Miszalski.

Zobacz też: Równe traktowanie w strefie płatnego parkowania. Miasto rezygnuje z zasady "czterech ulic"

Radni przewidują, że postulowany pomysł nie powinien znacznie uszczuplić budżetu miejskiego, gdyż pozbawi go tylko pewnej części wpływów z biletów 20-minutowych. Miszalski podkreśla też, że projekt rady jest dopiero wstępem do dyskusji i wymaga koordynacji działań jednostek miejskich.

- Żeby oszacować koszt przedsięwzięcia, trzeba podliczyć jaki dochód przynosi sprzedaż biletów dwudziestominutowych, my nie mamy takiej wiedzy i tym zapewne zajmie się ZIKiT. Cała akcja nie powinna jednak kosztować zbyt dużo, jadnak dla pewności proponujemy wprowadzenie tego rozwiązania na próbny rok - mówi. - Ważnym pytaniem jest także, ile zyskamy - dodaje.

Wjazd samochodem do centrum niemożliwy?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie