Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic. Wykonawca podsumowuje dotychczasowe prace. W grudniu rozpocznie się budowa ważnego tunelu

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Budowa tramwaju do Mistrzejowic. W grudniu ruszą ważne prace z związane z drążeniem tunelu.
Budowa tramwaju do Mistrzejowic. W grudniu ruszą ważne prace z związane z drążeniem tunelu.
Minęło już pięć miesięcy od rozpoczęcia budowy nowej linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Mistrzejowic. Wykonawca podsumował prace wykonane w listopadzie, a także zapowiedział swoje plany na grudzień. W ostatnim tygodniu ubiegłego miesiąca na plac budowy wjechała głębiarka "Lucjan”, co oznacza powrót do głębienia ścian szczelinowych oraz budowy podziemnego przystanku "Rondo Polsad”. Najbardziej wymagającym fragmentem inwestycji jest odcinek między rondami Młyńskim a Barei, gdzie powstaje tunel tramwajowy.

Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic wiąże się z dużymi utrudnieniami. Od 18 listopada obowiązuje etap 2.2 czasowej organizacji ruchu. Dodatkowe zamknięcia oraz zwężenia pasów jezdni pojawiły się na ul. Meissnera oraz ul. Młyńskiej. Zmiany te obowiązują wraz z organizacją ruchu wprowadzoną 21 października.

Głębiarka "Lucjan" wróciła do pracy

W ostatnim tygodniu listopada na plac budowy wjechała głębiarka "Lucjan”, oznacza to powrót do głębienia ścian szczelinowych oraz budowy podziemnego przystanku "Rondo Polsad". Problemy z ciągłością prac prowadzonych głębiarką pojawiły się w październiku, kiedy to wykonawca zdemontował specjalistyczną maszynę do drążenia tunelu wraz z częścią zaplecza technicznego ze względu na wynikłe nieporozumienie z urzędem w sprawie organizacji ruchu na czas robót.

Obecnie, po zakończeniu przygotowań terenu pod budowę tunelu, rozpoczyna się proces głębienia ścian szczelinowych. To żelbetowe konstrukcje wykonywane w wąskich szczelinach w gruncie, pełniące funkcję konstrukcyjnej obudowy tunelu. Ściany te nie tylko minimalizują wpływ wykopu na otoczenie, ale też przejmują parcia gruntu i wód gruntowych. Wykopy sięgać będą ponad 20 metrów w głąb ziemi.

Konstrukcja ścian szczelinowych umożliwia efektywne przenoszenie znacznych obciążeń, co wpływa na stabilność całej budowli. Działa to nie tylko jako zabezpieczenie techniczne, ale także jako element, który minimalizuje zakłócenia w sąsiedztwie obiektu.

Budowa stacji „Rondo Polsad”

Jak zapewnia wykonawca, najważniejsze prace, które zostaną przeprowadzone w grudniu to budowa stacji "Rondo Polsad". Rozpoczną się również prace na rondzie Młyńskim, w tym budowa platform roboczych dla stacji "Rondo Młyńskie”, budowa wyjść ze stacji oraz komory rozjazdowej dla premetra (planowana w przyszłości pierwsza linia ma łączyć się z tunelem linii do Mistrzejowic) – w zakresie ścian szczelinowych.

Zdaniem wykonawcy, najbardziej wymagającym fragmentem inwestycji jest właśnie odcinek między rondami Młyńskim a Barei, gdzie powstaje tunel tramwajowy. Aby go zrealizować, konieczne jest przesunięcie 400-metrowego podziemnego odcinka Sudołu Dominikańskiego, który obecnie przebiega w pasie oddzielającym jezdnie ul. Młyńskiej między rondem Młyńskim a ul. Miechowity. W grudniu będą realizowane prace związane z budową nowego kanału Sudołu Dominikańskiego.

To jednak nie koniec. Kontynuowane będą również prace, które wykonywane są pod ziemią. Przebudową objęte są m.in.: sieci wodociągowe - ok. 5 km, sieci ciepłownicze - ok. 1 km, sieci kanalizacyjne - ok. 9 km, sieci gazowe - ok. 2 km, sieci elektroenergetyczne - ok. 45 km i sieci teletechniczne - ok. 270 km.

Punkt informacyjny już działa

11 grudnia swoją działalność rozpoczął punkt informacyjny budowy KST do Mistrzejowic. Pawilon znajduje się u zbiegu ul. Dobrego Pasterza i Strzelców. Punkt, w którym znajduje się stanowisko recepcyjne a także sala konferencyjna można odwiedzać od poniedziałku do piątku w godz. 8-16. Punkt jest dostosowany dla osób z niepełnosprawnościami. W tym miejscu mieszkańcy mogą uzyskać niezbędne informacje dotyczące technologii budowy, harmonogramu prac, postępu projektu, tymczasowej organizacji ruchu oraz finansowania inwestycji.

„Mali mistrzowie – tramwajem do Mistrzejowic”

28 listopada w jednym z krakowskich przedszkoli odbyły się warsztaty "Mali mistrzowie – tramwajem do Mistrzejowic”, czyli bezpłatne zajęcia edukacyjne podczas których młodzi inżynierowie, poprzez zabawę, zdobywają wiedzę na temat technologii budowy tramwaju i różnych rodzajów transportu publicznego. Poznają także zasady bezpieczeństwa na budowie i w komunikacji miejskiej.

Linia tramwajowa za ponad 1,9 mld zł

Nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia KST połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema – Meissnera. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu.

Oprócz budowy tunelu tramwajowego w rejonie ronda Polsadu, projekt przewiduje też m.in. rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej. Partnerem Prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider konsorcjum), a generalnym wykonawcą – Gülermak sp. z o.o. Z ramienia miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 r.

Przedsięwzięcie ma kosztować ponad 1,9 mld zł. W tej kwocie oprócz kosztów budowy ujęto 20-letni okres utrzymania linii przez partnera prywatnego (Solutions Polska), który przed oddaniem infrastruktury miastu po 20 latach ma też przeprowadzić jej generalny remont.

W jakim kierunku powinna się zmieniać UE?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto