Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Adam Pierończyk gra Komedę [zdjęcia]

Redakcja
adam pierończyk|koncert|zdjęcia|kraków|jazz|gary thomas|nelson veras|max mucha|łukasz żyta|festiwal starzy i młodzi, czyli jazz w Krakowie|lizard king
adam pierończyk|koncert|zdjęcia|kraków|jazz|gary thomas|nelson veras|max mucha|łukasz żyta|festiwal starzy i młodzi, czyli jazz w Krakowie|lizard king Maciej Drewniak
W środę wieczorem fani jazzu wypełnili salę klubu Lizard King przy ul. św. Tomasza, by wysłuchać koncertu Adama Pierończyka i jego gości.

Nasze miasto mogłoby być piękne, ale…


Wczoraj miała miejsce kolejna odsłona XVII Międzynarodowego Festiwalu "Starzy i Młodzi, czyli Jazz w Krakowie", zorganizowanego przez Krakowską Szkołę Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Tym razem na scenie pojawili się Adam Pierończyk (saksofon tenorowy i sopranowy), gość specjalny Gary Thomas (saksofon tenorowy), Nelson Veras (gitara), Max Mucha (kontrabas) oraz Łukasz Żyta (instrumenty perkusyjne, perkusja). Dla artysty była to okazja do zaprezentowania utworów z jego najnowszej płyty Komeda - The Innocent Sorcerer. Tytuł nawiązuje do filmu Andrzeja Wajdy z 1960 roku ("Niewinni czarodzieje"), który portretuje środowisko młodej warszawskiej bohemy tamtych lat. W filmie występują Roman Polański i Krzysztof Komeda, którzy właściwie w dużej mierze grają tu samych siebie.

Sam krążek jest hołdem dla ikony polskiego jazzu Krzysztofa Komedy Trzcińskiego, lecz widzianego oczami Pierończyka, który doskonale rozumie, że zbliżyć się do Mistrza, nie oznacza wcale imitowania go. Jak zaznaczają organizatorzy: "Adam Pierończyk zbliża się do Komedy próbując zrozumieć istotę jego muzyki, a nie naśladując jego brzmienia. Fundamentalna jest rezygnacja z fortepianu, który w pierwszym rzędzie kojarzymy z Komedą. Gitara klasyczna wprowadza przestrzenny, lekki nastrój. Struny nylonowe zamiast stalowych, więcej instrumentów perkusyjnych niż samej perkusji. Echa Coltrane'a, harmonie Billa Evansa, latynoska lekkość, własne uczucia i tematy Komedy, przyciągnięcie uwagi słuchacza i pełne zanurzenie. Muzyka z tego albumu podchodzi do kompozycji Komedy niejako od zewnątrz, odkrywa je na nowo, na nowo aranżuje, okrąża i uaktualnia”.

Adam Pierończyk to czołowy saksofonista, uważany za jednego z najważniejszych i najbardziej kreatywnych artystów dzisiejszej polskiej sceny jazzowej. Newsweek określa Pierończyka jako jednego z jazzmanów, którzy zdecydują o kształcie polskiego jazzu w XXI wieku. Kilkakrotnie nominowany do Nagrody Fryderyka, nieprzerwanie od 2003 roku jest uznany przez Jazz Forum za Najlepszego Saksofonistę Sopranowego, został wyróżniony również przez "Gazetę Wyborczą" jako jeden z pięciu najbardziej wpływowych muzyków jazzowych w Polsce na XXI wiek. Koncertuje na całym świecie, w tym na najważniejszych festiwalach m.in. North Sea Jazz Festival.

Gary Thomas pochodzi z Baltimore, jest jednym z najciekawszych współczesnych instrumentalistów amerykańskich. Współpracował z takimi artystami jak: Steve Coleman, Greg Osby, Joshua Redman, Ravi Coltrane, Geri Allen, Cassandra Wilson, Sam Rivers, John Scofield, Herbie Hancock, Dave Holland, Pat Metheny, Jack DeJohentte, Tony Williams czy Miles Davis. W ostatnim czasie poza działalnością artystyczną poświęca się również pracy pedagogicznej na Johns Hopkins University w rodzinnym Baltimore, gdzie piastuje funkcję Director and Chair of Jazz Studies.

Zobacz też:


Zobacz na MM:Wywiady | Serwis motoryzacyjny | Photo Day - plenery fotograficzne |
Blogi | Zdrowie i uroda | Konkursy MM | MoDO
| Inwestycje | Recenzje | Rowery
od 18 latnarkotyki
Wideo

Jaki alkohol wybierają Polacy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto