Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

112: Lokalizacja telefonu osoby dzwoniącej [statystyki]

Kini
Kini
Jerzy Miller, wojewoda małopolski, uruchomił w Krakowie pilotażowe Centrum Powiadamiania Ratunkowego, które przyjmuje zgłoszenia alarmowe z numeru 112.

Jako pierwsze w Polsce krakowskie centrum ma możliwość automatycznej lokalizacji telefonów stacjonarnych i komórkowych, z których dzwonią osoby ze zgłoszeniami. Do tej pory, gdy była taka potrzeba, służby musiały zwracać się do poszczególnych operatorów z prośbą o zlokalizowanie dzwoniącego.

W CPR można zobaczyć na mapie, z jakiego miejsca dzwoni osoba ze zgłoszeniem. To nie tylko pomaga w udzieleniu pomocy w sytuacji, gdy ktoś nie potrafi podać dokładnej lokalizacji (np. dziecko lub w razie wypadku samochodowego). Automatyczna lokalizacja pomaga również w eliminowaniu fałszywych zgłoszeń. Jeżeli ktoś dzwoni i twierdzi, że widzi pożar na Rynku Głównym w Krakowie, a pracownik centrum widzi, że zgłaszający dzwoni z innej części miasta, to do takiego zgłoszenia służby podchodzą z dużą ostrożnością.

Od momentu uruchomienia CPR odebrano 17 245 rozmów telefonicznych, w tym:

  • z numeru 112:    14 823 rozmów - średnio 31,3 zgłoszeń/h

  • z numeru 998:     2 422 rozmów   -  średnio 5,1 zgłoszeń/h

Telefon alarmowy 112 był odbierany średnio po 4,7 sekundy, obsługa zgłoszenia trwała średnio  65,8 sekundy;

  • 92 %  rozmów odebrano przed upływem 12 sekund (czyli 3 dzwonków telefonicznych), z tego prawie połowę przed upływem 3 sekund (czyli 1 dzwonek telefoniczny),

Telefon alarmowy 998 był odbierany średnio po 9,1 sekundy, obsługa zgłoszenia trwała średnio  53,8 sekundy,

  • 96 % rozmów odebrano przed upływem 12 sekund (czyli 3 dzwonków telefonicznych) z tego jedną piątą przed upływem 3 sekund  (czyli 1 dzwonek telefoniczny).

Z 17 245 wszystkich zgłoszeń telefonicznych tylko 7 167 przekazano  do służb ratunkowych. Pośród nich:

  • 53 % stanowiły zgłoszenia policyjne,
  • 19,5 % stanowiły zgłoszenia dla pogotowia ratunkowego,
  • 18,5 % stanowiły zgłoszenia dla Straży Pożarnej, (w tym z numeru 998 - 52% natomiast z numeru 112 -48 %),
  • 9 % stanowiły zgłoszenia inne (w tym najczęściej do Straży Miejskiej, Pogotowia Gazowego, Pogotowia Energetycznego, dotyczące bezpańskich zwierząt).

Wśród zgłoszeń nieuzasadnionych najczęściej pojawiają się:

  • połączenia bezwiedne - klawiatura telefonu komórkowego nie jest zablokowana i właściciel telefonu nie wie, że telefon wykonuje połączenie,
  • dzieci podczas zabawy świadomie i nieświadomie wykręcają numer alarmowy,
  • prośby o podanie numerów telefonów do różnych instytucji,
  • pomyłki przy wykręcaniu prefiksu numerów krakowskich (12).

Wśród zgłoszeń przekazywanych policji największą liczbę (prawie 30%) stanowią zgłoszenia o kolizjach drogowych (bez ofiar) oraz interwencje domowe, zakłócenia ciszy nocnej, awantury (prawie 20%).

Wśród zgłoszeń strażackich najczęściej pojawiały się:

  • pożary (około 360) - w tym traw, śmietników, ściółki leśnej  (92%) natomiast pożary budynków i inne pożary stanowiły 8%,
  • 25 zdarzeń bezpośrednio zagrażających zdrowiu i życiu, nie będących pożarami (dla przykładu – zabezpieczenia wypadków samochodowych i kolizji, wycieki substancji chemicznych (w tym na drogach), odkryte włazy i studzienki kanalizacyjne.

Zobacz też:







emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto