Jako pierwsze w Polsce krakowskie centrum ma możliwość automatycznej lokalizacji telefonów stacjonarnych i komórkowych, z których dzwonią osoby ze zgłoszeniami. Do tej pory, gdy była taka potrzeba, służby musiały zwracać się do poszczególnych operatorów z prośbą o zlokalizowanie dzwoniącego.
W CPR można zobaczyć na mapie, z jakiego miejsca dzwoni osoba ze zgłoszeniem. To nie tylko pomaga w udzieleniu pomocy w sytuacji, gdy ktoś nie potrafi podać dokładnej lokalizacji (np. dziecko lub w razie wypadku samochodowego). Automatyczna lokalizacja pomaga również w eliminowaniu fałszywych zgłoszeń. Jeżeli ktoś dzwoni i twierdzi, że widzi pożar na Rynku Głównym w Krakowie, a pracownik centrum widzi, że zgłaszający dzwoni z innej części miasta, to do takiego zgłoszenia służby podchodzą z dużą ostrożnością.
Od momentu uruchomienia CPR odebrano 17 245 rozmów telefonicznych, w tym:
z numeru 112: 14 823 rozmów - średnio 31,3 zgłoszeń/h
z numeru 998: 2 422 rozmów - średnio 5,1 zgłoszeń/h
Telefon alarmowy 112 był odbierany średnio po 4,7 sekundy, obsługa zgłoszenia trwała średnio 65,8 sekundy;
- 92 % rozmów odebrano przed upływem 12 sekund (czyli 3 dzwonków telefonicznych), z tego prawie połowę przed upływem 3 sekund (czyli 1 dzwonek telefoniczny),
Telefon alarmowy 998 był odbierany średnio po 9,1 sekundy, obsługa zgłoszenia trwała średnio 53,8 sekundy,
- 96 % rozmów odebrano przed upływem 12 sekund (czyli 3 dzwonków telefonicznych) z tego jedną piątą przed upływem 3 sekund (czyli 1 dzwonek telefoniczny).
Z 17 245 wszystkich zgłoszeń telefonicznych tylko 7 167 przekazano do służb ratunkowych. Pośród nich:
- 53 % stanowiły zgłoszenia policyjne,
- 19,5 % stanowiły zgłoszenia dla pogotowia ratunkowego,
- 18,5 % stanowiły zgłoszenia dla Straży Pożarnej, (w tym z numeru 998 - 52% natomiast z numeru 112 -48 %),
- 9 % stanowiły zgłoszenia inne (w tym najczęściej do Straży Miejskiej, Pogotowia Gazowego, Pogotowia Energetycznego, dotyczące bezpańskich zwierząt).
Wśród zgłoszeń nieuzasadnionych najczęściej pojawiają się:
- połączenia bezwiedne - klawiatura telefonu komórkowego nie jest zablokowana i właściciel telefonu nie wie, że telefon wykonuje połączenie,
- dzieci podczas zabawy świadomie i nieświadomie wykręcają numer alarmowy,
- prośby o podanie numerów telefonów do różnych instytucji,
- pomyłki przy wykręcaniu prefiksu numerów krakowskich (12).
Wśród zgłoszeń przekazywanych policji największą liczbę (prawie 30%) stanowią zgłoszenia o kolizjach drogowych (bez ofiar) oraz interwencje domowe, zakłócenia ciszy nocnej, awantury (prawie 20%).
Wśród zgłoszeń strażackich najczęściej pojawiały się:
- pożary (około 360) - w tym traw, śmietników, ściółki leśnej (92%) natomiast pożary budynków i inne pożary stanowiły 8%,
- 25 zdarzeń bezpośrednio zagrażających zdrowiu i życiu, nie będących pożarami (dla przykładu – zabezpieczenia wypadków samochodowych i kolizji, wycieki substancji chemicznych (w tym na drogach), odkryte włazy i studzienki kanalizacyjne.
Zobacz też:
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?