- Dotrzymujemy słowa i uzupełniamy sieć dróg ekspresowych w całej Polsce. Droga ekspresowa S7 połączy wkrótce północ i południe Polski. Trasa ta, biegnąca od portów Trójmiasta, przez Warszawę i Kraków, jest jednym z głównych szlaków komunikacyjnych naszego kraju. Jej znaczenie dla gospodarki, turystyki oraz bezpieczeństwa podróży jest nieocenione. Dzięki udostępnieniu do ruchu ostatniego odcinka pomiędzy węzłami Lesznowola i Tarczyn Południe można będzie wygodnie dojechać także do lotniska w Radomiu, które wczoraj zostało otwarte w obecności premiera Mateusza Morawieckiego – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Umowa na realizację odcinka S7 Lesznowola - Tarczyn Północ została podpisana w sierpniu 2017 r. Jednak wykonawca, pomimo wielokrotnych wezwań, nie realizował właściwie powierzonych prac. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odstąpiła od umowy i ogłosiła przetarg na dokończenie tego odcinka. Wykonawcą odpowiedzialnym za kontynuację robót była firmą Intercor. Wartość kontraktu wyniosła ponad 510 mln zł.
Cała droga ekspresowa Kraków-Warszawa w 2024
Dzięki udostępnieniu do ruchu odcinka Lesznowola - Tarczyn kierowcy mają do dyspozycji blisko 230 km dwujezdniowej trasy od węzła Warszawa Lotnisko do granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego. Jeszcze w tym roku planowane jest oddanie do ruchu blisko 19 km tej trasy od Moczydła do Miechowa. W realizacji są kolejne dwa odcinki Miechów - Szczepanowice (5,3 km) i Widoma - Kraków Nowa Huta (18,3 km).
Kierowcy korzystają już z położonego pomiędzy nimi 13-kilometrowego odcinka Szczepanowice – Widoma oraz blisko siedmiokilometrowego fragmentu od Nowej Huty do węzła Kraków Bieżanów na skrzyżowaniu z autostradą A4. Cała droga ekspresowa z Warszawy do Krakowa będzie ukończona w 2024 r.
W drodze na południe od Krakowa kierowcy mają już do dyspozycji ponad 31 km drogi ekspresowej od Myślenic do Rabki-Zdroju z tunelem pod górą Luboń Mały. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi ponadto postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla ok. 35 km dwujezdniowej drogi od Rabki-Zdroju do Chyżnego i granicy ze Słowacją.
Szybki wyjazd z Warszawy za ponad 1,7 mld zł
W ramach prac na odcinku pomiędzy węzłami Lesznowola i Tarczyn Południe do ruchu udostępnione zostały obie jezdnie w pełnym przekroju dwóch pasów. Na tym odcinku, z uwagi na prace budowlane prowadzone jeszcze na drogach serwisowych i lokalnych, a także w najbliższym sąsiedztwie trasy głównej, obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h. Można już korzystać z węzła Złotokłos, a także z wybudowanych na sąsiednich odcinkach S7 węzłów Lesznowola oraz Tarczyn Południe. W kolejnych etapach oddane do ruchu zostaną węzły Antoninów i Tarczyn Północ.
Budowa ponad 29 km drogi ekspresowej S7 Warszawa - Grójec, czyli południowej wylotówki z Warszawy, została podzielona na trzy odcinki:
- Warszawa Lotnisko – Lesznowola, o długości 6,6 km, oddany do ruchu 30 sierpnia 2022 r.
- Lesznowola - Tarczyn Północ, o długości 14,8 km, udostępniony do ruchu 28 kwietnia 2023 r.
- Tarczyn Północ - początek obwodnicy Grójca, o długości 7,9 km, oddany do ruchu w grudniu 2020 r.
Trasa główna to dwie jezdnie po trzy pasy ruchu do węzła Lesznowola, a dalej do obwodnicy Grójca po dwa pasy ruchu z rezerwą pod budowę trzeciego. Wjazd na nową drogę umożliwiają węzły: Zamienie, Lesznowola, Złotokłos i Tarczyn Południe. Dwa kolejne, Antoninów i Tarczyn Północ, są jeszcze w trakcie realizacji.
Droga ekspresowa S7 na odcinku Warszawa - Grójec powstała przy współfinansowaniu przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wysokość dofinansowania ze środków UE dla trzech odcinków o łącznej długości 29,3 km to ok. 542 mln zł, a łączny koszt realizacji trasy wyniósł ponad 1,7 mld zł.
Kierowcy mają już do dyspozycji 275 km drogi ekspresowej od węzła Gdańsk Południe do Płońska. W realizacji jest odcinek Płońsk - Czosnów o długości blisko 35 km. W przygotowaniu jest ostatni fragment, ponad 22 km odcinek S7 na północ do Warszawy. Dla odcinka Czosnów - Kiełpin trwa już przetarg na zaprojektowanie i budowę trasy, a dla odcinka Kiełpin - Warszawa jest przygotowywana dokumentacja niezbędna do ogłoszenia przetargu na wykonanie projektu budowlanego wraz z uzyskaniem decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej.
Ceny samochodów elektrycznych zaczynają spadać
- Wędkarstwo to nie hobby, to styl życia! Najlepsze memy o wędkarzach
- Zrujnowany Kazimierz, szare Stare Miasto. Pamiętacie jeszcze taki Kraków?
- Góralskie królestwo Marty i Dawida Kubackich. W Szaflarach zbudowali piękny dom
- Te ZNAKI ZODIAKU będą obrzydliwie BOGATE
- Jakie linie tramwajowe planowane są w Krakowie w najbliższych latach? LISTA
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?