Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wodomierze stałym elementem wyposażenia naszych mieszkań

ic
Coraz mniej odbiorców wody rozliczanych jest na podstawie ryczałtów. Stałym elementem wyposażenia naszych mieszkań stają się wodomierze. Przedsiębiorstwa wodociągowe uważają takie rozwiązanie za najbardziej sprawiedliwe.

Coraz mniej odbiorców wody rozliczanych jest na podstawie ryczałtów. Stałym elementem wyposażenia naszych mieszkań stają się wodomierze. Przedsiębiorstwa wodociągowe uważają takie rozwiązanie za najbardziej sprawiedliwe. Montaż wodomierzy nakazuje ponadto ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę, która weszła w życie na początku ubiegłego roku.

- Na podstawie ryczałtów rozlicza się z nami już tylko 3 procent odbiorców wody. Znaczną część tych przypadków chcemy jeszcze w tym roku wyeliminować. Ryczałty pozostaną tylko tam, gdzie nie ma możliwości technicznych montażu wodomierzy lub przebudowa sieci wiązałaby się z bardzo dużymi kosztami - podkreśla Magdalena Pochwalska, zarządca komisaryczny Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Sosnowcu.

Bardziej sprawiedliwe

Pracownicy sosnowieckich wodociągów podkreślają, że wodomierze to rozwiązanie lepsze od dotychczasowych ryczałtów. - Ryczałty były nieprecyzyjne i dla niektórych krzywdzące - zaznacza Magdalena Pochwalska. - Teraz odbiorcy płacą za tyle wody, ile rzeczywiście zużywają. To jest sprawiedliwe, nie powoduje dyskusji i rozżalenia ludzi - dodaje.

By móc opomiarować indywidualnie posesje, sosnowieckie Rejonowe Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji planuje w tym roku przebudowę około 2 km sieci w rejonie ul. Wiejskiej. - Staramy się porządkować sytuację wynikającą z plątaniny sieci w niektórych rejonach miasta - podkreśla Magdalena Pochwalska.

Woda - produkt opomiarowany

Przeciętny mieszkaniec Dąbrowy Górniczej zużywa około 92 litrów wody na dobę. Zadaniem przedsiębiorstw wodociągowych jest stała dostawa wody potrzebnej do życia i komfortu odbiorców. Rozliczenia za zbiorowe zaopatrzenie w wodę są prowadzone na podstawie taryf obowiązujących w danej gminie. Ilość dostarczonej wody do klienta ustala się na podstawie odczytu wodomierza - przyrządu pomiarowego mierzącego ilość pobranej wody.

- Dla sprawniejszej obsługi klientów wydzieliliśmy stanowisko w Biurze Obsługi Klienta, gdzie klienci mogą zawrzeć umowę o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, złożyć wniosek o legalizację lub wymianę wodomierzy, dokonać zalegalizowania wykonanych, a nieujawnionych podłączeń wodociągowo-kanalizacyjnych, jak również zgłosić awarię na przyłączach - mówi Barbara Czekaj, kierownik Działu Obsługi Klienta w Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Dąbrowie Górniczej.

Przedsiębiorstwo wodociągowe dostarcza wodę do klienta - odbiorcy usług na podstawie zawartej z nim umowy. Umowa zawiera postanowienia dotyczące ilości i jakości świadczonych usług wodociągowo-kanalizacyjnych oraz warunków ich świadczenia.

- Dostawa wody w przypadku istnienia przyłącza wodociągowego następuje w ciągu 7 dni od daty podpisania umowy, po uprzednim sprawdzeniu stanu technicznego przyłącza i zamontowaniu wodomierza głównego. Koszt uruchomienia przyłącza wodociągowego (około 150 zł) pokrywa klient. - dodaje Barbara Czekaj.

W sporadycznych przypadkach ryczałty pozostają również w Cieszynie. - To wynika ze specyfiki naszego obszaru dystrybucji wody. Podlega nam obszar uzdrowiskowo-wypoczynkowy, gdzie ilość pobieranej wody zależy od sezonu, ilości osób przyjeżdżających na wypoczynek, pogody - tłumaczy Leszek Czyż, kierownik Wydziału Eksploatacji Sieci Wodno-Kanalizacyjnej Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej.

Nowe plomby

Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej dostarczają wodę 25 tysiącom odbiorców. - W ciągu roku przypada na legalizację i ewentualną wymianę na nowe około 5 tysięcy wodomierzy. Przy wymianie na nowe staramy się stosować wodomierze pojemnościowe, o dużej dokładności w całym zakresie poborów od minimalnych do maksymalnych. Odczyty wodomierzy odbywają się dla odbiorców indywidualnych co dwa miesiące zaś dla podmiotów gospodarczych co miesiąc - wylicza Leszek Czyż.

Montując nowe wodomierze zakładane są też nowe plomby z plastikową obejmą. - Wycofaliśmy z użytku plomby tradycyjne, które w wilgotnym środowisku często rdzewiały i nie spełniały swego zadania - tłumaczy Leszek Czyż.

Ważna jest wielkość

Sukcesywną wymianę wodomierzy prowadzi również spółka AQUA S. A. z Bielska-Białej. - Wykorzystywane przez nas wodomierze stosowane są maksymalnie do 15 lat. Po tym okresie wymieniane są na wodomierze nowszej generacji - podkreśla Ewa Hupert z AQUA S. A. - Każdy typ wodomierza posiada wady i zalety. Dlatego urządzenia te powinny być skrupulatnie dobierane. Wielkość wodomierza jest bardzo ważnym czynnikiem w zmniejszaniu strat wody. Stosowanie za dużych wodomierzy do danych potrzeb zwiększa straty wody.
Większe wodomierze mają niekorzystny próg rozruchu i większą dolną granicę dokładności. Wraz ze wzrostem średnicy wodomierza wzrasta jego próg rozruchu. To powoduje, że małe pobory wody nie są wcale wykazywane lub wykazywane są z dużymi błędami. Poza tym są one droższe.
Wbudowanie wodomierza o zbyt małej średnicy powoduje jego przeciążenie i przedwczesne zużycie - wyjaśnia Ewa Hupert.

Przy wyborze wielkości i typu wodomierza ogromną rolę odgrywa nie tylko wielkość dobowego zużycia, ale i charakter poboru wody. Jeżeli zdarzają się duże wahania przepływu wody to podstawą wyboru typu wodomierza jest maksymalne chwilowe zapotrzebowanie na wodę. W takich sytuacjach korzystne okazać się może zastosowanie wodomierzy sprzężonych.

Mniej reklamacji

Zdaniem Leszka Czyża z Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej, nowa ustawa wpłynęła na ilość reklamacji zgłaszanych przez odbiorców wody. - Teraz odpowiedzialność za brak plomby lub zerwanie zabezpieczenia wodomierza spada na odbiorcę wody. W efekcie odnotowujemy mniej przypadków kwestionowania wskazań i żądań wykonania ekspertyzy - podkreśla Leszek Czyż.

- Jeśli z ekspertyzy wynika, że wodomierz jest uszkodzony i nie może być wykorzystywany, zostaje wymieniony na koszt przedsiębiorstwa, a odbiorca jest rozliczany na podstawie średniego zużycia z ostatnich miesięcy. Jeśli ekspertyza nie potwierdza zastrzeżeń, odbiorca ponosi jej koszty - zastrzega Magdalena Pochwalska.

Indywidualne umowy

Nowa ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę pozwala przedsiębiorstwom wodociągowym na zawieranie indywidualnych umów z odbiorcami, którzy mieszkają w tzw. budynkach wielolokalowych. - Wbrew powszechnemu przekonaniu, po zawarciu umowy indywidualnej nie znika problem rozliczenia różnic między sumą ilości wody zużytej w poszczególnych lokalach danego budynku, a wskazaniem wodomierza głównego - zastrzega Agnieszka Gruszka z RPWiK w Katowicach. - Bez względu na to, w jakiej formie będzie miało miejsce rozliczanie opłat za wodę i tak administrator jest zobowiązany do ponoszenia opłat wynikających z różnic wskazań wodomierza głównego i sumy wskazań wodomierzy indywidualnych. Pieniądze na ten cel, bez względu na rodzaj zawartej umowy, zawsze będą pochodzić z kieszeni lokatorów - podkreśla Agnieszka Gruszka.

Kto odpowiada?

Agnieszka Gruszka, rzecznik prasowy RPWiK w Katowicach:

Domowe wodomierze ciepłej wody powinny być legalizowane co cztery lata, zimnej co pięć. Właścicielem wodomierza głównego jest zawsze przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne dostarczające wodę do danego budynku i to ono ma obowiązek legalizować urządzenie pomiarowe. W przypadku wodomierzy montowanych w mieszkaniach sprawa nie jest już tak jednoznaczna. Zgodnie z artykułem 15 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę koszty zainstalowania i utrzymania urządzenia pomiarowego ponosi odbiorca usług. Według rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 16 sierpnia 1999 roku to właściciel urządzeń powinien zapewnić ich okresową legalizację.

Indywidualne umowy

Warunki, pod jakimi osoby mieszkające w blokach lub innych budynkach wielorodzinnych mogą zawierać indywidualne umowy z przedsiębiorstwem wodociągowym:

Wszystkie lokale wyposażone są w zainstalowane wodomierze zgodnie z obowiązującymi warunkami technicznymi, w sposób uzgodniony z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym.
Możliwy jest odczyt wskazań wodomierzy.
Wnioskodawca ustala sposób rozliczeń różnic wskazań między wodomierzem głównym a wodomierzami zainstalowanymi w poszczególnych lokalach oraz zasady ich utrzymania.
Uzgodniony został przez strony sposób przerwania dostawy wody do lokalu bez zakłóceń dostawy wody w pozostałych lokalach; w szczególności przez możliwość przerwania dostarczania wody do lokalu rozumie się również założenie plomb na zamkniętych zaworach odcinających dostarczanie wody do lokalu.

(Na podstawie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków z 7 czerwca 2001 r.)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto