Coraz mniej odbiorców wody rozliczanych jest na podstawie ryczałtów. Stałym elementem wyposażenia naszych mieszkań stają się wodomierze. Przedsiębiorstwa wodociągowe uważają takie rozwiązanie za najbardziej sprawiedliwe. Montaż wodomierzy nakazuje ponadto ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę, która weszła w życie na początku ubiegłego roku.
- Na podstawie ryczałtów rozlicza się z nami już tylko 3 procent odbiorców wody. Znaczną część tych przypadków chcemy jeszcze w tym roku wyeliminować. Ryczałty pozostaną tylko tam, gdzie nie ma możliwości technicznych montażu wodomierzy lub przebudowa sieci wiązałaby się z bardzo dużymi kosztami - podkreśla Magdalena Pochwalska, zarządca komisaryczny Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Sosnowcu.
Bardziej sprawiedliwe
Pracownicy sosnowieckich wodociągów podkreślają, że wodomierze to rozwiązanie lepsze od dotychczasowych ryczałtów. - Ryczałty były nieprecyzyjne i dla niektórych krzywdzące - zaznacza Magdalena Pochwalska. - Teraz odbiorcy płacą za tyle wody, ile rzeczywiście zużywają. To jest sprawiedliwe, nie powoduje dyskusji i rozżalenia ludzi - dodaje.
By móc opomiarować indywidualnie posesje, sosnowieckie Rejonowe Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji planuje w tym roku przebudowę około 2 km sieci w rejonie ul. Wiejskiej. - Staramy się porządkować sytuację wynikającą z plątaniny sieci w niektórych rejonach miasta - podkreśla Magdalena Pochwalska.
Woda - produkt opomiarowany
Przeciętny mieszkaniec Dąbrowy Górniczej zużywa około 92 litrów wody na dobę. Zadaniem przedsiębiorstw wodociągowych jest stała dostawa wody potrzebnej do życia i komfortu odbiorców. Rozliczenia za zbiorowe zaopatrzenie w wodę są prowadzone na podstawie taryf obowiązujących w danej gminie. Ilość dostarczonej wody do klienta ustala się na podstawie odczytu wodomierza - przyrządu pomiarowego mierzącego ilość pobranej wody.
- Dla sprawniejszej obsługi klientów wydzieliliśmy stanowisko w Biurze Obsługi Klienta, gdzie klienci mogą zawrzeć umowę o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, złożyć wniosek o legalizację lub wymianę wodomierzy, dokonać zalegalizowania wykonanych, a nieujawnionych podłączeń wodociągowo-kanalizacyjnych, jak również zgłosić awarię na przyłączach - mówi Barbara Czekaj, kierownik Działu Obsługi Klienta w Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Dąbrowie Górniczej.
Przedsiębiorstwo wodociągowe dostarcza wodę do klienta - odbiorcy usług na podstawie zawartej z nim umowy. Umowa zawiera postanowienia dotyczące ilości i jakości świadczonych usług wodociągowo-kanalizacyjnych oraz warunków ich świadczenia.
- Dostawa wody w przypadku istnienia przyłącza wodociągowego następuje w ciągu 7 dni od daty podpisania umowy, po uprzednim sprawdzeniu stanu technicznego przyłącza i zamontowaniu wodomierza głównego. Koszt uruchomienia przyłącza wodociągowego (około 150 zł) pokrywa klient. - dodaje Barbara Czekaj.
W sporadycznych przypadkach ryczałty pozostają również w Cieszynie. - To wynika ze specyfiki naszego obszaru dystrybucji wody. Podlega nam obszar uzdrowiskowo-wypoczynkowy, gdzie ilość pobieranej wody zależy od sezonu, ilości osób przyjeżdżających na wypoczynek, pogody - tłumaczy Leszek Czyż, kierownik Wydziału Eksploatacji Sieci Wodno-Kanalizacyjnej Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej.
Nowe plomby
Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej dostarczają wodę 25 tysiącom odbiorców. - W ciągu roku przypada na legalizację i ewentualną wymianę na nowe około 5 tysięcy wodomierzy. Przy wymianie na nowe staramy się stosować wodomierze pojemnościowe, o dużej dokładności w całym zakresie poborów od minimalnych do maksymalnych. Odczyty wodomierzy odbywają się dla odbiorców indywidualnych co dwa miesiące zaś dla podmiotów gospodarczych co miesiąc - wylicza Leszek Czyż.
Montując nowe wodomierze zakładane są też nowe plomby z plastikową obejmą. - Wycofaliśmy z użytku plomby tradycyjne, które w wilgotnym środowisku często rdzewiały i nie spełniały swego zadania - tłumaczy Leszek Czyż.
Ważna jest wielkość
Sukcesywną wymianę wodomierzy prowadzi również spółka AQUA S. A. z Bielska-Białej. - Wykorzystywane przez nas wodomierze stosowane są maksymalnie do 15 lat. Po tym okresie wymieniane są na wodomierze nowszej generacji - podkreśla Ewa Hupert z AQUA S. A. - Każdy typ wodomierza posiada wady i zalety. Dlatego urządzenia te powinny być skrupulatnie dobierane. Wielkość wodomierza jest bardzo ważnym czynnikiem w zmniejszaniu strat wody. Stosowanie za dużych wodomierzy do danych potrzeb zwiększa straty wody.
Większe wodomierze mają niekorzystny próg rozruchu i większą dolną granicę dokładności. Wraz ze wzrostem średnicy wodomierza wzrasta jego próg rozruchu. To powoduje, że małe pobory wody nie są wcale wykazywane lub wykazywane są z dużymi błędami. Poza tym są one droższe.
Wbudowanie wodomierza o zbyt małej średnicy powoduje jego przeciążenie i przedwczesne zużycie - wyjaśnia Ewa Hupert.
Przy wyborze wielkości i typu wodomierza ogromną rolę odgrywa nie tylko wielkość dobowego zużycia, ale i charakter poboru wody. Jeżeli zdarzają się duże wahania przepływu wody to podstawą wyboru typu wodomierza jest maksymalne chwilowe zapotrzebowanie na wodę. W takich sytuacjach korzystne okazać się może zastosowanie wodomierzy sprzężonych.
Mniej reklamacji
Zdaniem Leszka Czyża z Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej, nowa ustawa wpłynęła na ilość reklamacji zgłaszanych przez odbiorców wody. - Teraz odpowiedzialność za brak plomby lub zerwanie zabezpieczenia wodomierza spada na odbiorcę wody. W efekcie odnotowujemy mniej przypadków kwestionowania wskazań i żądań wykonania ekspertyzy - podkreśla Leszek Czyż.
- Jeśli z ekspertyzy wynika, że wodomierz jest uszkodzony i nie może być wykorzystywany, zostaje wymieniony na koszt przedsiębiorstwa, a odbiorca jest rozliczany na podstawie średniego zużycia z ostatnich miesięcy. Jeśli ekspertyza nie potwierdza zastrzeżeń, odbiorca ponosi jej koszty - zastrzega Magdalena Pochwalska.
Indywidualne umowy
Nowa ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę pozwala przedsiębiorstwom wodociągowym na zawieranie indywidualnych umów z odbiorcami, którzy mieszkają w tzw. budynkach wielolokalowych. - Wbrew powszechnemu przekonaniu, po zawarciu umowy indywidualnej nie znika problem rozliczenia różnic między sumą ilości wody zużytej w poszczególnych lokalach danego budynku, a wskazaniem wodomierza głównego - zastrzega Agnieszka Gruszka z RPWiK w Katowicach. - Bez względu na to, w jakiej formie będzie miało miejsce rozliczanie opłat za wodę i tak administrator jest zobowiązany do ponoszenia opłat wynikających z różnic wskazań wodomierza głównego i sumy wskazań wodomierzy indywidualnych. Pieniądze na ten cel, bez względu na rodzaj zawartej umowy, zawsze będą pochodzić z kieszeni lokatorów - podkreśla Agnieszka Gruszka.
Kto odpowiada?
Agnieszka Gruszka, rzecznik prasowy RPWiK w Katowicach:
Domowe wodomierze ciepłej wody powinny być legalizowane co cztery lata, zimnej co pięć. Właścicielem wodomierza głównego jest zawsze przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne dostarczające wodę do danego budynku i to ono ma obowiązek legalizować urządzenie pomiarowe. W przypadku wodomierzy montowanych w mieszkaniach sprawa nie jest już tak jednoznaczna. Zgodnie z artykułem 15 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę koszty zainstalowania i utrzymania urządzenia pomiarowego ponosi odbiorca usług. Według rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 16 sierpnia 1999 roku to właściciel urządzeń powinien zapewnić ich okresową legalizację.
Indywidualne umowy
Warunki, pod jakimi osoby mieszkające w blokach lub innych budynkach wielorodzinnych mogą zawierać indywidualne umowy z przedsiębiorstwem wodociągowym:
Wszystkie lokale wyposażone są w zainstalowane wodomierze zgodnie z obowiązującymi warunkami technicznymi, w sposób uzgodniony z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym.
Możliwy jest odczyt wskazań wodomierzy.
Wnioskodawca ustala sposób rozliczeń różnic wskazań między wodomierzem głównym a wodomierzami zainstalowanymi w poszczególnych lokalach oraz zasady ich utrzymania.
Uzgodniony został przez strony sposób przerwania dostawy wody do lokalu bez zakłóceń dostawy wody w pozostałych lokalach; w szczególności przez możliwość przerwania dostarczania wody do lokalu rozumie się również założenie plomb na zamkniętych zaworach odcinających dostarczanie wody do lokalu.
(Na podstawie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków z 7 czerwca 2001 r.)
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?