Planowana linia tramwajowa ma stanowić kontynuację obecnie budowanego torowiska pomiędzy ul. Wielicką a Saską. Ma zostać ono oddane do użytku już we wrześniu. Budowa dalszej części torowiska ma w przyszłości skrócić czas podróży między Kurdwanowem i Bieżanowem, a Czyżynami i Nową Hutą.
Urzędnicy ogłosili właśnie przetarg na wykonanie studium wykonalności. - Chcemy uzyskać odpowiedzi na pytania, które pomogą nam podjąć decyzję o ewentualnej budowie - mówi wiceprezydent ds. inwestycji Tadeusz Trzmiel. Prace nad dokumentem mają się zacząć w sierpniu a zakończyć w połowie listopada.
Długość planowanej trasy ma wynosić ok. 4 kilometrów. Urzędnicy zakładają, że nowa trasa mogłaby przebiegać po istniejącej drodze: od skrzyżowania ulic Saskiej, Lipskiej i Kuklińskiego tory biegłyby wzdłuż ulicy Saskiej, później skręcały w Nowohucką, by kończyć bieg na rondzie Dywizjonu 308 w okolicach centrum M1. Dodatkowo zostaną przygotowane dwa alternatywne przebiegi trasy.
Pierwszy zakłada, że nowe torowisko mogłoby biegnąć od pętli w Małym Płaszowie po projektowanej właśnie trasie ciepłowniczej. Drugą, autorską koncepcję ma opracować firma, która wygra przetarg. Do każdej z koncepcji ma zostać przygotowana także symulacja tego, jak wielu pasażerów mogłoby korzystać z poszczególnych przystanków. Dokument, który ma powstać, ma też odpowiadać na najważniejsze pytanie: ile cała inwestycja będzie kosztować.
- To połączenie jest konieczne. Po pierwsze pozwoli przenieść część linii na nowe torowiska, a podrugie skróci czas podróży - mówi Józef Pilch, radny miejski z komisji infrastruktury. - Choć jest to jakaś nuta dalekiej przyszłości. Dobrze jednak, że prace nad opracowaniem dokumentu w końcu ruszyły - dodaje radny.
Tymczasem trwają pracę związane z rozpoczęciem budowy tramwaju z Krowodrzy na Górkę Narodową i Azory. Do końca lipca poznamy firmę, która przygotuje dokumentację potrzebną do rozpoczęcia prac związanych z budową linii tramwajowej na Azory. Urzędnicy ogłosili niedawno przetarg.
Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu chce, by zwycięska firma przeprowadziła konsultacje społeczne i przygotowała dokumenty pozwalające uzyskać decyzję środowiskową. Firmę, która przygotuje dokumenty, urzędnicy mają wybrać do końca lipca.
Od tego czasu będzie miała ona rok na wywiązanie się z umowy. Trwają też prace związane z wydaniem decyzji środowiskowej na linię do Górki Narodowej. - Po ich uzyskaniu ogłosimy przetarg na zaprojektowanie oraz na wykonanie linii. Przygotowanie projektu i budowa to czas ok.3-4 lat - wyjaśnia Michał Pyclik z ZIKiT-u.
Remonty torowisk
Tymczasem trwają też remonty torowisk w ścisłym centrum miasta. W sobotę rozpoczął się remont torowiska między Dworcem Towarowym a Politechniką oraz w tunelu tramwajowym pod Dworcem Głównym. Remont ma potrwać tydzień. Za kilka dni mają ruszyć także prace przy przebudowie torowiska i jezdni na ulicy Dunajewskiego.
Inwestycja zakończy się dopiero z końcem listopada, ale urzędnicy nakazali firmie, która ją wykona, umożliwić uruchomienie tam tramwajów i autobusów miesiąc wcześniej, czyli 31 października. Później będą trwały jeszcze remonty jezdni i chodników oraz inne prace wykończeniowe. Koszt inwestycji ustalono w przetargu na 11,8 milionów złotych. Tymczasem z końcem czerwca zakończył się remont torowiska na Podwalu.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?