Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kłopoty z dojazdem do lotniska w Balicach

Barbara Ciryt
Robert Szwedowski
Plan modernizacji układu komunikacyjnego wokół lotniska w Balicach (zakładający m.in. budowę trasy balickiej, nowej linii PKP i ronda przy lotnisku) zaczyna szwankować. Wspólne prace deklarowały władze portu lotniczego, kolei, gminy Kraków, samorząd wojewódzki oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Port i koleje pozyskały nawet dotacje. Inwestycja może się jednak skomplikować, bo gmina Kraków nie ma pieniędzy na budowę trasy balickiej.

Władze lotniska są gotowe do rozbudowy systemu dróg na swoim terenie i połączenie ich z nowym rondem i przystankiem PKP, który ma powstać przy terminalu. Mają na to ok. 45 mln zł.

- Połowa tej kwoty to dotacja unijna, którą mamy obiecaną od dwóch lat - tłumaczy Józef Węgrzyn, członek zarządu portu lotniczego. - Właśnie ogłaszamy przetarg na wykonanie dokumentacji technicznej dla wewnętrznego układu komunikacyjnego. Prace w terenie zaczniemy w drugiej połowie 2011 roku - dodaje.

Kolej zaś opracowuje dokumenty na przebudowę torów od dworca do portu i budowę peronu. Wyda na to 280 mln zł (z dotacją z Unii Europejskiej). - Zlecamy opracowanie studium wykonalności z projektami budowlanymi, decyzjami środowiskowymi i lokalizacją linii kolejowej - mówi Włodzimierz Żmuda, dyrektor krakowskiego oddziału Polskich Linii Kolejowych. Budowę rozpocznie na przełomie 2011 i 2012 r.

Ale układ nie będzie sprawny, jeśli z obietnic nie wywiążą się Urząd Marszałkowski i władze Krakowa. Województwo deklarowało, że przeniesie swoją drogę na drugą stronę autostrady. Obecna droga wojewódzka stanie się wewnętrzną trasą lotniska i pomoże pasażerom uniknąć korków.

Wicemarszałek Małopolski Marek Sowa twierdzi, że na rozpoczęcie prac potrzeba trzech lat i 60 mln zł.

- Znajdziemy pieniądze na przełożenie drogi. Projektowanie zaczniemy, jeśli otrzymamy decyzję środowiskową dla całej inwestycji. Może być gotowa w kwietniu 2010 roku - dodaje Irena Cebula z departamentu infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego.

Jednak realizacja całej tej inwestycji będzie trudna, jeśli władze Krakowa nie zbudują trasy balickiej. Wiceprezydent miasta Tadeusz Trzmiel nie ukrywa, że gmina czeka na dotacje unijne. Tymczasem pojawiła się propozycja ratowania sytuacji przez budowę ok. 800 metrów trasy balickiej od strony portu i połączenie jej z nowym układem dróg. - Taki kawałek nie jest rozwiązaniem. Nas interesuje cała trasa, od portu do ul. Armii Krajowej - ucina Trzmiel.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto